Varför blandar de juice och “fruktdryck” i samma kyl på affären? Irriterande!
Varför? Det är ju supersmidigt
När affärer sätter upp stora “2 för X” skyltar och man sparar två kronor på att köpa två är irriterande.
Jag håller inte med, våra barn hade både mopedbil och a-traktor, och för dem blev det en enorm frihet. Det gav möjlighet att ta sig till jobb, aktiviteter och kompisar på egen hand. Dessutom upplevde vi att det höll dem borta från mycket av det festande och den alkohol som en del jämnåriga drogs in i. Men den största fördelen märktes när det var dags för körkort. De hade redan byggt upp en trygghet i trafiken, god förståelse för reglerna och en vana att ta ansvar bakom ratten.
Och vad tillförde detta som inte mopeden kunde gjort på egen hand?
Åretrunt-användande, det är lite svårt med mopedkörning vintertid hos oss.
Knutar på tandtråd som glider upp när man ska använda tandtråden.
Mitt “problem” nu löst med knopen “Ashley’s Bend”, som gör att ändarna även på den halaste, tunnaste och mest vaxade tandtråden håller ihop. Löst med AI som fungerade som en avancerad googling i det här fallet.
Eller så får man klä sig efter vädret. Själv körde jag moped 3 mil t.o.r till skolan i ur och skur under hela gymnasietiden. Det var inte kallare än -20°C alla dagar under hela året och dessa dagar fick man helt enkelt gå till busshållplatsen och genomlida en timmes resa ena riktningen och UTAN smartphone! ![]()
Farföräldrarna gick till fots 1 mil till skolan genom skogen varje morgon hela läsåret. Man fick smörja läderstövlarna med grävlingaister och fylla med halm. Fleece uppfanns inte förrän 1979, dun eller merinoull hade dom inte råd med.
Hur f-n kunde tidigare generationer öht överleva? Fast det var på den tiden innan Curling hade blivit en OS-gren…! ![]()
För att vara lite on-topic också så kan jag ibland irritera mig på allt daltande vi håller på med nuförtiden. What doesn’t kill you makes you stronger! ![]()
Eller så får man klä sig efter vädret. Själv körde jag moped 3 mil t.o.r till skolan i ur och skur under hela gymnasietiden. Det var inte kallare än -20°C alla dagar under hela året och dessa dagar fick man helt enkelt gå till busshållplatsen och genomlida en timmes resa ena riktningen och UTAN smartphone!
Nu tror jag du skojar, nåväl är glad för din skull men jag ville inte att mina döttrar skulle köra moped i vinterväglag
så det kan väl ses som curlande ![]()
Knutar på tandtråd som glider upp när man ska använda tandtråden.
Det här är nytt för mig. Varför knyta?
På tal om snabbkassor så använder jag dem oftast när jag handlar få artiklar i matbutiken därför att det helt enkelt går snabbare och är smidigare.
De butikers system där jag bara snabbt kan scanna en vara från kundvagnen och sedan direkt stoppa ner i en kasse tycker jag fungerar bra (Lidl). Det jag irriterar mig på är de system där man efter att ha scannat en vara måste ställa den på en våg som behöver bekräfta vikten innan man kan scanna nästa vara (min lokala Ica). Alla varorna måste dessutom ligga kvar på vågen tills man har scannat klart och ska betala. De sistnämnda systemet upplever jag som hopplöst långsamt och opraktiskt med ringa värde för någon.
Tja, det finns ju många sätt att använda tandtråd på. Jag kanske kör en oldschool-variant, men jag föredrar iaf. att knyta en loop, som bilden nedan visar.
Har testat de du har på din bild, men jag gillar dem inte. Vinkeln på handtaget blir helt fel då jag ska komma åt tänderna längst bak. Men kanske finns det byglar med bättre vinkel som funkar tillfredsställande. Jag upptäckte en del varianter liknande dessa då jag sökte runt lite.
tvåfaktorsautentisering med appar eller betrodd enhet. Det är inte alltid apparna fungerar, främst microsofts autensiseringsapp, eller att man har tillgång till sin betrodda dator t.ex när man är utomlands. Det är nästan som att företagen vill att man ska sluta använda deras tjänster.
När man har lösenordshanteraren inställd på 92 tecken och tjänsten man vill registrera sig på säger att lösenordet får max vara 16 tecken…
När någon kör helljus i nacken på en när man kör om för att man tydligen inte fick köra om personen av någon anledning. Oftast någon fiat från 80-talet som går 10-15km under hastighetsgränsen.
Förut kunde man ha kontantkort hos en känd mobiloperatör utan avgift och utan att tanka kortet.
Nu tar dom 1,5 kr per dag sedan oktober.
Cirka 45 kr.
Antar att det är Comviq du tänker på. Om du tankar STANDARD 100 så får du 0,2 GB och 100 kr i saldo som gäller 365 dagar utan någon dagsavgift. Den planen fanns tidigare (jag använder den till GPS-spårare på min bil) och fortsätter fungera efter 1 oktober. Så kostnaden blir då 100 kr per år, dvs ca 8 kr per månad.
JA! Jag accepterar cookies för i helvete
Folk som kör BMW.
Du har jobbat bra.
Du har sparat bra.
Du har hanterat din livskris på ett sätt du tycker är bra.
Du har troligtvis gjort din research av bil bra.
Då kan du också köra bra.
Nej, du vill köra ryckigt, köra om varenda jävel, trycka dig förbi köer, övervarva, strunta i blinkers och generellt bete dig som en r*v i trafiken.