ISK är möjligt även för dig som är utlandssvensk | Bara bankerna som säger att det inte är möjligt

Jag hade ISK hos både SEB och Nordnet innan utflytt. Hos SEB hade de dessutom en begränsning i att man bara fick sälja tillgångar, inte köpa, efter utflytt, även om man hade ett vanligt fondkonto. Dock skulle jag åtminstone prova att be att få öppna hos Nordnet. Börja med att fråga SKV om det är lagligt, så har du ett svar från dem med dig när du diskuterar med Nordnet. Lycka till!

Jag har BankID från SEB sedan tidigare. Viktigt att hålla koll på när det ska förnyas så det inte går ut när man är utomlands. Om mitt BankID skulle dras tillbaka skulle jag kriga med banken. Rejält. Det behövs ju för deklaration, läkemedelsförskrivning, banktjänster i andra banker och allt möjligt annat.

Jag tror det här med att man inte får ha ISK, BankID eller köpa aktier och fonder när man bor i utlandet grundar sig i en enkel ”ABC-analys” som SEB och andra banker gjort och kommit fram till att vi utlandssvenskar inte är tillräckligt lönsamma. Dvs, de sänker servicen tills folk byter bank så slipper de kunder som de tjänar mindre på.

Spekulation: Samtidigt kan de då köra med mindre complianceavdelningar när de har färre utlandskunder. Då är det ingen som skriker internt när de bankrollar ryska oligarker i Baltikum (som antagligen hamnade i topp i ABC-analysen)…

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning