Hejsan.
Jag är ny här på forumet och relativt ny på att spara och placera pengar. Jag är en sådan som haft pengarna i “madrassen” och tänkt att där ligger dom tryggt. Jag har det senaste tiden läst på lite och försökt förstå mig på marknaden och lite hur det funkar, inte minst här på forumet
Jag började att spara hos Nordea i de fonder min bankman rekommenderade. Jag förstod snart att det fanns större möjligheter och frångick det som jag blev tipsad om och har under ett par år haft ett månadssparande i fyra olika fonder hos Nordea vilket ha gått bra än så länge.
Andel | Fond |
---|---|
40% | SEB Sverigefond Småbolag |
40% | SEB Nordic Small Cap Fund |
15% | Nordea Asian Stars Equity Fund |
5% | JPM Africa Equity Fund |
Under andra halvan av förra året tog jag mod till mig och öppnade ett konto hos Avanza i tre olika fonder. Jag har nu utökat med ytterligare två fonder för att sprida ut det lite mer. Jag tänkte bara be om lite feedback på det hela så jag inte har gjort bort mig fullständigt.
Jag kör ett månadssparande på 2500 kr hos Avanza men har kvar mitt sparande hos Nordea på 2000 kr/månad enligt ovan fördelning, totalt alltså 4500 kr/månad. Hos Avanza kör jag enligt nedan.
Andel | Fond |
---|---|
28% | Swedbank Robur Ny Teknik |
28% | Enter Småbolagsfond |
24% | Avanza Zero |
10% | SPP Global Plus |
10% | AuAg Silver Bullet |
Nå, vad har ni att säga om detta? Vad har jag gjort för snedsteg och hur kan jag rätta till det? Mitt sparande är tänkt ligga orört från uttag i 15-20 år. Tacksam för feedback.
Önskar alla en trevlig helg
/T