Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv

Uppdaterade så att det är total tjänstepension som ska anges i första rutan för Tjänstepension. Nu står det istället Varav ITP 2 Ålderspension (Jämföre krlsevärde,). Känns mer logiskt och överenstämmer bättre med MinPensions terminologi.

Hej

Jag står bakom en ny hemsida för ISK-sparare. Jag har försökt gjort det enkelt att få hjälp med vilka fonder man borde satsa på, att man inte ska behöva läsa på så hemskt men ändå få tillgång till och kunna använda sig av proffesionella analys och prognosverktyg.

Ta en titt tycker jag, isksikt.se

Hälsningar /Pär

Tack till alla som varit inne och kikat! Jag ser i min statistik att några även har skapat konton. Är det någon funktion ni saknar i simuleringen, eller har ni förslag på hur jag kan göra sidan mer användarvänlig?

Tja!

Hoppas det är okej att posta detta här. Mods får självklart ta bort om det räknas som reklam/spam, men vill tro att det ändå kan skapa lite nytta i ett stressigt och pressigt bostadsköpar-klimat. Jag söker främst feedback från personer som “kan” bostadsaffärer, BRF-ekonomi och privatekonomi bättre än genomsnittet. Men alla är såklart välkomna att tycka till.

Jag har nyligen själv köpt lägenhet, och resan dit var myyyycket stressigare än jag, och kanske framförallt min sambo, trodde/hoppades. Det höll nästan på att kosta både mitt mående och min relation. Man ska fatta ett av livets största ekonomiska beslut på väldigt kort tid, baserat på mäklartext, mäklarens ord inte minst, årsredovisning, magkänsla, budstress och lite spridda slutpriser tagna från 2009, 2021 och 2026, typ.

På vägen byggde jag därför ett gratis beta-verktyg som jag själv tycker underlättade mycket för mig, och hoppas kunna göra för andra.

https://skajagbuda.se

Tanken är ganska enkel: man klistrar in en bostadsannons från mäklarens sida, alltså inte från Hemnet eller Booli, och får en strukturerad analys av objektet innan budgivning.

Verktyget försöker väga in saker som:

• om priset verkar rimligt

• föreningens ekonomi

• skuld per kvm

• avgift och risk för avgiftshöjning

• underhåll och större renoveringar

• röda flaggor i underlaget

• frågor man bör ställa till mäklare eller förening

• vad som talar för eller emot att höja budet

• ungefärligt budintervall

Se det lite som någon som håller er lite i handen inför budgivningen. Inte som finansiell rådgivning, utan som ett beslutsstöd som strukturerar det man annars försöker hålla i huvudet själv. Och kanske försöker förmedla till sin partner ibland, utan att bli relationens egen mäklare.

Det är gratis just nu. Jag försöker framför allt förstå om analysen faktiskt hjälper, eller om den känns för tunn, generisk eller missar viktiga saker.

Jag tar väldigt gärna emot brutal feedback från er:

• Vad saknas i analysen?

• Vilka BRF-nyckeltal tycker ni alltid måste vara med?

• Skulle ni lita på ett sådant beslutsstöd inför en riktig budgivning?

• Vad skulle krävas för att ni skulle tycka att analysen var användbar?

• Finns det något i upplägget som känns vilseledande eller riskabelt?

• Hur borde den resonera kring maxbud, jämförelseobjekt och föreningsrisk?

Hade uppskattat om ni som faktiskt söker bostad orkar testar med ett riktigt objekt eller ett objekt ni nyligen tittat på och kan säga om analysen känns rimlig, trovärdig och användbar.

Tack på förhand. Såga gärna – det är lite därför jag postar här. Hoppas ok. Hej!

Alltså, vad är det med just BRF-appar/tjänster? Det här måste vara den 10e i ordningen, minst. Någon som har en teori?

4 gillningar

Troligen: Hej ChatGPT/Claude/etc vad kan jag vibe-koda för att tjäna pengar!?

1 gillning

Varsågod, helt vetenskapligt svar.

7 gillningar

Haha, fullt rimlig spaning ändå.

Det finns nog en anledning till att många hamnar här: man köper bostad, inser att BRF/årsredovisning/budgivning är mycket stökigare än man trodde, och tänker “det här borde gå att strukturera bättre”, och nu när AI underlättar utvecklingen vore det väl dumt att inte försöka.

Jag håller helt med om att det lätt blir ännu en “AI ska lösa allt”-grej. Det är också därför jag postar här – för att få höra om det faktiskt tillför något, eller om det bara är ännu en tunn wrapper. Ser ändå 20-30 härifrån som skapat en analys med mitt verktyg , så det vore kul att höra lite feedback

Men ja, ni har ju inte fel.

Jag och Claude har varit lite kreativa idag. Har länge sökt efter en “svensk” variant på “Rich, Broke or Dead” kalkylatorn men inte hittat nån som funkat för mig så det fick bli att ta fram en själv. (Ni som vet, ni vet vilken jag menar)
Jag har bara hunnit prova den som hastigast men ni får gärna testa av den och hojta till om ni hittar nåt som ser skumt ut. Jag har lagt till info rutor på dom flesta ställena för att förstå vad dom olika fälten betyder och gör.
Börja med att logga in på “Minpension” och ta kapitalet ni har där idag för dom olika kategorierna och lägg sen till ert privata kapital. Nu kan ni börja labba.

2 gillningar

Jag har byggt vidare på min hemsida https://courtagehero.com/. Courtage hos de olika nätmäklarna finns men fokus har varit mer på räntedelen än på courtagedelen. Den har räntorna för de allra flesta sparkonton i Sverige och nu har jag lagt till möjligheten att ha ett konto. Jag brukar glömma bort var jag har skapat ett sparkonto och hur lång tid det är kvar så nu finns det gantt grafer för att underlätta :smiley: På mobilen är det ett kort med en tidslinje för varje konto.

Stora fördelen är att ränteinformationen redan finns så ni slipper fylla i det själv om ni väljer t.ex. Handelsbanken 12 månader. Det går att skriva in det för hand också, om det är något utländskt konto som inte finns med.

Bifogar lite screenshots på hur det ser ut på mobilen och på datorn.
Ni ser t.ex. att Plus1 Fast 3 månader är orange, det är för att det är mindre än 7 dagar kvar till kontot upphör och då kan ni få fram de 5 bästa räntorna för samma bindningstid.

Logga in gör ni högst upp till höger. Det finns ett demokonto: rika / tillsammans

Det är ingen större skillnad mot ett riktigt konto, enda skillnaden är att du inte kan byta lösenord eller radera kontot. Jag har inte lagt till möjligheten att själv kunna skapa konto än så ni får tyvärr PMa mig om ni är intresserade. Allting som fylls i krypteras, jag har inget sätt att komma åt det du har fyllt i.

Det är en enkel men trevlig funktion tycker jag :slight_smile: Feedback är välkommen

<div data-theme-slick

=“1”>

1 gillning

Hej!

Har under nästan 1,5 års tid på fritiden byggt en Android app för privatekonomi och personlig finansanalys. Appen heter BudgetViz och är nu i öppen beta på Google Play.

Vet inte om detta bryter mot några regler (mod kan ju ta bort det i så fall) men tänkte att detta kanske kunde vara intressant för någon av er som kör Android och vill ha koll på finanserna på både kort och lång tid, men som inte vill lämna ifrån sig data till någons annans server, men inte heller vill hacka med Excel-ark etc.

Bakgrunden är att jag inte hittade någon Android app som passade mig, så jag började koda min egen istället — är en riktig statistik-nörd så ville ha en app som kan gå på djupet med analys och uppföljning av hela ens ekonomi, utan att tumma på integriteten. All data stannar på telefonen, ingen inloggning krävs, och inget skickas till några servrar. Enda gången data lämnar enheten är om man själv väljer att säkerhetskopiera till sitt eget Google Drive.

Några highlights:

• Tre budgettyper — utgiftsbudget, sparbudget och kassaflödesbudget, med mål på tre nivåer (totalt, per kategori, per underkategori). Variabla budgetperioder som tar hänsyn till veckoslut och röda dagar.

• Portföljer och nettoförmögenhet — gruppera konton för att följa tillgångar, skulder och utveckling över tid, med drill-down från portföljnivå ner till enskilda konton

• Skapa egna rapporter — Skapa flexibla, anpassade rapporter med linje-, stapel- och cirkeldiagram för tex kassaflöde, utgifter, inkomster, kontosaldon, nettoförmögenhet m.m. — filtrera på period, konto, kategori och mer

• Prognoser — återkommande transaktioner projiceras framåt i rapporter och budgetar, och för spar- och investeringskonton kan man modellera långsiktig tillväxt med ränta-på-ränta och what-if-scenarier

• Multivaluta — varje konto har sin egen valuta (ISO-valutor, krypto, egna valutor), rapporter normaliserar automatiskt

• Smålån, utlägg & delning av notor — dela utgifter med vänner och håll koll på vem som är skyldig vad. Skuldsaldot uppdateras automatiskt när ni delar en nota.

• Automatiska transaktioner — skapa transaktioner automatiskt från banknotiser genom att definiera mönster som matchar notifikationerna

• CSV-import — importera transaktioner från kontoutdrag för att få rapporter och trender från dag ett

Appen är gratis och fullt fungerande som den är. För den som vill ha extra många budgetar, rapporter och portföljer har jag lagt in ett engångsköp (inga prenumerationer) men ni kan skicka ett PM till mig för en gratis uppgradering.

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.stefano.budgeto

Appen är på engelska just nu men svensk version är på gång.

Mer info och dokumentation: https://budgetvizapp.web.app/

Skulle uppskatta all feedback — vad som funkar, vad som saknas, vad som är förvirrande.

Hej på er!

Jag har under en tid byggt på ett eget sidoprojekt som jag tror kan vara intressant för det här communityt, och jag skulle bli jätteglad för lite feedback från er som är duktiga på optimering och UX.

Projektet heter Finnfynd.se och är ett webbbaserat verktyg för prisskanning och värdering. Idén föddes ur min egen frustration över att behöva hoppa runt mellan massor av olika sajter för att spåra priser, scanna marknaden och försöka avgöra om en produkt faktiskt har ett bra andrahandsvärde eller är ett genuint fynd. Webbsidan passar den som ränner runt på loppis eller gillar att gå på secondhand och göra fynd!

Hemsidan är byggd för att användas i mobilen men den funkar såklart på desktop också.

För tillfället kan man endast skanna spel, musik, filmer och böcker.

Hemsidan finns ej i app/play store för tillfället men om det finns intresse för produkten så släpps den där inom kort.

Sajten ligger uppe nu och jag har precis lagt sista handen vid infrastrukturen (det var en del DNS- och Cloudflare-pussel i kulisserna, men nu ska allt rulla på bra).

Vad jag gärna vill ha era ögon på:

• Hastighet och laddtider: Upplever ni att laddtiderna och sökningarna flyter på bra?

• Användarvänlighet (UX): Är gränssnittet logiskt? Det ligger en policy-modal på startsidan som ska godkännas en gång, och jag vill säkerställa att den och resten av layouten skalar bra på både mobil och desktop utan konstiga scroll-beteenden.

• Funktionalitet: Testa gärna att klicka runt på startsidan, /pricing, och kika på auth-flödet (inloggningen kör via Google/Apple/E-post samt en Turnstile-captcha som ska skydda mot bottar).

Tanken är att hålla verktyget så rent, realistiskt och “fluff-fritt” som möjligt – fokus ligger helt på att leverera snabb och pricksäker data.

Sajten är helt oberoende och jag visar gärna mer av tekniken bakom om någon är intresserad av utvecklingsbiten. Alla tankar, buggrapporter eller idéer på funktioner som saknas tas emot med stor tacksamhet!

Länk: finnfynd.se

Med vänlig hälsning, Calle

Det finns en tråd för olika egensnickrade projekt. Admins kommer säkert flytta denna postning dit.

Kul app du skapat. Är det så att jag måste skapa konto för att testa?

(Vi är några som tidigare klagat på att behöva skapa konto för att utvärdera användares olika projekt)

Tack för din kommentar!

Jag förstår, hade lite trubbel med att hitta vilken kategori mitt inlägg skulle vara under.

Bra feedback, ska se till att få bort kravet om konto under morgondagen.

Tack återigen!

Personligen så avskyr jag att behöva registrera mig på sidor, kanske är extrem där men har svårt att se att jag någonsin skulle göra det för en prisjämförelsesite. Dessutom verkar inte support-länken på förstasidan fungera.

1 gillning

Hej!

Kravet om inlogg är nu borttaget, supportlänken skall även fungera igen!

Stort tack för din feedback!

Med vänlig hälsning, Calle

Jag la till tre saker. Alla tre syns i skärmdumpen.
Möjligheten att exportera dina konton. Det är en CSV fil för maximal kompatibilitet.
Möjligheten att lägga till konton utan att behöva skriva in sparbelopp.
Notifieringar som följer med resten av sidan när tiden för ett fasträntekonto nästan går ut.

Testa på courtagehero.com/login

anv: rika
lösen: tillsammans

Jag postade om det innan, men det här är en funktion som lämpar sig för folk som har flera sparkonton och vill hålla koll på dem.

Hej!

Jag byggde mest för skojs skull en app som rankar Avanzas fonder med hjälp av en momentumstrategi:

Tanken är inte att ge investeringsråd obviously, utan att undersöka om en enkel momentumstrategi skulle kunna slå en passiv global indexfond över tid.

Modellen räknar fram ett momentum-score baserat på, 1 års, 3 månaders och 1 månads utveckling (den data som finns på Avanza)

1 årsperioden väger tyngst, sedan väljs de tre högst rankade fonderna inom varje kategori.

Jag har gjort många backtester på Avanzas historiska data från 2017 med olika startdatum och strategin har i genomsnitt slagit Avanza Global med ungefär 8% per år.

Jag är medveten om att historisk avkastning inte säger något om framtiden, och att mitt dataset sannolikt lider av survivorship bias, fonder som lagts ned eller tagits bort inte finns med i historiken.

Om ni tittar på modellen, vad ser ni för svagheter? Finns det något ni skulle testa eller förändra för att göra den mer robust?

Största problemet är att 2017 och framåt är alldeles för kort historik. Många/alla trendföljande strategier slår index när index när det ser ut som nedan (här en kombo av 80% USA och 20% Sverige):

Det vill säga inga betydande utdragna nergångar. Så längre historik behövs för att fånga hur strategin fungerar under regimbyten (se 2000-2014 nedan). När flera regimbyten är med i backtestet så jämför du slutligen riskjusterad avkastning för att se om strategin har någon edge.

1 gillning

Hej igen!

Roligt att ni provar mitt projekt, jag har ändrat lite saker senaste dagarna för att göra budskapet om vad isksikt handlar om tydligare.

Vad säger ni? Är det tydligt nog? Får man ut något av hemsidan eller är den helt överflödig?