Får bli ett test av mig
Kul! Skriv gärna vad du tycker och vad som eventuellt kan förbättras när du testat ![]()
Jag kan direkt se en sak. Kategorin “övrigt” som har en helt annan form än allt annat och därmed svårt att jämföra
Isk-konton+kapitalförsäkring hade varit trevligt att få med. A-kassa som kategori som kostnad och Arbetslöshetsersättning som inkomst.
ISK- och kapitalförsäkringar kommer vi lansera inom 1-2 månader!
Tack för feedback! Vi försöker hålla allt i en ”container” och se förhållanden mellan kategorierna volym-mässigt. Därför vissa får andra former än andra.
Lite exempel:
Trendanalys i excel, behövs inga detaljer bara mönster så börjar du se klart vart problemet är, går att applicera på allt.. ekonomi, fysiska, mentala, sociala och du får kartlagt var de läcker energi och resurser.
Saknar Rocker som bank/kort. Och har hittat en bugg med att appen tror att alla köp i Revolut är i Sek oavsett om köpen skett i EUR/USD eller annan valuta. Blir lite missvisande med 27kr istället för hur mycket 27$ är i kr.
Tack! Superbra att du fångad upp och delar ![]()
och tack gällande Rocker! Är det så att du betalar faktura från Rocker månadsvis som ett kreditkort? I så fall kommer du se transaktionen om du har kopplat bankkonton som pengarna dras från. Tyvärr har vi inte stöd för Rocker via vår Open Banking-partner men hoppas att kunna ha det i framtiden. I dagsläget stöds följande: Vanliga frågor om Finton | Finton
Inom 1-2 månader kommer vi också ha stöd för Avanza, Montrose, Nordnet mfl för att kunna se sitt innehav med.
Rocker är ett debitkort som man dock kan ha en liten buffertkredit kopplad till. Överföringar till själva kortet kan antingen göras som en faktura-betalning, Swish-insättning eller genom att föra över pengar från ett sparkonto hos Rocker. Då Rocker har en ränta på 3% på sitt sparkonto upp till ett sparat belopp på 50.000kr så blir det ofta den vägen kortet fylls på och då kommer det tyvärr inte med via Finton. Men själva insättningen från min vanliga bank till sparkontot kommer med men jag kan då sen inte se vad pengarna använts till specifikt (tex Ica, kollektivtrafik m.m)
De pratar dock om att lansera ett kreditkort så när/om det sker så kanske det kan tas med i er app
Såg nu att det gick att exportera min data så ska kolla på det. Däremot så är det i flera flikar vit text mot grå bakgrund på min samsung android telefon vilket gör det nästan omöjligt att läsa. T.ex om man går in på Hem-fliken eller om man klickar på en Kategori under utgifter för att se sen lista på handlare/utgifter. Vore bra att kunna ändra till ett dark mode men vit text mot grå bakgrund borde såklart ändå fixas.
Hej, testade men saknar Stabelo bolån samt Amex kreditkort. Vet att just Amex kan vara lite meckigt, oklart om dom stödjer OpenBanking? Men det går iaf att synka in i Zlantar i dagsläget. Lunar hade tidigare koppling mot Amex men den fungerar inte i dagsläget. Om det ligger i pipen att få in dom två så så täcker den iaf in det mesta som Zlantar har i dagsläget. Såg att ni hade Nordnet, Avanza mm på gång också. Då blir det mer komplett.
En fråga, går det även att exportera sin data till csv eller annat format? Vore bra då man själv skulle kunna gräva i den och se om kategorisering mm blir rätt .
Grymt bra med feedback! Vilken version av appen kör du? Kolla gärna om samma konstiga “vit text mot grå bakgrund” i senaste versionen (releasade en ny i lördags).
Dark mode kommer inom kort!
Som du säger har Amex struntat i EU-regleringen PSD2 och anser själva att de inte omfattas av Open Banking. Ganska säker på att Zlantar och Lunar scrapade datan, men kräver då att det görs om och om igen varje gång du ska öppna appen för att få med senaste dagarnas data. Det är inte helt säkert och stabilt med scrapingen, så vi är osäkra på om vi vill göra det faktiskt.
Jag själv valde att flytta bort från Amex nyligen, dels pga att jag vill kunna se alla transaktioner, dels för att de höjt sina avgifter så tycker inte det är värt längre. OBS att även Entercards alla kort (ex Coop Mastercard) har samma utmaning där vår Open Banking-leverantör inte lyckats lösa koppling mot dem. Du borde se en feature likt nedan om du har Amex:
Det går jättebra att exportera all din data, se nedan!
Tack igen för bra inspel!
Hej,. Kör med version 2.1.7 för Android.
Finns ingen nyare i app store för mig än iaf.
Men ska testa lite mer och komma med feedback. Har en del tankar ![]()
Nu blir det lite meta. Jag har gjort en app för att förklara ALLT om hur man kommer igång…
Hoppas det stämmer
Här kommer en större uppdatering. Bytte till Google AI Studio så det blev lite annan look and feel.
Den nya När kan vi gå i pension hanterar när två personer planerar gemensamt pensionstillfälle. Dvs ange önskad gemensam nettopension + individuella uppgifter och kalkylatórn spottar ur sig vilken månad ni båda kan gå i gemensam pension.
Som vanligt - se upp för buggar och ohanterade scenarion.
Snyggt! Jag kan inte koppla upp mot banken dock, den “dör” bara efter att man godkänt med bankid.
Hur löser du kategoriseringarna förresten?
Tack för feedbacken! Vilken version av Finton använder du? Och vilken bank kan du inte koppla upp mot?
Vi har en partner som hjälper till med berikningen.
Fixade lite felaktigheter i kalkylatorn. Behöver lägga lite mer tid för att optimera uttag över brytpunkten när det finns tillräckligt privat sparande.
Det blir snabbt rätt komplext när två personer uttag ska hanteras samtidigt trots olika åldrar, insparad pension mm. Sparande för två personer hanteras gemensamt i denna modell.