Jämställdhetsministern Nina Larsson på besök | Något vi ska fråga?

Jag har en annan fundering. Detta är på temat spekulation. Vi vet att det föds färre barn. Det brukar även rapporteras om att det råder stor ensamhet i Sverige, främst bland unga män.

Min spekulation. Kan detta vara en värderingsfråga? I olika väljarundersökningar ser vi att killar/män har blivit allt mer konservativa i sociala frågor. Och för tjejer/kvinnor har det gått åt det andra, progressiva, hållet. Jag har svårt att se hur en tjej som har Greta Thunberg som förebild skulle vilja dejta en kille som matas med Jordan Peterson. Deras olika världsbilder har förstärkts av algoritmer i sociala medier. Vad fan ska de ens kunna komma överens om? :thinking:

Alltså: kan hela modellen för relationer och dess produkter (barn som betalar skatt) vara på väg att gå sönder? Om tjejer och killar inte kan mötas blir det ju inga barn.

6 gillningar

Att bli förälder är ofta startskottet på sämre ekonomi för kvinnor än för männen, eftersom kvinnorna i större utsträckning är föräldralediga, går ner i arbetstid samt vabbar. Medan männen har större möjligheter att göra karriär.

Hur ställer sig Nina kring att basera föräldrapenningen och ersättningen för VAB på föräldrarnas gemensamma inkomst istället för på individnivå, så att det inte spelar någon roll vem som är hemma med barnen?

1 gillning

Nu gällde det jämställdhetsministern. Inget av det du skriver är bra heller. Man borde bara finansiera sin egen pension, inget pyramidspel tack, vi borde ha sjukförsäkringssystem eller gruppfinansiering som crowdhealth, vi borde avskaffa akassesystemet m.m.

Alla system där man måste belåna sig för att utbilda sig eller skaffa familj är väl de facto ojämställda? Vad ser du för negativt med sambeskattning?

Jag kan hålla med om att mycket av detta, ffa pension, är ett skyddsnät för de som inte aktivt tar bra beslut- eller beslut överhuvudtaget. Däremot håller jag inte med om det vad gäller barn. Man borde ha rätt till skolgång på samma nivå som alla andra även om ens föräldrar gjort dåliga ekonomiska beslut.

Allmän värnplikt till alla!

Varför ska bara männnen dit och svettas i 6 månader då tjejerna får fokusera på karriären.. Inte skulle samhället må sämre av att tjejerna får komma på träningsläger 6 månader också :stuck_out_tongue:

Kommer på hur många fördelar som helst:

1. Vältränade människor = bra för synen och psykiska måendet

2. Lägre vårdkostnader pga att folk är i form.

3. Ökar troligen nativiteten i landet.

Några saker jag kom på såhär i civila tider :joy: Ekonomisk guldådra för samhället!

1 gillning

En väldigt stor fråga för en separat tråd/forum tänker jag :sweat_smile:

Nu är du i en finsk bubbla Pankis. Vi har könsneutral värnplikt i Sverige sedan återinförandet 2017 :slight_smile:

2 gillningar

Var går enligt henne gränsen mellan de verktyg som är ok och de som inte är ok att använda för att få till de förändringar hon vill se i hur andra människor strukturerar sin privatekonomi, med tanke på människors rätt att välja själva?

alternativt;

vem anser hon har rätt att bestämma över hur hennes privatekonomi är strukturerad?

Dina döttrar är dock unika individer som har alla förutsättningar i världen att lära sig spara och investera minst lika bra som någon man. Så könet är helt egalt gällande detta.

Ungefär som att det är totalt ointressant för de kvinnliga arbetarna på golvet i en verksamhet hur styrelsen ser ut gällande kön. Så frågan till ministern blir egentligen hur man kan försvara en så pass arbiträr indelning av människor.

Något som däremot är ett verkligt problem är feministiska agendor som bedrivs inom våra institutioner, oftast av kvinnor då dessa upplever att de kan tjäna på detta personligen - vilket ofta också är fallet på kort sikt. Det innebär dock att hela samhället blir mer sårbart om våra konkurrenter om inflytande i världen går på kompetens, lämplighet och inte ödslar tid på trams.

8 gillningar

Vore det inte förmånligt i 2025 att kunna välja det som makar? Nu när det inte är ett val alls menar jag. Alla måste ju jobba nuförtiden, incitament eller ej. Skulle inte det tjäna alla par med under 110k sammanräknad bruttoinkomst? Detta motsvarar väl 90-95% av svenskar. (Nu antar jag att man räknar att lönerna relativt 2x brytpunkten så som de räknar sambeskattning i usa.)

Min snabbgissning är att kvinnor istället för sparande hellre lägger pengarna på shopping av kläder, skor, inredning och skönhetsprodukter. Det räcker att gå in i närmsta shoppinggalleria så består 80% av butikerna av ovanstående produkter. Och kunderna är till största delen kvinnor. Visst finns det även en oförklarad skillnad på kvinnor och mäns inkomst men det gör nog inte den stora skillnaden i sparande.

Fungerade det så som jag tänker mig? Alltså att man poolar sina tak så man tillsammans har dubbla utrymmet upp till statlig skatt? Jag kanske förstått fel!

Mitt subjektiva intryck är att sparande ses som en primärt manlig hobby, och att aktiemarknaden förknippas med risktagande vilket också är manligt kodat. Kvinnor kan givetvis vara sparsamma (Och män slösaktiga), men sparsamma kvinnor är mindre troliga att spara i aktier/fonder och mer troliga att lägga på hög på räntekonto eller löenkonto.

1 gillning

@janbolmeson när han nu tänker efter om detta avsnittet var så smart att dra igång :joy::heart:

12 gillningar

Och…. Precis fick reda på att vi har typ 60 minuter på oss.

4 gillningar

Nej okej, jag tänkte mer att båda skulle hamna på lägre skatt. Då vore det ju faktiskt förmånligt att vara gift!

Ja så kan man ju se det om man har en rent transaktionell relation till sin partner där man swishar varandra efter att man handlat falukorv på ICA. När man alltså är mer av tillfälliga affärspartners än tradititionellt gifta.

Om man däremot är mer traditionell, i ett kärleksfullt äktenskap mellan man och kvinna, där man är ett team som avser spendera livet ihop. Då är det rätt naturligt att familjen beskattas som just en familj istället för som enskilda individer. I det land jag bor i är vi mer traditionella och det räcker med en snabb googling på US income brackets 2026 single filer vs married filing jointly för att inse att det blir mycket lättare att ha råd med att ha en partner hemma i ett sådant system.

Du verkar ju ha köpt med hull och hår myten att det bästa är två heltidsanställda föräldrar som jobbar på fabrik medans barnen trycks in på dagis vid 12 månaders ålder. Dvs man låter andra uppfostra sina barn och spenderar typ bara helgerna med dem.

Men i resten av världen är det rätt uppenbart att det bästa för barn och familj kanske kan se annorlunda ut. Att en förälder är hemma eller arbetar halvtid kan ge enormt mycket mer harmoni och mindre utbrändhet än som i Sverige där föräldrar är i princip tvingade att jobba heltid plus att ta hand om barn och hushåll utöver det.

Sedan undrar man varför kvinnor mår sämre än någonsin och är utbrända osv. I kvarteret där jag bor är de flesta mammor hemma på heltid. De kör sina barn till en preschool tre dagar i veckan i några timmar för att lära sig grejer men i övrigt är det playdates, pic nics, simlektioner osv som gäller. Det fullständigt skiner om dem. Inte ett spår av stress eller utbrändhet.

Jag tycker det kunde vara av värde att fråga jämställdhetsministern om hon gör något för att stärka kvinnors rätt att vara kvinnor. Kvinnor med traditionella värderingar vågar väl knappt lyfta sina känslor dessa dagar.

Kanske borde man införa alimony i Sverige. Dvs att om ena partnern jobbat och den andra lagt karriären på sparlåga för barnens skull så riskerar man ändå inte så mycket vid skilsmässa. För den som tjänar mest kommer då få betala till sin partner så att de har samma levnadsstandard. Sedan undrar jag vad som hände med KDs förslag om att ge ersättning till föräldrar om de vill ta hand om sina barn själva istället för dagis. Något att kanske ta upp med ministern.

Edit: ska tillägga att givetvis kan mannen vara hemma också och givetvis kan ett par välja att bägge ska göra karriär istället för att vara hemma med barnen. Men idag med de skattenivåer som råder, gratis dagis osv så råder det enorma incitament att bägge föräldrar ska jobba heltid.

5 gillningar

Jag tänkte nog mest på par man känner där ena tjänar typ 60k och andra 35k där de skulle spara några tusenlappar av statlig skatt om man slog ut det jämnt. Sen att folk får välja hur man vill lägga upp hushållet kan man diskutera, men det är så få som tjänar tillräckligt mycket för att tjäna mycket på att fördela det på två att det inte kändes lika relevant.

@Noomi var mest så jag tänkte ^^^

1 gillning

Ser rubrikerna: ”Ett land i kris, samlingsregering är utlyst”. :woman_judge:t3::balance_scale::bomb:

1 gillning

Hmm, kanske sambeskattning när båda går i pension så slipper man flytta till Frankrike..

Det hade räckt med att ta bort den låga gränsen för maxersättning för föräldrapenning som ofta gör att mannen förlorar mer på att vara föräldraledig eftersom mannen ofta är äldre än kvinnan i ett parförhållande och därmed kommit längre i löneutvecklingen. Det är svårt att ta politiker seriöst när reglerna de satt upp går tvärsemot vad de säger att de strävar efter

2 gillningar