Jämställdhetsministern Nina Larsson på besök | Något vi ska fråga?

Tråden är ju inte tänkt att avhandla hela det socialdemokratiska samhällsbygget och dessa skatter etc. Jag vill ha platt inkomstskatt och enbart inkomstskatt (inkomst av tjänst och kapital ska beskattas lika. Ingen moms, ingen bolagsskatt, osv. Men hör ju inte hemma i denna tråden.

Skolan bör privatiseras till 100%. Ge folk ett schablonavdrag för skolavgiften. Inför läroplikt istället för skolplikten som egentligen bara handlade om att staten ville ha absolut makt över barnen på 1800-talet.

2 gillningar

jag uppskattar att se/höra politiker bli intervjuade av respektfulla intervjuare somhar kunskap som innebör att politikerna inte kan komma med vilka floskler som helst. ser fram emot detta!

2 gillningar

Argh… förpliktigar. Men, jag ska vara supertydlig; vi är ju inte Agenda och det är ingen “ställa till svars”-intervju eller visa konfliktlinjer.

Jag är ju mer sugen på perspektivet: “vad är det vi har att vara stolt över?”. Upplever att det är så mycket i media som är negativt och att detta är en av få chanser att få en lite annan referensram än att bråka om någon budgetpost som egentligen inte spelar någon roll på helheten.

9 gillningar

Intressant detta jag undrar dock om inte kvinnorna börjar springa ikapp männen?

Jag har varit runt en del vid högskolor etc senaste tiden och blivit rätt chockad över hur lite män som varit inom vissa kurser inom juridik/ekonomi/läkarlinjen yrken jag alltid tänkt varit typiska “manliga” yrken.

Detta är dock anektotiskt har ej kollat upp statistik om detta. Men tror vi kommer se allt fler män helt dra sig bort från samhället tänk typ utvecklingen man sett i Japan bland många män medans kvinnor tror jag fortsatt kommer gå “framåt” och utbilda sig mer och prestera mer i arbetslivet än männen. Inget mig emot som man vi behöver så många som möjligt som orkar kämpa på med tuffa utbildningar/jobb.

1 gillning

Absolut. Jag med. Sen öppnar det ju upp för en del kommentarer i tråden som jag inte tycker är på en helt värdig nivå :man_shrugging:

Men @janbolmeson kommer såklart att göra en kanonintervju. :partying_face:

3 gillningar

Utan att nödvändigtvis ta hänsyn till ideologi, vilken regeringsreform tror Nina skulle ge störst mätbara resultat för att snabba på flyttkedjorna och tillgång till boende utan de redan rika blir vinnare?

1 gillning

Det var någon som skrev att de ville ha sambeskattning. Det är ett förkastligt förslag, se bara hur det går gått för kvinnor och jämställdheten i Schweiz.

1 gillning

Jag tror egentligen det jag skulle vilja se är något sorts allmänt avdrag om man är gift, kanske bara under en viss inkomstgräns så att det finns incitament att vara gifta. Båda parterna skulle bara få ett procentuellt avdrag eller så. Sedan ifall man vill diskutera lägre inkomstskatt på alla pengar under typ 30k/mån kanske det också vore en mer strömlinjeformad lösning. Kanske avdrag för föräldrar istället för gifta så att det inte hänger på en relation, om man ser det som ett problem.

Barnafödandet minskar och polariseringen ökar mellan könen i hela västvärlden.

Vågar du fråga / ifrågasätta hela konceptet med myndigheten och om de bidrar till populationens nedgång?

Är vägen till helvetet betald med goda intentioner?

Psykisk ohälsa ökar hela tiden och drabbar primärt kvinnor - vad är självreflektionen kring det? Kan det vara så att vi skapar ett samhälle som vi inte mår bra i?

Mår vi (män och kvinnor) verkligen bra av det här sättet att tänka - att allt ska vara exakt lika. Jämställdhets paradoxen som undersöker fria samhällen, där är ju trenden att människor söker sig till det de gillar och vi ser att sjukvården domineras av kvinnor och ingejörsyrken av män. Är det verkligen dåligt eller tycker ministern att staten ska bestämma hur människor ska leva sina liv?

Hur ser konsekvenserna ut med att man tog bort sambeskattning? Hushåll som faktiskt vill prioritera att ha en närvarande förälder hemma missgynnas ju grovt av detta. Idag kräver samhället av ekonomiska skäl att båda föräldrarna färvärvsarbetar och hushållet får in mindre pengar än vad en inkomst fick in på 60-70 talet.

Är det jämställt och bra eller har vi bara gjort det kasst för alla?

Handlar inte livet om att män och kvinnor ska komplettera varandra istället för att vi ska bli identiska?

8 gillningar

Det här får du gärna utveckla for oss som inte är så insatta i Schweiz könspolitik.

Men om du tror att kvinnor alltid är lyckligare när de jobbar på kontor 40 timmar i veckan och knappt ser sina barn så är det nog fel. Framför allt när forskningen visat att hemmafruar (som valt att vara hemma) är dubbelt så lyckliga som “karriärkvinnor” och har mycket högre nivåer av oxytocin och känsla av meningsfullhet.

Det känns lite som att feminismens största lurendreji kan vara att det mest naturliga i världen är att sitta på kontor och i möten hela dagarna och låta någon annan ta hand om barnen.

Med detta sagt så måste vi sträva åt att alla får välja vad som är bäst för individen. Men just nu verkar ju allt göras för att tvinga kvinnor att sitta i kassan på ICA hela dagarna medans barnen går på dagis istället för att underlätta att man har en lite mer traditionell tillvaro. Jag är inget större fan av den modellen. Och det kanske är en av anledningarna till det låga barnafödandet.

4 gillningar

Och du får gärna berätta mer om den här forskningen.

Jag försökte få chatgpt att visa mer men fick bara:

:warning: Varför påståendet du såg är problematiskt: forskningen är inkonsekvent och nyanserad

• En omfattande studie från American Psychological Association (APA) visade att mödrar som arbetar — särskilt deltid — tenderar att rapportera lägre risk för depression och bättre allmän hälsa än hemmafruar under barnets första år.

• I en studie under covid-perioden jämfördes stress, ångest och socialt välmående hos arbetande mödrar och hemmafruar — och där uppvisade hemmafruar högre stressnivåer än arbetande mödrar.

• Den stora variansen mellan studier beror delvis på att det är svårt att kontrollera för viktiga faktorer: ekonomisk situation, antal barn, typ av arbete, personlighet, vilka val man gjorde och varför. Det betyder att det ofta handlar om korrelation – inte orsakssamband.

• När det gäller oxytocin — det finns forskning som visar att oxytocin kan frigöras vid beröring, nära kontakt och social interaktion, och att det kan bidra till lugn och stressreduktion. Däremot finns det ingen stark vetenskaplig evidens som säger att hemmafruar generellt har “mycket högre” oxytocinnivåer än kvinnor som arbetar, eller att det ger dem väsentligt högre lycka jämfört med andra grupper.

:bullseye: Slutsatsen: Mycket vetenskap, men inget entydigt svar

• Det finns inte stark vetenskap som stödjer ett generellt påstående att “hemmfruar är dubbelt så lyckliga som karriärkvinnor”.

• För vissa individer och i vissa kontexter kan hemmavarande kännas meningsfullt och ge lugn — men det är långt ifrån universellt.

• Biologiska mekanismer (som oxytocin) kan spela roll vid närhet, vård och social kontakt — men forskningen stödjer inte att det automatiskt innebär att en viss grupp (som hemmafruar) generellt har “mycket högre” lycka.

Det ska väl erkännas att jag bara googlade lite snabbt och läste den forskning som styrkte min tes. Mest verkar det kanske som att de som känner att de har ett val och gör det val de finner bäst verkar lyckligast. Men just nu känns det som att det är stor social press att bägge föräldrar ska arbeta heltid, och det kanske inte är bäst för alla familjer.

• Det är extremt dyrt med dagis etc. Har man bara ett barn är det dock vanligt att kvinnan fortsätter att arbeta.
  • Har man två barn eller fler så blir det oftast ekonomiskt bättre om den med lägst inkomst slutar jobba och är hemma istället, pga sambeskattning. Oftast har kvinnor lägre lön så det blir de som får stanna hemma.
  • Stannar de hemma så får de 0 pensionsinbetalningar och 0 karriärutveckling.
  • Det blir ett problem den dagen den dagen de ev skiljer sig. Låg pension och inte attraktiv längre på arbetsmarknaden pga stor lucka i karriären.

Som sagt, förkastligt ur ett jämställdhetsperspektiv, som jag förstår det iaf.

Kanske något för Nina Larsson att gå igenom hur sambeskattning ev påverkar jämställdhet.

4 gillningar

Hemmafru under ”rätt” sorts förutsättningar (det du beskriver från USA) är säkert superglassigt. De lever ju i praktiken FIRE, bortsett från den lilla detaljen att I:et snarare är ett D och de är helt beroende av sin mans pengar. Så fort relationen är över sitter man i skiten. Om man efter skilsmässan är set for life (vilket säkert flera av de du observerar är) så är det en sak. Men för den absoluta majoriteten kvinnor som ställt sig utanför arbetsmarknaden så är situationen rätt dålig. Då ska inte staten uppmuntra det genom sambeskattning.

6 gillningar

Asså, ni vet väl att det inte är något tvång att gifta sig? Om det är sambeskattning för gifta och man inte gillar det så kan man ju skilja sig. Sen är det förstås en annan fråga hur det slår på stora populationer. Jag tycker såväl sambeskattning som äktenskap är förlegat

Fråga hur en statlig organisation kan säga sig kämpa för ”jämnställdhet” när själva organisationen själv inte klarar av att uppfylla sin uppgift hos sig själva. Bonusfråga är vad de faktiskt praktiskt har åstadkommit?

10 gillningar

Jämställdhet kanske är något mer än bara könsfördelning :slight_smile:

Din andra fråga känns mer relevant.

1 gillning

Vad är inte relevant med min första fråga? Det klagas ju hela tiden på att det är för få kvinnor här och där, och att målet är runt 50/50 ratio kvinnor och män på alla arbetsplatser. Dvs det är deras tolkning av ordet ”jämnställdhet” jämfört med engelskans ord ”equity”. Så om det är jämställdhetsmyndighetens mål att hela samhället ska se ut så, varför klarar inte de själva av det på sin egna arbetsplats? De borde vara föregångare om någon. Jag tycker frågan är relevant pga hyckleriet.

1 gillning

Jag visste inte att det är deras mål att det ska vara 50/50, om det är sant så får jag ta på mig skämshatten och påbörja kräftgången.

Delmål 1: Jämn fördelning av makt och inflytande | Jämställdhetsmyndigheten En fråga för att jag är nyfiken. Hur visste du inte om att detta var ett av deras mål? De säger det jämnt tycker jag. Eller måste man vara politiskt insatt för att veta detta? Jag börjar fundera om fler har missat detta🤔

1 gillning