Jared Dillian om FIRE: The f*cking stupidest thing... | Argument mot FIRE

Yes, det är absolut inget fel att förvalta sina tillgångar. Det känns som en “catch all” om man inte vet vad man vill. Inte helt samma sak som att planera för FI.

Det kanske är en poäng att det inte är mer än en vag plan, och inte en die hard utstakad plan, men det ser ut att bli en trolig utkomst av det inom en 10 års period ändå.

1 gillning

Jag skrev hur jag upplevde situationen i lönearbete. Ett samhälle behöver alla slags personer. Alla kan inte bli sjuksköterskor, FIRE, Youtubers eller influencers.

Det är exakt detta jag vill uppnå att känna. FI. Inte RE, för jag vill jobba ett bra tag till men som sagt: inte så j-a f-b mycket. Längre. Och inte med folk jag inte tål, för det är nåt av det mest tärande man kan utsätta sig för.

OBS att med “inte så mycket” menar jag inte mindre än 100%. Jag menar inte 50+ h/vecka hela tiden. Allt-eller-inget jobb och roller har jag gjort nog av i mitt yrkesliv.

Min personlighet är sådan, och har alltid varit, att min strategi för att hantera människor jag ogillar starkt är att undvika dem. Jag kan också vara ganska långsint, vilket förstärker de negativa sidorna som inte sällan kan uppstå på en arbetsplats. Då och då uppstår situationer på arbetsplatsen när denna strategi inte fungerar bra eller kanske inte alls. FI innebär att jag kan bara rösta med fötterna då utan att det påverkar nån annan del av mitt liv och livsstil alls. Är man 55+ som jag så drabbas man av ålderism och fördomar på arbetsmarknaden. Det är så i Sverige nu och sen bra länge tyvärr. Så FI för mig innebär även att om det i värsta fall blir så att jag efter att ha gått min väg sådär, inte hittar nåt nytt vettigt ställe att jobba på som vill ha mig, så får det vara så. Utan att det påverkar min livsstil nämnvärt.

Bra lista, har inte sett den tråden förut. Tack för pekaren. Jag är på nivå 3 sen 6 år tillbaka nu. Få se när/hur/om jag kan nå nivå 4, det är mitt mål.

3 gillningar

Nä det där stämmer inte. Det vet jag av egen erfarenhet, har precis gjort det här (lämnat ett jobb som jag spenderade oerhört mycket tid och mental energi på, inte minst politiska strider)… Hade det en mening? Japp.

Men det kanske beror på att jag inte är tillräckligt nihilistisk :wink: Eller så säger nån nu: “sådär säger du bara för att rättfärdiga din tidigare spend av energi inför dig själv.”

Klart att i kosmiskt perspektiv spelar inte mycket nån roll, utom kärleken och lyckan :smile: Och det enda en enskild människa absolut måste göra är 4 saker: äta, skita, sova och en gång dö. Jag brukar bli påmind om det där alltsomoftast när jag tittar på nån high fantasy film, nån epic SF (eller läser sådana romanserier).

1 gillning

Det som jag i synnerhet tycker blir konstigt i Jans ståndpunkt är om man tycker att FI är bra eftersom man då har möjlighet till RE, hur kan man samtidigt kan landa i slutsatsen att FIRE är dåligt? FIRE är ju i praktiken är någon som blir FI och sedan väljer att utnyttja möjligheten till RE.

Axr gav ett svar som håller logiskt. Genom att fortsätta jobba kan man öka sin FI-månadsbudget. (Jag har dock inte räknat än på hur länge man måste spara innan man kommer upp i en FI-budget som motsvarar ens månadslön.)

1 gillning

Ja, fast för vissa är det viktigt. Jag tänker på när jag jobbade med de unga influencerna som inte hade någon buffert och inget självförtroende i ekonomi. När hon hade sparat ihop till en Rolex så var det ju ett “bevis” för henne att hon visst då var duktig på ekonomi och kunde. Så för henne handlade det om stoltheten att hon kunde klara av det.

Vi “laddar” ju alla olika saker med känslor. Jag hade ju det med bilen, med bilder och andra saker. Så om någon vill göra det med en Rolex, så tänker jag att det är fine.

1 gillning

Så, då går Rolexköpet under “firaposten” i din budget? :thinking:

I exemplet du nämner blir det ännu konstigare, eftersom den där tjejen ju inte hade mer koll på sin ekonomi än att hon kunde addera tills hon hade råd med klockan.

Jag säger som sagt inget om klockbärandet, bara att det är sorgligt om livskvalitén behöver bekräftas med den.

4 gillningar

Haha, ja, det är ju en riktigt bra fråga som jag brottas med från tid till annan. För mig är nog svaret att det hjälper mig till att känslan blir lättare kring att jag “väljer” snarare än jag “måste”.

Haha, men är inte det ändå ganska skönt? Att få in det i sin filterbubbla, utvärdera det och konstatera “jag håller inte med” och känna sig landad i det?

Senare i år så ska jag berätta be en person dela med sig i forumet om sin historia om detta. Men det som han gjorde var att ta ett jobb som halverade hans lön, men maxade värderingar och upplevelse av nöjdhet och tillfredsställelse. Enormt coolt och prestigelöst.

Haha, ja, men det spelar väl ingen roll var guldkornen kommer ifrån? Tänk om livet / universum / xxx ville ge oss gåvan på detta sätt. :wink:

3 gillningar

Med risk att vara lite anal. Ja, utifrån din (och min) uppsättning värderingar och förutsättningar. Men det är ju varken en naturlag eller måste vara sant för någon annan.

2 gillningar

Jag lanserar att deltidsarbetare är smyg-FIRE som inte kommit ut ur garderoben för att slänga lite mer elbilsbatterielektrolyt på brasan.

Men konceptuellt är det ju inte så dum idee.

Och förmodligen mer accepterad.

Jag har arbetat 85% på deltidsföräldraledighet. Anser det var viktigare i mitt liv då.

Sedan var det ju inte hållbart i längden även om jag kom på man kunde ta ut lägstadagarna på helgerna.

3 gillningar

Låter bekant. Jag väljer att tro att jag vet vem det är tills du säger nå’t annat.

Och isf ser jag mycket fram emot avsnittet. :slight_smile:

2 gillningar

Vad är det bästa tankespjärnet, om vi lämnar “Jar-Head” därhän?

1 gillning

Om jag får agera hobbypsykolog så kanske det bottnar i att FIRE är bra för det ger ett syfte med sparandet, men dåligt för att man måste sluta jobba.
Kom ihåg att alla jobbar inte för pengarna i främsta syfte alltid.

1 gillning

Som någon sa ovan:

Ser fram emot en tråd där vi försöker ta fram guldkornen från Putins tal.

2 gillningar

Nja, det var ju så fruktansvärt dåligt att jag bara blir irriterad över hur dumt det är. Inte speciellt skön känsla…

4 gillningar

Nä det får man ju verkligen hoppas att det inte är så :joy:

Själv har jag haft en väldigt kul och varierad karriär. Sådär nästan 30 år. Nu känner jag att mer pengar på kontot inte ger mig något alls. Jobbet är fortfarande rätt kul men jag känner att det finns så himla mycket annat jag vill göra före det är dax att ställa tofflorna. Ingen negativt prioritering utan två positiva!

De som varit med på lite djupare FIRE samtal i RT som @angaudlinn och Gråa Guldet (hittar inte taggen) tycker jag varit eftertänksamma, lyhörda för andras behov (som inte vill göra FIRE) och gjort FIRE som ett positivt val. Inte att fly från arbetslivet.

Generellt sett tycker jag FIRE kritiker är mycket mer onyanserade och lider lite av bristande förmåga att se andra sidans behov och önskan. Så även Jar-Head.

Därför tycker jag denna tråden var smått osmaklig som trådstart av @janbolmeson. ”Guldkorn” kan man leta efter på andra ställen än i vad som i det närmaste är ett hate-speach. Min åsikt :grinning:

9 gillningar

Nej, just det. Jag varken utbildade mig eller valde arbetsgivare/roller/arbetsinsats med pengar som drivkraft. Det var helt andra saker, och personlighetsdrag, som gjorde att jag jobbade hårt och mycket under många år.

Självklart ville jag ha högre lön, och har även varit missnöjd över att min stora insats och goda långsiktiga resultat inte gett mig lön i systemet som jag levt i länge (storföretag) på 75-percentilen. Utan bara mitt i intervallet (~= median) som gällt för mig. Det är nånstans där när det inträffar som insikten kommer att man slagit i glastaket och inga mer rättvisa löneökningar kommer att komma oavsett vad.

1 gillning

Det där med Rolex-köp… min kommentar är bara att det där med “secondary values” som skapas av produkter kan vara mycket starka drivkrafter. Och de är väldigt olika för olika personer, det hänger väldigt mycket på vilka (sociala) sammanhang man befinner sig i.

Dessutom visar ju Rolex-klockan tiden, så det finns en nyttoaspekt på den också. :grin: :wink:

2 gillningar

Jag fick känslan av att @janbolmeson behövde starta denna tråd som kompensation för att senaste avsnittet (#341) blev ren FIRE-propaganda.

5 gillningar