Jared Dillian om FIRE: The f*cking stupidest thing... | Argument mot FIRE

Första delen av meningen är jag med på, men inte den andra. Lutheransk statskyrka och landet Storbritannien (U.K.) hör inte ihop med varandra. Alls. Den anglikanska kyrkan är snarast en slags lokalvariant av den katolska.

Så, jag läste “Jar-heads” blurbs igen. En recap. Och då tänkte jag att det där är ju totalt sett snarast ett meta argument för FIRE. Iaf allra minst FI (rösta med fötterna).

För tänk om man hade kolleger på jobbet som är sådär och har sådana åsikter, tänk att ha en chef eller chefs chef som är sån. Bevare mig väl!

(Visst, han är amerikan och arbetslivet där är inte så jämförbart med Sveriges)

1 gillning

Finns ju massor av guldkorn där som tydligt (be)visar och beskriver alla sjuka tankar och lögner som inte är speciellt svåra att bemöta med fakta och sunt förnuft! Ju mer saken diskuteras desto större chans att fakta når fram även till dem som hjärntvättats genom hat, censur och desinformation. Om inte annat som underlag för eftervärldens dom. Sen kanske inte Putins tal hör hemma inom ramen för det som forumet är ämnat att diskutera men ändå…

För egen del tycker jag just den här tråden faktiskt ligger inom ramen för RT då FI, RE och FIRE diskuteras en hel del. Det ger oss ju chansen att inte bara bemöta (och skratta lite…) åt den märkliga retoriken i sig utan även innehållet. Om vi inte tycker att även halv eller helknäppa argument för eller emot ekonomiska företeelser som berör oss skall tillåtas, vilka är vi då själva att företräda rätten till en åsikt? (inom regelverket för forumet såklart!)

(btw, tycker mig även höra en och annan av sten krossad ruta i glashuset i tråden men så kan det bli i stridens hetta) :hugs:

3 gillningar

Det är säkert riktigt. Jag är osäker på alla nyansskillnader efter reformationen. Men de gjorde en omtolkning av religionen som gjorde individuellt arbete och rikedom viktigt och lade grunden för kapitalism.

1 gillning

Jag förstår också den aspekten. Jag är vinylsamlare och analogsyntnörd. Det är samma där, det finns iaf en funktion man kan gömma sig bakom. :sweat_smile:

2 gillningar

Njae, det är ju en reformert kyrka, låt vara calvinistisk. Så där får jag nog säga att du har fel. :nerd_face:

2 gillningar

Eller inte…? Anglicanism

Citat:
“… and later between Protestantism and Catholicism – a perspective that came to be highly influential in later theories of Anglican identity and expressed in the description of Anglicanism as “catholic and reformed”. The degree of distinction between Protestant and Catholic tendencies within Anglicanism is routinely a matter of debate both within specific Anglican churches and the Anglican Communion.”

Nåväl. Det råder inte konsensus runt det här, vad Anglikanska kyrkan egentligen är. Nånstans på “skalan” mellan protestantism och katolicism. Men inte Luteransk i vilket fall.

Där är vi överens. :slight_smile:

Jag upplevde inte de avsnitten som propagandistiska. Snarare med en stor brasklapp

”Don’t try this at home” :joy:

Egentligen kanske Jan ville skriva allt det Jar-Head skrev. Kanske artikeln gav honom rätt riktning för att ändå fortsätta spara trots FI och fortsätta jobba till 04:00 typ. Jared har ju lösningen. Bara köpa dyra prylar och gneta på :joy:

5 gillningar

Hahah det här var ju 10/10! Guld!

Ett lågvattenmärke fullt i stil med de inlägg jag själv råkat producera när jag känt mig provocerad, missförstådd, misstolkad eller känt mig allmänt trampad på tårna av någon annans inlägg/kommentarer. Typ att freedom of speach bara gäller så länge det stämmer överens med mina egna preferenser och inte bryter för mycket mot forumreglerna.

Jag och flera andra som inte tillhör eliten i forumet hade garanterat blivit flaggade för vissa kommentar i tråden men det är väl bara att acceptera att det funkar så här. Tråkigt för mig men kanske berikande för forumet och övriga?

2 gillningar

Läste först bara Jans inlägg. Läste sedan artikeln och allas kommentarer. Alltså hallåja? Någon trampade på en öm tå. Några reagerar som om det var artikelförfattaren själv som skrev och hetsade. Något har jag uppenbarligen missat, men oaktat vad så är det problematiskt att inlägget för med sig denna typ av reaktioner. Antingen så missförstår jag Jans intention eller så får jag känslan av att ni representerar det utsatta barnet som tillslut får nog av retandet och mobbandet från tuffingarna i klassen. Rätta mig gärna, men om inte så är det ett större problem än Jaredartikeln.

Är du FIREentusiast så vet du varför du samlar och/eller sparar. Då låter du dig inte påverkas av att Jared raljerar i någon dum amerikansk krönika. Sådetså

5 gillningar

När jag läser denna tråd blir jag bara mer övertygad om människans behov av religion. Hela tråden tolkar jag som ett sökande efter livets mening genom pengar.

Mer pengar är bättre än lite pengar kan vi inte bara enas om de? Sen har pengar inget egenvärde och frågan om meningen med livet ställs bäst i kyrkan.

1 gillning

Det får du ju tycka. Det var ett skämt i Jar-Head anda. Trodde det framgick. Uppenbarligen misslyckat. My bad :grinning_face:

Verkligen? Jag tycker precis tvärt om. Det känns som nya kommer undan med mycket mer.

Vi som hängt här länge kan ju snart inte skämta längre, trots emojis inflikade. :joy:

3 gillningar

Jareds text?

Jareds text?

#retorisktinlägg

Elit? Nu får du väl ändå ge dig? Det är en skitlöjlig artikel skriven av någon som inte ens hänger på forumet. Med alla de påhopp han vräker ur sig om folks livsval är det fritt fram att ge tillbaka. Läser du hela tråden så framgår det nog att vi också raljerar en hel del.

Ojdå, det kan ju förklara en del.

Vi är väl medvetna om vem som postade och Jan förstår också att det här är lika mycket skämt som allvar. Men särskilt intressant som vinkel på FIRE-ämnet var inte Jareds text. Det kan ingen påstå.

Dra inte genuskortet som ett skitdåligt sätt att ge tillbaka. Berätta istället varför du försvarar Jared. För det är faktiskt inte Jan vi kritiserar.

:deer:

Nu är det nog du som sitter på den där föreläsningen.

3 gillningar

Mycket kloka ord och jag kan bara hålla med :clap:

Absolut! Jag har ingen relation till Jared eller till FIRE, och först roades jag bara av att det var en savage artikel. Sedan läste jag kommentarerna och förstod då att detta är inget skämt utan högst personligt för många. Den ton och känsla som förmedlas i trådsvaren gav uppfattningen av att detta är allvar. Sedan kan man försöka maskera sig genom att lägga till att “det är på skämt” för att hålla nivån uppe, men vem försöker man lura? Fullt medveten om att detta inte är något jag kan bevisa, men min poäng är att med en outsiders glasögon ser jag något osunt som skaver här :face_with_diagonal_mouth:

5 gillningar

För Jared?

Inte dig. Du ser ju genom allt. :wink:

Det är ju klart att en del tar åt sig när en krönikör i Forbes dömer ut en hel livsstil med ett svepande och extremt fördomsfull rassel över tangentbordet. Jag fattar det. Men för egen del var jag mest sugen på att bemöta hans dumheter med samma mynt och på samma nivå, eftersom jag helt saknade förmåga att se något som helst seriöst med tråden och artikeln öht. Jan postar ofta bra saker, men det här var ett dåligt skämt och inte en vetenskaplig artikel (som brukar vara vad som postas) utan bara pekoral som funkar som bensin.

Kanske dags att lyfta på hatten och gå vidare då istället? Det finns fler trådar.

Det reflekteras ganska mycket i tråden också. Exempelvis kring hur det yttre tydligen kan de den bekräftelse vissa desperat söker. Den reflektionen är nyttigare än det faktum att Jared sätter sig till doms över människor. Vad är vitsen med att försvara det? Reflektera över det.

#retoriskfrågaingetsvarbehövs

Jag tänker att de som når FIRE ofta reflekterat en del över det under de 15-30 år de idogt jobbat mot detta mål :sweat_smile:

6 gillningar

Varför inte road av savage svar också? :smile:

2 gillningar