För att spåna vidare på @andersen 's inlägg har jag några länkar på lager då jag är verksam i det området:
DevOps:
Azure:
Docker:
För att spåna vidare på @andersen 's inlägg har jag några länkar på lager då jag är verksam i det området:
DevOps:
Azure:
Docker:
Ursäkta, men det här är stämmer bara inte. Det är någonting företagen har hittat på för att kunna förklara varför saker som är absoluta krav när jag söker plötsligt försvinner när någon annan söker. Jag har redan berättat hur jag mer än en gång har fått se hur kraven på 5 års arbetslivserfarenhet försvinner när någon annan söker för då heter det att man rekryterar på personlighet.
Och /u/ironparrot på Reddit, samma grej där. Som sagt har OP hundratals (tusentals) kommentarer på alla möjliga forum om detta, att försöka hjälpa är lönlöst vid det här laget. Det är företagen och näringslivets fel som har otroligt höga krav och ljuger om kompetensbrist (fast alla inkompetenta kursare fick jobb av någon anledning). Psykolog är svaret men OP är inte mentalt redo att lyssna än.
Du skojar eller hur. Vad du säger är i stort att vi inte behöver några rättspsykiatriker eller psykologer. Det räcker med en fil.kand i personalvetenskap och ett automatiserad personlighetstest.
Nej, jag säger att en erfaren och duktig rekryterare kan lukta sig till avvikande beteende, eller tendenser till sådant, på mils avstånd. Andra rekryterare är veritabla idioter men då är det ännu viktigare att passa in i deras mall för hur en kandidat ska bete sig.
Det är bara att gilla läget som jobbsökande och försöka anpassa sig till att likna en vettig person. Lyckas man inte med det spelar det ingen roll vad man har för utbildning eller formella kvalifikationer.
Och av detta får du dra lärdom. Som flera andra i tråden redan påpekat, om du sökt jobb i flera år utan resultat är det något som är fel. Om du har rätt kvalifikationer på pappret har det sannolikt att göra med hur du för dig i jobbsökarsituationen. Ta till dig av hjälp där så finns istället för att hugga mot de som kommer med hjälpsamma inflik.
Va tråkigt!
Har inga konkreta jobb jag kan tipsa dig om men generellt till alla juniora så är ödmjukhet, nyfikenhet och personlighet de viktigaste egenskaperna som man letar efter.
Visa att man är villig och hungrig att lära sig.
Tekniskt är sak samma, ingen som förväntar sig en junior kan så mycket i början och det kan man lära sig, personliga drag går däremot inte att lära upp!
Och av detta får du dra lärdom. Som flera andra i tråden redan påpekat, om du sökt jobb i flera år utan resultat är det något som är fel. Om du har rätt kvalifikationer på pappret har det sannolikt att göra med hur du för dig i jobbsökarsituationen. Ta till dig av hjälp där så finns istället för att hugga mot de som kommer med hjälpsamma inflik.
Vill du att jag ska leta upp vad du sa om min utbildning i förra tråden?
Sammanfattningen är “fel fel fel”. Och det gör mig ledsen och förbannad. Jag är som sagt jätteledsen över att ha blivit lurad av alla fagra löften från företagen. Jag är förbannad på mig själv över att jag gick på det en gång till. Jag har tröttnat på allt. Vad ska det tjäna till att “bita ihop” i 1 år till i någon förhoppning om att ekonomin blir bättre?
Lugn nu, det kan jag göra själv. Jag skrev såhär för nästan ett år sen när du var i farten förra gången:
Och det står jag fortfarande för.
Precis “fel fel fel”.
Så om vi bara tar det sammanfattningsvis.
Till din glädje kan jag nämna att jag hade medarbetarsamtal med min chef på mitt nuvarande arbete för några veckor sedan. Det jag fick extra beröm för var samarbetsförmåga.
Har rekryterat många inom IT, både med udda personlighet, hög ålder med YH-utbildning eller utan formell utbildning, även folk med stora hål i sitt CV.
Här kommer några konkreta råd om hur du kommer på intervju
Men sen är det som många skriver, att om bara en procent av den attityd som återspeglats i dina inlägg hade synts i ditt CV eller under en intervju hade jag aldrig anställt dig. Attityd och inställning går dock att ändra över en dag till skillnad från utbildning eller erfarenhet.
Ok, lovar du att företagen kommer att titta då? Så att det inte blir som det brukar vara, att det är någon rekryterare som rekryterade lagerarbetare igår, cafépersonal i förrgår och kommer att rekrytera ingenjörer imorgon som av förståeliga skäl inte kommer att titta på någon portfolio överhuvudtaget. I övrigt så har jag haft deltidsgig av olika slag. Jag har varit tvungen att få in pengar för att få mat på bordet och tak över huvudet.
Har du själv sökt uppdrag via Fivver? Konkurrensen är mördande och det är gott om utvecklare från länder där lönen är lägre än vad det kostar mig i el att ha igång min dator för att göra projektet.
Kan du specificera vad det är för kurser jag ska “komplettera med”. Kan du ge några exampel? Räcker det med udemy odyl eller ska det vara universitetskurser?
Vet du varför jag har den här attityden? För att jag har följt de här råden. Jag har bombat på med egna projekt. Jag har följt onlinekurser. Jag har gjort si, jag har gjort så. Ingenting av detta har spelat någon roll. Jag minns speciellt en episod. Jag skulle göra ett kodprov för att visa att jag kunde programmera. Jag klarade alla 3 uppgifter på provet. Jag vet att jag fick rätt på samtliga, det slutade ändå med “vi hittade någon med mer erfarenhet” och därefter total radiotystnad. Det är nu 6 månader sedan. Det är det som har gett mig den här känslan av att ingenting jag gör spelar någon roll. Jag kan förövrigt glädja dig med att jag hade medarbetarsamtal med min chef för några veckor sedan och fick beröm för min samabetsförmåga.
Det är här du skiljer dig från alla andra. (Om du undrar varför just du är “drabbad”).
Jag har alltså rekryterat personer som, precis som du, kämpat i många år för att få det jobb de velat, men som inte haft i närheten av samma attityd som du.
Bra för dem. Jag önskar dem lycka till.
Halloj! Jag skriver inte ofta i detta forum (Läser mestadels) men har skummat igenom båda trådarna. Här är lite reflektioner från mig som Delivery Manager på ett större IT företag:
Du behöver prata av dig hos en psykolog, som du verkar må är inte bra. Det gäller både privat och professionellt även om du får goda betyg/referenser från nuvarande/tidigare arbetsgivare. Att du inte kan öppna upp helt inför vänner är också ett tecken på att du behöver professionell hjälp (Det ÄR okej, jag har varit i samma sits!).
Din inställning till tidigare kollegor på utbildningar bör du genast lägga bakom dig. Jag har fullt förståelse för din situation, jag var i likadan situation när jag utbildade mig under pandemin inom IT. Hade kollegor som spelade hela dagarna och ändå fick pratik istället för mig. De fick genom kontakter och nätverkande.
Det kommer inte att hjälpa dig med att se vad som finns framför dig.
Du BÖR ha åtminstone 3 års erfarenhet (studier + eget arbete under de år du har letat jobb OCH gjort egna/privata/ideella projekt). Sedan förstår jag att du inte har haft energi att göra egna projekt när man letar och söker 200+ jobb.
Jag tror att du Underskattar vikten av att nätverka. Du måste ändra din inställning till att det “bara” handlar om att få jobb. IT Marknaden är evigt föränderlig och kunskaper alla har idag, är mestadels oviktiga om 3-4 år.
Du ska nätverka för att skapa relationer. Med dessa relationer kan du hjälpa andra, andra kan hjälpa dig, andra kan rekommendera dig precis som att du kan rekommendera andra. På så sätt ‘säljer du in dig’ på många företag och skapar dig ett gott rykte. Nätverkandet handlar om att säkra sin plats på markanden på sikt.
Mina utvecklare/konsulter med 10års erfarenhet inom Oracle och CDW utveckling MÅSTE utbilda om sig för att det ska passa organisationens vision och mål inom 3 år. Har dom inte de kunskaper vi behöver, måste vi byta ut dom. Din utbildning är bara ett steg mot att komma närmare arbetsgivaren, du MÅSTE kontinuerligt utbilda dig även efter att du har tagit examen.
Om du inte har den inställningen behöver du fundera om IT verkligen är något för dig.
Jag har ingen aning om hur ditt CV ser ut, men du har jobbat som lärare och det kan räknas in som erfarenhet inom ledarskap och det kan du absolut ta med även inom IT. Det visar på att du KAN samarbeta och framför allt leda arbete.
Kolla på ditt CV, kolla på ALLA tjänster du har för att kunna ta bitar som passar.
Har du jobbar inom Logistik? Struktur och analys.
Har du jobbat inom Service? Kommunikation och management
Har du jobbat som skribent? Dokumentering och processhantering
Har du jobbat inom retail/butik? IT sälj och stakeholder Management.
Det gäller att vara kreativ! ![]()
Och till sist, jag förstår att det känns sjukt att arbetsgivare säger att det är kompetensbrist i landet men att vissa inte alls får jobb trots att de har en sprillans ny examen. Kolla inom Ditt område, är det så att det inte finns jobb med de kunskaper och erfarenheter du har så är din utbildning delvis irrelevant.
Det innebär att du återigen måste vidareutbilda dig för att passa in på marknaden igen och när du väl passar in, behöver Du göra din undersökning på vad du tror hur markaden ser ut om 5 år (kuggfråga, ingen vet men alla kan göra en uppskattning!).
Sanningen är att kompetensbristen är utspridd och även om du förstår strukturen, syntax etc. så spelar det ingen roll om du inte kan de specifika verktygen företaget använder.
Exempel: Företaget jag jobbar på är i stort behov av utvecklare, vi har problem med att hitta kompetens i Sverige men måste samtidigt vara kräsna på vilken erfarenheter och kunskaper de har. har du inte jobbat inom BI-analys och kunnat utveckla databaser, flöden etc till PowerBI tidigare så har vi svårt att motivera varför vi ska ta in och lära upp.
Produktägarens budget är tight som det är och med inflationen har många projekt dragits in eller slimmats till de mest erfarna.
Marknaden är tuff men det går om man ger sig fan på det, oavsett hur tufft det är.
Det torde vara helt självklart att jag inte mår bra. Jag är ledsen, börjar känna att livet är meningslöst och att jag har blivit lurad. Jag börjar se mina förhoppningar om att kanske få ett stabilt medelklassliv försvinna bort än en gång.
Så lägg då ned pratet om att era företag riskerar att gå under bara en junior hostar på fel sätt inne på ert kontor. Det är bara bedrägeri att låtsas som att “kompetens” är det som är avgörande. Uppenbarligen är “kontakter” det viktiga.
Ja det har jag, men vet du vad? Det är ingenting som någon någonsin varit intresserad av. Jag har till och med haft rekryterare som rakt ut förklarat för mig att det enda som räknas är betald erfarenhet och universitetsutbildning.
Fannemig nej, jag hjälper ingen längre. Jag var engagerad i en volontärverksamhet i flera år. Företagen stod och skrek om hur viktigt det var och hur värdefulla vi var. Jag var där vid nästan varje tillfälle i flera år. Jag ställde upp, ett tag tog jag över driften och såg till att det blev verksamhet. Vet du vad jag fick ut av det? Jag tog upp det när jag sökte jobb, fick reda på att det var värdelöst och att företagen inte ens visste vad det var trots att de hade skrivit på upprop om hur viktigt det var. Jag lyfter inte ett finger för någon längre. Jag har fått nog av att bli huggen i ryggen och att bli utnyttjad.
Och till sist, jag förstår att det känns sjukt att arbetsgivare säger att det är kompetensbrist i landet men att vissa inte alls får jobb trots att de har en sprillans ny examen. Kolla inom Ditt område, är det så att det inte finns jobb med de kunskaper och erfarenheter du har så är din utbildning delvis irrelevant.
Det innebär att du återigen måste vidareutbilda dig för att passa in på marknaden igen och när du väl passar in, behöver Du göra din undersökning på vad du tror hur markaden ser ut om 5 år (kuggfråga, ingen vet men alla kan göra en uppskattning!).
Återigen fannemig nej. Jag har redan bränt varenda CSNkrona jag hade tillgängligt på utbildningar där företagen har lovat, lovat och lovat. Ska jag sätta mig i skolbänken igen då ska någon ANNAN ta den ekonomiska risken, inte jag. Jag tänker inte finna mig i att bli lurad en gång till. Och företagen som vägrar anställa juniorer är fortfarande igång och skriver om sin enorma brist i olika ansökningar till MYH.
Jag tror att det beror på. Om du ska sälja in en konsult, givetvis. För fastanställda på produktbolag (som jag är) är det annorlunda.
Jag är senior inom IT och det har varit enormt fina guldår men nu märks det att lågkonjunkturen fått grepp inom IT branschen, tidigare fick man erbjudanden varje vecka som mer eller mindre bad en komma över men idag är det ganska tyst och många konsultbolag har det betydligt svårare belägga sina konsulter.
Om du inte kan få jobb nu som nyexad är inget konstigt då marknaden är ganska dämpad just nu men det kommer vända, problemet är att vi tagit in enormt mycket arbetskraft från Indien och dylikt som pressar ner priserna men jag skulle rekommendera dig att söka inom stat, kommun där dessa inte kommer in då det krävs medborgarskap.
Men det är ingen lögn det har varit under många år en enorm kompetensbrist inom branschen, man har ofta fått tacka nej till projekt/uppdrag då man inte fått tag på folk och alla är fullbelagda.
Det är hjärtskärande för mig att läsa denna tråd. För mig personligen finns det få saker som är så självförtroendeknäckande som att söka jobb och bli avvisad gång på gång. Att befinna sig i den situationen så länge som du har hade nog knäckt mig helt och hållet tror jag. Du har onekligen taggarna utåt just nu @PeterA vilket knappast hjälper i något hänseende, men jag kan förstå varför.
Jag vet att man känner sig aktivt bortvald av arbetsgivare om och om igen och att det är superlätt att bli bitter. Också lätt att börja uppfatta det som att företag och branscher har intentioner gentemot en, att de är falska osv. Sanningen är inte nödvändigtvis att arbetsgivare tycker något specifikt om dig alls, bara att du är en i mängden som inte blir vald. När jag var i rekryterande roll för knappt ett år sedan hade jag 1 700 sökanden på en roll, många av dessa får inte ens sitt CV läst.
Det låter som att du har ett tufft utgångsläge om jag ska vara ärlig. Omskolad, 40-årsåldern, junior, få kontakter i branschen och psykologiskt nedtryckt i skorna. I en tuff arbetsmarknad är nog personliga kontakter och nätverk det allra viktigaste, men inte helt lätt att skaffa sig när man är helt ny och dessutom mest är ledsen och arg. Du verkar bitter över att folk som i teorin är mindre kvalificerade får jobb framför dig. Så kommer det alltid att vara, det är trots allt människor som rekryterar och människor tar beslut primärt baserat på emotion, inte rationalitet. Med det sagt är det såklart inte på något sätt omöjligt för dig att hitta ett jobb, men det är nog inte heller konstigt att det går lite segt.
Har du blivit lurad att gå en utbildning som visar sig inte ge jobb trots löften om guld och gröna skogar? Möjligtvis. Jag tror att med den hastighet världen förändras så kommer detta bli vanligare för alla. Man får vara ledsen och bitter över detta, men sen måste man komma underfund med vad som är nästa steg.
Jag har inte så många konkreta råd åt dig. Jag tycker dock att det låter som att det är en dålig spiral du befinner dig i. Jag skulle nog luta åt att försöka ta sig ur den genom att göra något helt annat. Och jag tror att de som föreslår att du går till en psykolog eller coach är på rätt spår. Vad har du för konkreta möjligheter där tror du?
Det kan nog bero på bolaget såklart. Enligt min uppfattning väljer många projektledare bort även internt om kompetensen inte finns för att hålla kostnaderna nere. Det är lättare att argumentera fördröjning av projekt än ökning av budget idag.
Ditt nummer ett prio bör vara Psykolog eller annan professionell hjälp innan du ens försöker dig på arbetsmarknaden igen.
Nu lyssnar du inte på vad jag skrev. Problemet med juniora är inte att företaget går under, men det finns absolut risker med juniora!
brist på erfarenhet innebär högre kostnader, brist på erfarenhet innebär större risk för felutveckling och högre kostnader, brist på kunskap inom nya verktyg innebär internutbildning och högre kostnader (ser du mönstret?).
Det finns absolut fördelar med juniora utvecklare vilket branschen behöver, men det är inte prioriterat idag med inflation och lågkonjunktur.
Att utgå ifrån att alla utbildningar är garanterade jobb är att kasta alla utbildningar i papperskorgen. Det finns ingen utbildning som kan garantera jobb. Jag har jobbat inom ledarskap, logistik, IT etc. och jag vidareutbildar mig själ utanför akademiska utbildningar för att hålla mig relevant i branschen.
Om du vägrar att vidareutbilda dig själv, har du personligen kastat hela din utbildning i soporna och det är inget du kan skylla någon annan på. Detta är bransch norm och inget en individ kan ändra på och majoritet är i konsensus gällande detta.
Summering: