Hörni, det är inte särskilt trevligt att börja kalla någon psyksjuk för att den är frustrerad över sin situation, och det bidrar knappast till någon go stämning.
[quote=“andersen, post:59, topic:82665, full:true”]
Registrerade konto för att svara. Jag har 20+ års erfarenhet i IT-branschen, bl.a. i konsultbranschen, och drivit eget. Rekryterat allt från juniorer till ledare, och tänkte att jag kan delge lite tankar:
Läste en del av den första posten, och de flesta svar i denna. Introspektion är nog sunt.
Just nu är det särskilt tufft för nyexade. När man säger att det är brist på kompetens i branschen, är det de med mer erfarenhet. Brist på juniorer är det inte så ofta känner jag, och det är en uppförsbacke, definitivt.
För att lyckas bryta trenden, kör vidare och specialisera dig inom något. Bli ännu bättre. Lär dig mer om best-practices, så som SOLID, TDD (Test Driven Development), DDD (Domain Driven Design), Clean Code, Clean Architecture, Vertical Slice Architecture, Event Driven Architecture, distribuerade system (mikrotjänster osv). Bli bra på databaser, exempelvis SQL, CosmosDB, osv.
Lär dig massor med Cloud (Azure primärt i Sverige).
Lär dig DevSecOps-grejer. De flesta i Sveriges största företag använder Azure DevOps och Azure. Lär dig CI/CD, automatiserade tester och deployments.
Ju fler av dessa nyckelord du kan få med, och påvisa att du förstår kommer hjälpa dig på traven.
Ta cert. Azure är dominant i Sverige. AZ-204 kan hjälpa dig landa ett jobb. AZ-400 efter det, kanske.
Det visar på att du har ett intresse för ämnet.
Utvecklaryrket ör speciellt i det avseendet att det krävs ett stort intresse för IT och utveckling för att bli duktig. De som rekryterar, särskilt i dagens klimat är ute efter de som har ett brinnande intresse. Tyvärr signalerar det ofta det motsatta när man byter karriär genom att gå en YH-utbildning. Bevisa dem motsatsen.
Om du vill kan du skicka mig ditt CV så kan jag ta en snabbtitt för lite mer specifika synpunkter.
[/quote] Jag förstår faktiskt att den här typen av hjälp är väldigt provocerande. En lång lista med grejor man borde kunna till någon som bara vill landa en junior tjänst efter examen. Till råga på allt har alla olika punkter på sina långa listor av saker man bör kunna. Det fattar man ju att det bara spär på frustrationen och känslan av hjälplöshet.
Pluspoäng för erbjudandet om CV-granskning, det är fantastiskt vänligt av dig och har potential att faktiskt hjälpa med situationen. Om man inte får komma på intervju så måste man förbättra säljet och reklammaterialet.
Jag har aldrig haft några best-practices på mitt CV och det signalerar väldigt starkt floskelbingo i mina ögon, var försiktig med dylikt. Ett bra CV berättar en historia som förtäljer när och hur man lärde sig saker som kommer att vara framtida arbetsgivare till gagn.
För övrigt är clean code en cancer.
PS. Jag ser att jag misslyckades med att citera men ni får ha överseende med det, jag är på telefonen och det är “past my bedtime”.