Jobb inom IT, redux

Jag förstår att folk skriver kommentarer som denna, men jag tycker att det är mycket mer sannolikt att han har ett relativt svagt CV och blivit bitter eftersom hans förhoppningar om ett nytt jobb inte uppfyllts. Vilket är fullt förståeligt, det är en jobbig situation. Hade han kommit på intervjuer men misslyckats där så hade det varit en annan sak.

PS
På en rimlig arbetsmarknad med ett tillräckligt bra CV som bara radar upp vad man gjort så räcker det liksom att skicka in det och sen blir man kallad på intervju. Så var min upplevelse iaf 2022 när jag tog examen. Ser inte hur “attityd” ens kan vara en faktor i det stadiet av processen.

Vi har uppenbarligen sökt helt olika jobb.

3 gillningar

Om det hade varit jag som sökt jobb och det var ett jobb som jag verkligen ville ha så skulle jag vara lite fräckare än vanligt och eventuellt besöka arbetsplatsen för att lämna in en skriftlig ansökan.

Jag skulle försöka komma med några fräscha kommentarer eller bara ha en liten pratstund med receptionisten, typ: “Jag har kommit för att kolla in min nya arbetsplats”. Det finns inget att förlora.

Se till att de kommer ihåg dig (utan att du slår omkull det hela).

3 gillningar

Jag får ju inte komma på intervjuer. Det är det som gör att jag börjar känna mig trött på allting.

Tveka inte, ta tag i detta imorgon!
Allt väl

5 gillningar

Du kan prova att bara söka offentliga jobb. För vart och ett av dessa du söker begär du ut ansökningshandlingarna för alla personer som sökt tjänsten. Sedan kan du jämföra deras cv och ev. personligt brev med ditt. Kanske du hittar något där?

1 gillning

På alla bolag som jag jobbat på är det 2 saker som räknas vid anställning av nya medarbetare.

  1. kunskap
  2. personlighet

Kunskap kan man hjälpa till med, om man märker att personen är bra och har ett driv. Personlighet är svårare. Det är mycket jobb i team, med kund eller kunds andra leverantörer.

Beroende på bolag så är det mycket sociala sammanhang där rekryteringen avgörs direkt på hur du passar in i gruppen/kontoret/bolaget.

Du har fått massor med tips och hjälp kring hur du skall visa ditt intresse och driv. Men när jag läser dina inlägg i tråden så känns du lätt hysterisk, konfrontativ och bitter med en offermentalitet.

Om jag får välja mellan två personer med likartad kunskap så kommer det till 100% handla om personlighet och inställning till livet. Det lilla som skilljer i kunskap kan man lära den som man väljer.

Vill du få chansen så skulle jag rekomendera en dejtingcoach eller dylikt som hjälper dig med den sociala biten. Det är lite som att fånga intresset hos den där tjejen/killen på krogen, du kan vara hur bra som helst men det får man aldrig chansen att visa om man inte lyckas fånga det initiala intresset.

4 gillningar

Bara av nyfikenhet, har du ett konto som heter IngetNick2 på Flashback? Ni har exakt samma problemställning , vägrar ta emot feedback och verkar ha något av en toxisk personlighet och enorm brist på självinsikt.

Är du ens en halvklass programmerare med ett någorlunda CV, personligt brev, hyffsad samarbetsförmåga och social funktion så får du jobba. Är det något av ovanstående du saknar får du helt enkelt jobba på det, jag tror själv du vet vad det rimligtvis är. Sorry för ett hårt inlägg men ibland är sanningen sådan.

2 gillningar

Länk:

Herregud vilket sammanträffande. Där finns 2369 inlägg med exakt samma diskussion, bara med mer ”tough love” från det mindre filtrerade forumet….
@PeterA, det finns kanske något matnyttigt där iaf. Om inte annat är du inte ensam. :disguised_face:

Några tankar om din situation.

Rent krasst så är sannolikheten hög att ju längre hålet i CV blir efter examen, så kommer eventuella rekryterare och chefer fundera på vad det beror på. Försök att ha en rimlig förklaring till detta som inte är “jag har sökt jobb men inte landat något”. Nu vet jag i och för sig inte om ditt extra-gig som du nämner är relaterat till branschen du vill arbeta i eller inte, i så fall är det bra.

Vad har du spenderat tiden sedan examen med, förutom att söka jobb? Har du byggt någon app/tjänst/webbsida som faktiskt fyller en funktion, och inte bara löser kod-problem? Det skulle visa på driv och entreprenörskap, och kan även hjälpa till att fylla hålet i CV. Nämn sedan detta i framtida ansökningar och sälj in det som “jag har tidigare utvecklat och lanserat applikation X men nu vill jag ta möjligheten att få arbeta med er produkt Y”, eller något i den stilen. Jag är fullt medveten om att det inte nödvändigtvis är enkelt att göra om man är nyexad, men det kan vara ett sätt att skapa sig “riktig” erfarenhet. Att ta en ide och faktiskt gå i mål med den kan kräva mer än man tror.

Och som andra varit inne på, att bli anställd handlar om att sälja, både sig själv och sin erfarenhet. Eftersom du får så låg respons av arbetsgivare, så måste du hitta en edge mot övriga kandidater. Du behöver sälja in vad företaget tjänar på att anställa just dig.

Så enkelt är det, ett jobb är inte något man får, det är något man tar.

1 gillning

Verkar inte vara samma. Står några poster ner i tråden du länkade till att personen har läst Teknisk Fysik. Men PeterA har läst YH. Om infon stämmer dvs.

Ja, om det stämmer.
Å andra sidan spelar det inte så stor roll.
I FB-tråden återfinns en snubbe som säger sig ha examen från F, men får inte jobb. Angreppssättet är exakt samma som i denna tråd - det är fel på branschen, orättvist att andra får, kvalifikationerna är minsann bra, etc etc. Alla som kommer med någon form av försök till hjälp möts av trist attityd.
Man kan lära sig en del av hur viktigt det är med mjuka faktorer.

Man kanske också kan lära sig att det är olika svårt att få ett jobb beroende på vilken utbildning man väljer.

Så är det ju. Men TS korståg mot branschen som sådan verkar utgå från att han själv inte har några bristande kvalifikationer. Det kan kanske stämma, vad vet jag.

Problemet (i alla branscher, inte bara IT/tech) brukar inte vara att hitta kvalificerat folk, problemet brukar vara att hitta kvalificerat folk som kan jobba bra ihop… Det tar en erfaren rekryterare eller chef max fem minuter att sniffa fram och sålla bort tendenser till avvikande attityd, enkelspårighet eller bara udda beteende, oavsett om detta har praktisk betydelse för jobbet eller ej. Man har inte råd att ta risken att anställa en person som inte funkar i teamet.

Sådär, det fanns tydligen en gräns på hur många svar man får skriva sin första dag här, så var tvungen att vänta några timmar. Sitter nu även vid en dator och kan skriva lite längre inlägg.

Hade du skickat CV:t så hade jag tittat på det. Det var ett genuint erbjudande, även om det kom “allra allra sist” i mitt meddelande. Förstår inte varför jag förtjänar en sådan kommentar. Det kanske hade hjälpt dig landa ett jobb.

Erbjudandet står kvar. Jag tycker det är synd att folk som utbildat sig ska behöva gå arbetslösa, så jag är genuint intresserad av att hjälpa till, men du behöver vilja själv också.

Du raljerar även på ämnen som jag ger dig, som kan hjälpa dig framåt, och tror inte den skulle hjälpa dig i ditt jobbsökande, och senare i en kommentar att dessa ämnen kan vara förlegade. Erfarenhet är erfarenhet, och det är nu du behöver den för att landa ett jobb. Den lista jag gav dig, är saker som du kommer att kunna ha med dig väldigt länge i karriären, och gör att du blir mer effektiv och well-rounded utvecklare. Take it or leave it. Den har hjälpt många andra.

Jag har träffat många nyexade ute i branschen, och de som det gått bra för, har det där intresset och positiva attityden. De är nyfikna, och testar saker. Självklart finns det de som känner någon, som känner någon, och landar ett jobb på det viset också. Livet är inte rättvist.

Återigen, jag kan inte stå för vad folk har lovat dig tidigare, eller stå till svars för din uppfattning av branschen. Det är ytter oproffsigt att ha en sådan inställning. Även när man kommer ut i branschen, kommer man stöta på motgångar, kunder som ligger efter i tekniken, har en teknisk skuld som får värsta avsnittet av Lyxfällan att se ut som barnmat. Då gäller det att man har vilja, nyfikenhet och en god attityd för att kunna uträtta något.

Men är det vedergällning du är ute efter, så skriv det så man inte behöver slösa sin tid på att ge tips och råd, så jag kan lägga energin på någon som är villig att ta emot den.

För någon som vill bli mer relevant som ny utvecklare i branschen, skulle jag ge detta resonemang och tips-lista:

  • Automation, DevOps - Continuous Integration och Deployments (CI/CD) används av alla företag nuförtiden, i princip. Att ha en grundförståelse för detta ser man som väldigt positivt. Grundförståelsen är några YouTube-videos bort ungefär. Väl värt tiden att laborera med. DevOps Engineers är en av de roller som har bäst betalt i branschen just nu, utöver Cloud-arkitekter och väldigt seniora systemarkitekter. Azure DevOps och GitHub Actions rekommenderas.

  • Azure - De flesta stora företag använder idag molnet, även bank- och finansbranschen gör det, även om det går trögare för dem. Att förstå hur man kan nyttja molnet på bästa sätt är riktigt bra, och ger dig en stor fördel i jobbsökandet. Certifieringen från Microsoft är inte jättedyr, och materialet för att lära sig på Microsoft Learn är gratis.

    • Serverless-tekniker, NoSQL-databaser, köer och andra lagringsmedier.
    • Azure Functions, Azure Container Apps osv, är intressanta för företag.
  • Grunderna i vad containers (läs Docker) innebär. Man behöver inte djupdyka ned i Kubernetes-träsket, det är som en Alice i Underlandet-hål.

  • SOLID och TDD är inga jättepuckar för någon som pluggat, och förmodligen har man stött på det lite i sina studier. Samma gäller Clean Code.

  • DDD (Domain Driven Design) är kanske en fördjupning man kan göra lite senare, men den är bra att förstå lite av iaf. Gör inte som jag och läs Eric Evans bok direkt, utan titta på lite videos från Code Opinion eller liknande, och kanske läs Vaughn Vernons bok, och sedan Eric Evans om du känner för det.

  • Nischa in dig på antingen backend, eller gå fullstack. Frontendutvecklare finns det fler av, och de har inte lika högt betalt överlag.

11 gillningar

TS skriver i en annan tråd här på RT att han varit sjuk i ett antal år innan han började plugga igen och jobba med olika småjobb.

Efter att ha läst TS inlägg har jag en känsla av att TS kan ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (jag kan naturligtvis ha fel), speciellt för att TS anser att en behörighet automatiskt ska ge rätt till en anställningsintervju och därmed går helt förbi de sociala aspekterna av en sådan. Det verkar inte som att TS har svårt att lära sig nya saker, för TS verkar vara högintelligent. Men TS:s sociala färdigheter och förståelse är som en tonårings.

Jag har haft samtal via internet med en person från ett engelsktalande land som uppvisar liknande beteende och normer och som har högfungerande autism, närmare bestämt Aspergers.

Min åsikt betyder inte automatisk att TS är autist, men TS skulle ha betydligt lättare att hitta jobb genom att ta med eventuella sjukdomsförlopp och diagnoser i en jobbansökan (CV), att vara öppen om sin person. Just när det kommer till IT finns det arbetsgivare som väldigt gärna vill ha högfungerande autister för nördiga uppgifter med hög noggrannhet.

1 gillning

Hörni, det är inte särskilt trevligt att börja kalla någon psyksjuk för att den är frustrerad över sin situation, och det bidrar knappast till någon go stämning.

[quote=“andersen, post:59, topic:82665, full:true”]
Registrerade konto för att svara. Jag har 20+ års erfarenhet i IT-branschen, bl.a. i konsultbranschen, och drivit eget. Rekryterat allt från juniorer till ledare, och tänkte att jag kan delge lite tankar:

Läste en del av den första posten, och de flesta svar i denna. Introspektion är nog sunt.

Just nu är det särskilt tufft för nyexade. När man säger att det är brist på kompetens i branschen, är det de med mer erfarenhet. Brist på juniorer är det inte så ofta känner jag, och det är en uppförsbacke, definitivt.

För att lyckas bryta trenden, kör vidare och specialisera dig inom något. Bli ännu bättre. Lär dig mer om best-practices, så som SOLID, TDD (Test Driven Development), DDD (Domain Driven Design), Clean Code, Clean Architecture, Vertical Slice Architecture, Event Driven Architecture, distribuerade system (mikrotjänster osv). Bli bra på databaser, exempelvis SQL, CosmosDB, osv.

Lär dig massor med Cloud (Azure primärt i Sverige).

Lär dig DevSecOps-grejer. De flesta i Sveriges största företag använder Azure DevOps och Azure. Lär dig CI/CD, automatiserade tester och deployments.

Ju fler av dessa nyckelord du kan få med, och påvisa att du förstår kommer hjälpa dig på traven.

Ta cert. Azure är dominant i Sverige. AZ-204 kan hjälpa dig landa ett jobb. AZ-400 efter det, kanske.

Det visar på att du har ett intresse för ämnet.

Utvecklaryrket ör speciellt i det avseendet att det krävs ett stort intresse för IT och utveckling för att bli duktig. De som rekryterar, särskilt i dagens klimat är ute efter de som har ett brinnande intresse. Tyvärr signalerar det ofta det motsatta när man byter karriär genom att gå en YH-utbildning. Bevisa dem motsatsen.

Om du vill kan du skicka mig ditt CV så kan jag ta en snabbtitt för lite mer specifika synpunkter.
[/quote] Jag förstår faktiskt att den här typen av hjälp är väldigt provocerande. En lång lista med grejor man borde kunna till någon som bara vill landa en junior tjänst efter examen. Till råga på allt har alla olika punkter på sina långa listor av saker man bör kunna. Det fattar man ju att det bara spär på frustrationen och känslan av hjälplöshet.

Pluspoäng för erbjudandet om CV-granskning, det är fantastiskt vänligt av dig och har potential att faktiskt hjälpa med situationen. Om man inte får komma på intervju så måste man förbättra säljet och reklammaterialet.

Jag har aldrig haft några best-practices på mitt CV och det signalerar väldigt starkt floskelbingo i mina ögon, var försiktig med dylikt. Ett bra CV berättar en historia som förtäljer när och hur man lärde sig saker som kommer att vara framtida arbetsgivare till gagn.

För övrigt är clean code en cancer.

PS. Jag ser att jag misslyckades med att citera men ni får ha överseende med det, jag är på telefonen och det är “past my bedtime”.

1 gillning

Det bidrar inte heller till någon god stämning att få en paj i ansiktet för att man vill hjälpa till heller.

Man behöver inte gå åt det extrema hållet och göra sitt CV till en buzzword-bingo, men att förkovra sig ytterligare hjälper. Att få tips på vägen bör väl ändå antas som en välvillig gest.

P.S. Inget fel med clean code. Man ska inte följa allt slaviskt bara.

2 gillningar

Du menar ungefär som att lista upp en kilometer med olika tekniker som tillsammans omfattar allting från DBA till systemarkitekt till utvecklare? Och att därefter berätta om hur fel det är på den arbetssökande

Jag har faktiskt lärt mig om SOLID, det ingick i utbildningen. Det hade varit intressant att diskutera vad Liskov substitution faktiskt innebär och hur det Open/Closed faktiskt fungerar.

Jag vill påminna om att hålla en trevlig och respektfull ton. Alla har rätt till sina åsikter, men det är viktigt att vi uttrycker dem på ett sätt som inte skadar eller förolämpar andra.

Om ingen bättring i tonen sker så kommer vi tyvärr att behöva överväga att stänga den här tråden också.
Vi vill undvika detta, men vårt främsta mål är att forumet ska vara en trygg och välkomnande plats för alla.