Jag har minskat ner på att använda Klarna ska jag erkänna. Betalar också in ”räkningarna” direkt när jag fått hem mina varor, så jag slipper ligga ute med pengar.
Grundidén med Klarna är bra, men deras avgifter för bland annat avbetalningar känns lite som i nivå med en maffia som sitter och väntar på att användare ska shoppa mer än de har råd med.
Men orkar inte med en 5e bank, så just buffertpengarna får ligga kvar där. Hoppas ändå någon av mina andra banker inför liknande, eller högre ränta framöver.
Det är just därför jag kör sparkonto på Avanza (om man nu har Avanza). Lite mindre ränta men man kan välja mellan olika aktörer samt att man kan flytta pengarna mellan aktörerna på ett riktigt smidigt sätt.
Precis, med Avanza har du en bank och “många” sparaktörer du kan välja mellan utan att behöva jobbet med att skapa konto etc. Allt sköts på ett par klick i Avanza.
Ingen aning, intjänad ränta kan väl inte försvinna om man skulle ta ut pengarna? En annan fördel med SBAB är att man kan föra över pengar till vilket konto som helst. Med t ex Nordax som jag haft innan kan man bara ha ett uttagskonto och för att byta det behöver man skicka in en pappersblankett!
Låter helt sjukt med tanke på att du kan ta ut pengarna från ditt Nordax-konto enkelt på Avanza (om du går via dem och antagligen förlorar några 0.%-enheter).
Ingår inte detta redan i bankernas ränta? Dvs att man får 1% årligen med både SBAB och Klarna, men att SBAB betalar in 1%, medan Klarna betalar in 0.99…% och att det blir 1% årligen med ränta-på-ränta?
Olika banker räknar på olika sätt, så det går inte alltid att jämföra den nominella räntesatsen mellan olika banker. Därför har man infört begreppet effektiv ränta som åtminstone i teorin skall beräknas på samma sätt och därmed göra det möjligt att jämföra olika banker.
Risky är det inte så länge det täcks av insättningsgarantin, du får dem av Riksgälden till slut men det tar ett tag. Till noll ränta…
Däremot kommer ju skattebetalarna ta smällen, eftersom Klarna bränner pengarna som man lånat av sina sparkunder. Pengarna är ju borta. Eller har gått till löner och utdelning till ägare mm.
De som investerar i dollar skiter i var utdelningen kommer ifrån.
Här kan man ju tycka att det skulle vara på samma sätt som för kapitalförvaltare, att kundernas pengar är åtskilda. Men då skulle hela banksystemet kollapsa…
Man skulle kunna tycka att FI var på hugget och gick igång på Klarna. Man är totalt dominerande i Sverige och något är fel om man inte få lönsamhet, antingen organisatoriskt eller affärsmodellen/planen. Expanderat för fort utomlands/Sverige/fel kunder/höga kostnader osv osv.
Vad händer om Klarna lägger ner verksamheten med e-handeln i Sverige ?
Att kunder vågar anförtro sina pengar åt ett företag med så enorma förluster som Klarna beror på den svenska insättningsgarantin. Den innebär att staten går in och täcker upp alla sparpengar upp till 1,05 miljoner kronor om bolaget skulle gå omkull.
Tanken med garantin var dock knappast att finansiera techbolags vilda expansion utomlands. I praktiken är det nu svenska skattebetalare som står för den största risken i Klarna. De 69 miljarderna som är tryggade av insättningsgarantin kan jämföras med de 4,6 miljarder Klarna lånat av andra banker eller aktieägarnas kapital på 13 miljarder.