Kombinera LYSA 100 % aktier med bankkonto istället för LYSAs räntedel?

Tjena!

Senaste åren har det vad jag kan se varit ren förlustaffär att ha pengar placerade i räntor hos Lysa. Vet att frågan varit uppe tidigare men minns inte resonemanget. Om jag har 100kkr 80% aktier och 20% räntor så har jag förlorat på räntedelen. Vore det bättre ha 80kkr på 100% aktier på Lysa och 20kkr kontant?

Hur tänker ni?

4 gillningar

Jag skulle istället för räntefonder ha pengarna i guld, bankkonto med ≈ 1% ränta eller betala av ev. bolån.

Att sitta på både lån samt räntefonder är en rätt märklig företeelse egentligen

4 gillningar

Men är det typ senaste 3 åren som räntor varit kasst. Hur ska man tänka kommande 10 år? Rekommendationen med en Lysa 60/40 måste ju baseras på annat än minus för räntor??

Om man åtminstone är så positiv att man räknar med nollränta i snitt för räntor, så kan man ju se det som en avgift (på ca 1%, dvs det man kan få som obunden ränta på sparkonto) man betalar för att få automatisk ombalansering (köpa aktier billigt/sälja dyrt).

Hade Lysa erbjudit ombalansering mot en fast/säker räntedel på säg 0,5% så hade jag nappat på det.

3 gillningar

med andra ord om du kör Lysa så kör du 100% aktier…?

Ja, jag kör 100% aktier hos Lysa samt det som @firreb förespråkar ovan. Anser att den breda aktiedelen (inkl. intern ombalansering) är väl värd ca 0,3% i avgift.

2 gillningar

35 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kan inte räntefonder bli mer attraktiva om centralbankerna höjer räntan?

Yes, det kommer som överkurs-variant på basrekommendationen i söndagens avsnitt. :+1:

5 gillningar

Intressant! Får man då även svar på varför man isåfall ska ha 100% aktier på Lysa a 0.4%avgift jämfört med SPP Global med lägre avgift alt LF Global. Är svaret Vanguard? :slight_smile:

Yes, men svaret är snarare så här:

• LYSA och Opti är det som är absolut enklast att komma igång med för en nybörjare.

För den som har kompetensen och vill göra själv är variationen på ovan:

• Länsförsäkringar Global indexnära + bankkonto

För den som vill göra ännu lite bättre:

• Basportföljen + bankkonto

Och om man därefter vill göra kombos då är man sannolikt så pass duktig att man ändå inte behöver mitt inspel mer än som något att jämföra mot.

5 gillningar

Vad gör man med en redan befintlig 90/10 portfölj hos Lysa? Det går bäl inte att ta ut bara räntedelen och sätta på sparkonto? Är alternativet att balansera om den till en 100/0? Men då ökar man ju risken. /mvh Erik

Ta ut 10% av portföljen och placera på sparkonto. Ändra sedan Lysa-portföljen till 100/0 med de 90% av totalen som är kvar.

2 gillningar

Förstår. Men hur kommer det sig att ett heltidsproffs som du ändå använder Lysa isåfall då avgiften är högre än vissa global fonder? Har du något annat än 100% aktier på Lysa och om du har det är det isåfall av bekvämlighetsskäl (just nu) när det varit minus på räntor länge?

Jag försöker förstå vad fördelen är med Lysa om jag klarar hantera även ett sparkonto på bank? Hoppas du förstår min fundering? Sen om det visar sig att Lysas räntedel kommande 5 år ger 2% årligen i avkastning så talar det ju såklart till Lysas fördel. Men… läget just nu är ju helt tvärtom… Ser du det som en premie du får betala för att ha tillgång till Lysas tjänst (givet en 60/40 portfölj på Lysa senaste året)?

Hur får du fram 0,4% I avgift?
Jag har 0,333% på bred och 0,357% på hållbar

1 gillning

Hur ser basportföljen ut för 2022? Har ni redan presenterat den?

Det verkar ju som att den blir samma som förra året :slight_smile:

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

En mycket bred och billig portfölj.

I denna tråden så diskuteras portföljen:

2 gillningar

Bland annat att du inte hittar någon global indexfond med samma bredd som Lysa Aktier C med lägre avgift.

Eller uttryckt på ett annat sätt: den nivån av riskjusterat sparande hittar du inte billigare.

1 gillning

Inlåningspengar för en bank är inte en tillgång. Det är motsatsen. Därav QE.

Risken skyfflas också och har även den en faktor 10 i motsatt riktning. Nollsumma helt enkelt, 1 gånger 10 är samma som 10 gånger 1.

Du gör antagandet att den relativa värderingen från marknaden mellan sparkonto/långa räntor och korta räntor är kaputt. Det antagandet kan man inte göra trots QE.

1 gillning

Nåja, kontot eller räntefonder…lite att välja mellan pest och kolera.

Måste dock kompa @janbolmeson i det att för många är det kanske enklare bara köra Opti/Lysa 70/30 eller liknande och inte bry sig om ränteläget. Tror att det inte blir nån megastor skillnad i det långa loppet, men tex under 2021 underpresterade blandfondernas/fondrobottarnas räntedelar mot 0,8% sparkontot och vi ligger fortfarande nästan i nollräntaläget så framtiden för räntorna ser inte bra ut.

Och det är absolut en stor skillnad i att ha många miljoner investerade eller att kumulera genom att månadspara…

I vilken fas (get rich eller stay rich) och vad blir det?

Get rich 100%?
Stay rich 25,25,25,25%?

Eller?