Hej
Att ha möjlighet att spara 8000 kr/mån är väldigt bra.
Och här har du en bra grund att fördela på olika tidshorisonter (“hinkar”). Du behöver inte starta från noll.
Det beror på vad du vill uppnå? Du borde börja i en annan ända, nämligen att fundera över hur stora belopp du behöver ha i buffert, sparande på medellång sikt och sparande på lång sikt. Vad har du för risker i din ekonomi? Vad har du för mål?
Eller ännu hellre: Gör det tillsammasn med din sambo. Fundera över vilka risker ni har i er gemensamma ekonomi och vikla sparmål ni har på olika tidshorisonter.
Ett bra sätt att ta sig an detta är att utgå från “Fyrahinkar-principen” som finns beskriven här: https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-2021/
Detta angreppsätt hjälper er med att fundera över olilka delar av er ekonomi och leder fram till att ni kan hitta ett sätt att fördela och sedermera invesetera både ert tillgängliga kapital och det kommande månadssparandet.
I denna tråd har jag postat länken till en mall jag använder för att strukturera min familjs ekonomi enligt Fyrahinkar-principen: Min mall för privat Resultat- och Balansräkning och Fyra-hinkar-uppställning
Kanske kan den vara till hjälp även för er.
Det beror på vad du är ute efter. Lysa är en enkel och bra tjänst. Lätt att både komma igång med och fortsätta använda. Jag använder själv deras tjänst.
Enligt forskningen är det statistiskt rätta att investera allt på en gång. Men, det viktiga är att pengarna fortsätter att vara investerade även om det blir en initial nedgång. Så om du klarar av att hantera det är det rätt, annars är det bättre att fördela insättningarna över tid.
Kankse, kankse inte. Om du vill undvika det så vänta tills efter ni förhandlat om lånet, eller leta upp en annan bank. Kanske behöver ni ändå några månader på er att jobba igenom era fyra hinkar och hitta en bra balans i er framtida ekonomi?
Avslutningsvis, lycka till och kom ihåg att det finns många här på forumet som kan hjälpa er att resonera kring både stora och små frågor. Så ställ alla frågor du/ni behöver.