Kontroversiell åsikt: snittsvensken behöver egentligen inte spara

Det är skrämmande nära sanningen. Marktjänsten har alltid varit min lott. :sweat_smile:

4 gillningar

Uh… Det håller jag verkligen inte med om.

11 gillningar

Jag fick den frågan av Jan när vi spelade in häromveckan.

#cliffhanger :rofl:

10 gillningar

Eller…

• Förälder
  • Engagerad i föreningar
  • Tar hand om nära och kära
  • Betalar/konsumerar som övriga i samhället
  • Återinvesterar kapital så företag kan producera
  • Sprider glädje och information online och i meat space
8 gillningar

Oj, du hade visst rätt. My bad!
När du skrev så gick jag ut och kollade snabbt och räntorna har verkligen gått upp sedan jag lånade till bil sist (nästan 10 år sedan). De var inte lika fördelaktiga längre. :slight_smile: Jag lånar aldrig pengar så jag hade inte så bra koll.

2 gillningar

Jag uppskattar ditt YOLO-perspektiv men baserat på den första meningen ovan så känns det inte som att sannolikheten är just så minimal…. :innocent::sweat_smile:

Av genuin nyfikenhet, är du känslomässigt emot att ha ett sparande, vill inte / kan inte eller tycker du genuint att det inte behövs?

3 gillningar

Efter att ha läst tråden tycker jag Monica fångar behovet mycket bra.

Jag tänker att vi i grunden har ett samhälle som fångar upp de flesta i de flesta fall på en given miniminivå. Vill man ha bättre odds och levnadsstandard än så behöver man spara.

12 gillningar

Nu tycker jag ni fultolkar mig. Jag säger bara OM man har turen att inte bli svårt sjuk/råka ut för svåra olyckor så löser mallen problemet :sweat_smile:

Men självklart bör man spara utöver det för att hantera de grejer livet slänger en.

PS: Två familjemedlemmar sparade fint men hade så pass otur att deras sjukdomar tog livet av dem. Buffert hjälpte inte där. Snarare tvärt om så skulle de levt mer tidigare. Just sayin - det finns flera sätt att se på saker. Även om såklart man inte ska leva upp allt för att man riskerar att dö imorgon :joy:

4 gillningar

Ja, det kanske såg roligt ut. :sweat_smile:

Risken att jag återinsjuknar nu är dock inte högre än att någon som aldrig varit sjuk ska insjukna en första gång och blixten ska väl ändå inte slå ner i samma träd två gånger!! :slight_smile:

Lite känslomässigt kanske det har varit genom åren. Jag läste för många år sedan en intressant artikel om en kvinna som jobbade med folks “penga-bilder”. Hon lät folk med dålig ekonomi blunda och sedan föreställa sig en rik person. Sedan fick de beskriva personen och de med sämre ekonomi hade ofta negativa bilder av rika personer (snåla, giriga, egoistiska), medan de med bättre ekonomi hade mer positiva bilder. Jag minns att jag kände mig lite träffad när jag läste artikeln - jag har nog haft en lite negativ penga-bild genom livet. :slight_smile:

4 gillningar

Bra och ärligt svar, tack för det! :star2: Jag tänker att den avsaknad av oro du känner absolut delvis är en styrka. Att gå runt och oroa sig blir man inte glad av. Men jag tror du skulle vara ännu starkare om du kombinerade din inställning med lite riskanalys och ett sparande för det fall att du har fel eller olyckan helt enkelt är framme. Du behöver inte bli någon riking, snåljåp eller ändra attityd, bara fixa en lite bättre buffert. :blush: Kanske är det nyss nämnda arvet just det? :+1:

7 gillningar

Lagom stor buffert är att föredra, likaväl att lagom stor sparkvot är att föredra.

Blir ens liv sämre idag på grund av ens buffert eller sparande. Då kanske man ska se över hela sin ekonomi och sitt liv.

Men alla ska vi dö en dag, men alla andra dagar ska vi leva. Så gäller att ha en balans. :blush:

7 gillningar

Hände mig, två separata olyckor, som båda ledde till försämrad arbetsförmåga. :see_no_evil:

9 gillningar

Ush! Jag arbetade tidigare som bibliotekarie och har hjälp många söka fondpengar i GlobalGrant (databasen som ersatt boken Sveriges fonder och stiftelser). Det finns mycket man kan söka och söktrycket på de här fonderna är ofta inte så högt. Logga in via ditt lokala bibliotek för att slippa betala för tjänsten. Jag tror att alla folkbibliotek i Sverige köpt in den och det kan ge en extra välkommen slant eller finansiera något speciellt. Du kanske redan känner till den - men många glömmer bort att det finns hjälp att få.

4 gillningar

Ja, det är ju sant. Fast inskränker inte det på frihet och äganderätt, då? Jag kanske borde använt ordet bör istället. Det går såklart genomdriva det mesta.

Redan fått hjälp med vissa hjälpmedel via en fond.

Men de hjälper sällan med vardagskostnader, som hyra, mat och medicin.

Men som tur är så kan jag ändå spara en liten del av min inkomst varje månad, så jag kan betala när tandläkaren vill ha betalt eller jag behöver köpa något som gått sönder.

Har man en lön så kan man lättare ta ett lån, men det blir också en dyrare lösning då ränta och avgifter tillkommer. Men med sjukersättning så är den dörren stängd, eller väldigt dyr att öppna.

5 gillningar

Samhällskontraktet är väl en marknadsekonomi där man är fri att tex starta ett företag och ta risk. Går det bra och du skapar ett sådant värde att du klarar dig på det är knappast kontraktet att du måste jobba mer. Samma bör gälla om man sparat eller investerat sig till möjligheten att jobba mindre eller 0.

4 gillningar

Exakt så, samt historiskt sett kungligt liv även utan extra guldkant genom sparande.

1 gillning

Jag förstår att hela den här tråden var lite click-bait @janbolmeson :slight_smile:

Det svenska systemet är i grunden uppbyggt på det du skriver, att gemene man inte ska behöva ta ekonomiskt ansvar för sin egen pension, långtidssjukskrivning, barnalstrande o s v. Sen kan man argumentera för att stora delar av det systemet har urholkats men det stämmer ändå att du inte behöver bo på gatan i Sverige, hur dålig du än varit på privatekonomi. Stora trygga staten tar hand om dig.

Som de flesta svenskar, från vänster till höger, tycker jag att att vi har ett system som i grunden är vettigt, nämligen att sjukvård, skola, grundläggande pension och andra viktiga saker bekostas gemensamt. Jämför man en svensk vänsterpartist och en svensk moderat i en internationell kontext så blir skillnaden mest en fråga om nivån på det allmänna skyddsnätet.

Betyder det att sparande är irrelevant för normalsvensken? Jag är helt övertygad om att de flesta här på RT inte håller med om den saken, att det handlar om mer än att klara sig för dagen. Det ger helt andra värden, som t ex det oberoende det ger att ha pengar på banken, eller fuck off-kapital om man så vill.

För mig har det varit naturligt att lägga undan en slant det första jag gör varje månad, även när jag haft en låg inkomst. Och motfrågan är: blir du lyckligare i nuet om du spenderar även den där sista tusenlappen? Själv ger det mig mer lycka om jag lägger undan den för framtiden. Jag kanske rent av kan skapa mig en fin pengamaskin som ger mig en passiv inkomst. Och vem vill inte ha en sådan?

6 gillningar

Det är samma sannolikhet för dig att igen råka ut för något som oss andra (det kallas för the gambler’s fallacy).

Fast det är förmodligen högre risk att få återfall än genomsnittet så du har nog en förhöjd risk till och med.

5 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur fungerar allmänna pensionen vid FIRE?