Man sparar för säkerhet och frihet. Man vill försäkra sig (och sina kära) mot livets svarta svanar.
Bara för att det svenska välfärdssystemet fungerat bra historisk finns det absolut ingen garanti för framtiden.
De som inte når FI inom kort kommer troligtvis att få acceptera RE istället för FIRE.
Vad har Sverige för plan när en majoritet av befolkningen blir arbetslösa p.g.a. automatiseringen som sker med AI och robotar? Intäkter och kapital riskerar flytta ut från Sverige om det inte finns en plan.
Samma som vid alla större tekniska framsteg. De får göra andra tjänster som efterfrågas istället. All teknisk framgång leder till nya möjligheter. Tex skötsel av nya tekniken, nya brancher som inte var möjliga eller lönsamma innan, osv.
Övergångsperioden är såklart jobbig för dem som inte kan eller vill ställa om. Så det vi kan göra är att försöka undvika att bli en av dem och hjälpa dem som ändå hamnar där.
Känns skönt att folk här inte tycker att det är fel att göra en FIRE. Det känns att folk tycker att arbete är bara ett sätt att dra in pengar för leva/överleva. Sen att samhället tappar resurser i form av arbetskraft är sekundärt. =)
Håller med men tror det som är på g är på en helt annan skala som samhället är långt ifrån redo för.
Exempel: Nvidia’s börsvärde motsvarar nu rekordhöga 3,6 % av världens BNP – mer än hela aktiemarknaden i Storbritannien, Frankrike eller Tyskland var för sig.
Pengar kommer sannolikt fortsätta att koncentreras till ett fåtal bolag, som troligen baseras utanför Sverige.
Någon har säkert sagt detta redan, men man vet inte om man är snittsvensken i förväg. En sak jag tänker på personligen är att jag nog är någon som vill jobba upp i ganska hög ålder (gillar verkligen att jobba) men samtidigt finns åldersdiskriminering. Jag kanske ofrivilligt måste gå i pension vid låt oss säga 61, dvs långt under vad riktåldern troligtvis kommer vara då.
Vad exakt är poängen med att ställa Nvidias börsvärde mot länders BNP?
Är inte det lite som att säga “Pelles förmögenhet motsvarade 3,6% av byns årsinkomster.”.
Det låter imponerande men är ju helt olika saker som inte riktigt blir den snyggaste jämförelsen.
Pelle kanske egentligen har minst förmögenhet i byn, eller störst, det säger inte så mycket.
Edit: hittade din bildkälla och de skriver själva: “While it’s not entirely fair to compare a company’s market cap to a country’s GDP, the fact can’t be unseen.”
Känns som något de skriver för att få det att låta mer imponerande än det är, vilket egentligen inte alls behövs eftersom det redan är imponerande.
Man undrar vad Allan C skulle tycka om en bidragstagare eller nån som utbildar sig till nåt och sen skolar om sig. Hemska tanke att nyttja samhället dubbelt så och säkert ett ringa brott mot samhällskontraktet.
Jag vart sjukskriven i nästan 2 månader from 21 maj. Jag väntar fortfarande på ersättning… Och det var en stor operation, så det finns inte ens något att ifrågasätta. Jag har varit och jobbat sen nån månad tillbaka, arbetsgivaren såg till att göra en extrautbetalning så jag inte behövde vänta på lönen, utan fick den innevarande månad. Men inget från FK ännu, såhär 3 månader senare
Jag har startat flera trådar bara för att slippa besudla trådarna med samma/svar diskussioner hela tiden. Har ett gäng bokmärken på bra postningar att länka till.
Mest gillar jag att länka till officiellt material från RT, så bäst när det finns avsnittstrådar om ämnet.
Det kommer på den nya hemsidan med sektioner som länkar till avsnitt och trådar (samt sammanfattar både trådarna och avsnitten). Upplever nämligen exakt samma behov. Behöver ca 1-2 veckor till innan jag har något att visa.
Dubbla utbildningar ligger inte i folkets intresse, och är avskaffat sedan 2026-07-01 i och med 8e paragrafen, 72a stycket om i Lagen om Samhällskontraktet där lydelsen är:
Folket hava rätt till en utbildning per individ, icke flera. Utbildning tilldelas efter behov och förmåga vid MFSB certifierade lärosäten. Vid examen skola man därefter bruka utbildningen tills det individuella tidsaldot är upparbetat. En folk, ett samhälle, en utbildning.
Till er tjänst,
Allan C, individhandläggare
Myndigheten För Samhällskotraktets Uppfyllande