Ja, småspararguiden har en annan ingång där de försöker fånga hur mycket en rationell investerare hade betalat för en bostad, eller snarare hur mycket hyra hade man krävt för en specifik bostad, men slutsatsen när man jämför hyresrätt mot bostadsrätt bör bli ungefär den samma oavsett metod.
Med din “totalt värde efter tidsperioden” menar jag dock att man missar en del kostnader/risker som inte har en direkt utgift, men som man absolut bör beakta och väga in.
Som jag sa finns det kostnad att låsa kapitalet en illikvid tillgång, vilket kanske är svårt att fånga i den här kalkylatorn då det inte är en utgift. Jag tycker dock det är en nog så viktig aspekt att lyfta när man ska jämföra köpa mot hyra, vilket axrs eminenta trådstart tydligt visar Amortera inte på bostaden—det höjer din risk!
I din kalkyl kan man nog delvis fånga den här kostnaden genom att höja förväntat avkastning på börsen, men det vore snyggt och pedagogiskt att lägga in den som en egen parameter.
Den här kostnaden är ju dock väldigt individuell. Lägger du in varenda korvöre du har som kapitalinsats är kostnaden hög. Har du ändå flera miljoner utanför bostaden är kostnaden betydligt lägre. Kostnaden är även inkomst-beroende, för en person med låg inkomst (typiskt exempel pensionär) blir kostnaden högre jämfört med någon med högt inflöde av kapital.
Vad gäller osäkerheten i värdeökningen på ett enskilt objekt känner jag mig lite osäker på hur det ska fångas i kalkylen. Bostadsmarknaden i stort verkar gå 1 % realt /år över tid, men det enskilda objektet kan så klart ha betydligt större och lägre avkastningen, jämför en Sverigefond mot en enskild aktie. Eventuellt kan man fånga detta genom att sänka den förväntade avkastningen på bostaden, men även här tycker jag det bli opedagogiskt och svårt att bland in i de befintliga parametrarna.
Vill avsluta med att säga att jag tycker det är riktigt trevlig räknesnurra som förhoppningsvis kan få upp ögonen på många att det inte alltid är självklart att köpa.