Köpa in sig under ett börsfall - vad är din strategi?

Du kan jämföra de här 2 grafer och då fattar du kanske att Dax måste ta igen övriga europa då dax har fallit betydligt mer i år. Kanske omotiverat mycket mer än tex England? Börsen är lurig. Speciellt om man inte gillar blåa cifror just nu när man ligger utanför börsen :joy: ?

Den har inte fallit mer än Stockholmsbörsen …

Dax är lite större än Sveriges index och det borde tåla lite mer stök än lilla Sverige :+1:. De ser något positivt framför sig och passar på att stiga. Det passar jätte bra någon som har marknadstajmat Dax igår och vill sälja dyrt idag. :+1:. Det är aldrig fel på index. Det gäller bara att marknadstajma det rätt. Allt annat är oviktigt. Kortsiktigt är allt möjligt.

Vissa dagar funkar marknadstajming.
Vissa funkar det inte.
Låt bli de gångerna det inte funkar.

Bästa börsdagen på Stockholmsbörsen i år.
Hur kunde man veta det i förväg och hur kunde man välja vilka bolag som skulle gå bättre än andra ?

Jag har helt enkelt inte tillräcklig kunskap för att förutspå dessa tvära kast.
Kan någon kunnig person förklara hur spåkulan ser ut i den extremt volatila situation som råder ?

Det kunde man inte veta, inte vilken dag det skulle inträffa en lättnadsreaktion för att:

• Marknaden har hopp om att bl.a. Irak kan öka oljeproduktionen för att kompensera för det man inte vill handla från Ryssland
  • Hopp om att vissa förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland skulle gå i lås

Vad händer imorgon? Ingen aning. Det beror på bl.a.

• Fortsatt lugn/hopp? Rekyl från dagens lättnadsreaktion eller att den fortsätter?
  • Ryssland ökar bombandet av Ukraina?
  • Fler sanktioner mot Ryssland?
  • Ryssland kommer med motsanktioner som att strypa gasleveransen?

Jag antar att börsen förenklat går ner för att företag generellt förväntas prestera sämre pga situationen i världen samt att osäkerheten är hög.
När vi småsparare då handlar på denna rea (rean som ingen handlar på) så säger vi väl egentligen att vi helt plötsligt är villiga att ta en högre risk än konsensus, jämfört med den risk vi var villiga att ta tidigare.

Men det kanske är vår sävlighet som blir vår bäste vän här. Dvs vi hinner inte sälja innan eller i början av raset som dom stora drakarna och robotarna kan göra. På samma sätt hinner vi inte köpa innan eller under uppgång.
Vårat ”fattigmansalternativ” blir då att köpa lite extra under nedgång.

Men om vi nu lyckas tjäna pengar på detta, vilka är då förlorarna. Det är ju inte så enkelt att jag kan gå till banken och låna 1 Miljard SEK och säga att jag tänker investera dem under börsras och betala tillbaka om 10 år

Är det kanske så enkelt att förlorarna är de som behöver cash och vinnarna är dom som har cash. Dvs oberoende av om man generellt är smart eller inte

Lite funderingar från en nybörjare…

1 gillning

Akkurat, syftar på accelererande inflationen men också på kredibiliteten av hela pengesystemet.

1 gillning

Pausar min DCA för denna månad och köper för dubbla beloppet nästa månad. Inte en chans att det vänt upp innan dess. Köper enbart kinesiska fonder just nu och det är ny lockdown på g pga omicron. Köpläge.