Köpa in sig under ett börsfall - vad är din strategi?

Jag har valt att försöka ha lite mer is i magen. Har dock köpt in mig lite på migrantkrisaktier. Vid en militär seger för Ryssland i Ukraina har vi en mycket långdragen flyktingkris framför oss. Massflyktsdirektivet är aktiverat och den ukrainare som knackar på dörren hos Migrationsverket får ett års uppehållstillstånd och boende om det behövs.

Min aktion var tvärt om, ett bett till hyffsad låg risk (som jag tar) på att det akuta kriget snart är över.

Blir som att betta på Tyskland I fotbolls VM men hoppas på att Sverige ska vinna… :cry:

1 gillning

Det är mer hur jag bedömer att situationen kommer att utvecklas. UNHCR:s scenario med 4 miljoner på flykt ut ur landet inom några månader känns som en grav underskattning. Sverige kommer få en liten andel, men det räcker med en liten andel för att de som fixar boenden till Migrationsverket kommer tjäna stora pengar. Men det bygger som sagt på att kriget pågår en längre tid och en militär seger för Ryssland i Ukraina (vilket det lär bli). Försöker bedöma hur saker och ting kommer att utveckla sig, men kan själv inte påverka det. Det är nog precis som du säger, Jbl. Man hejar på den ena men bedömer att den andra kommer vinna.

Bert Karlsson gnuggar säkert händerna, det är jag övertygad om.

Jag håller inte med, jag tror Rysslands kampanj snart är över, i alla fall för den här gången. Men hade alla trott det hade börsen redan skjutit i höjden.

2 gillningar

Fullt möjligt att den ryska invasionen utvecklar sig på ett annat sätt än vad tror. Hade fel om en fullskalig invasion och kan ha fel igen.

Har haft en vag plan tidigare, som jag aldrig behövt använda, som jag idag spikade. Vid -20% kommer jag omfördela en viss % från metall till global indexfond (min portfölj består av indexfond, guld, silver), sedan fortsätta öka andelen index med samma % för varje ytterligare -10 % på börsen. Kommer även ombalansera samtidigt som omfördelningen om det har rört sig mycket mellan aktier/guld/silver. Månadssparet sker som vanligt, men ändras i linje med ny omfördelning.

Hej!
20% av vad? Hela din portfölj? Ett visst index? Aktiedelen av din portfölj? Annat? :slight_smile:

När amerikanska börsen gått -20 % (S&P 500). Större delen av aktierna i mina indexfonder är amerikanska, och amerikanska börsen har stor påverkan på hur övriga världens börser rör sig.

1 gillning

Nu verkar USA ha bestämt sig för att stoppa all import av rysk olja, gas och kol till landet. Känns som satt sanktionerna bara trappas upp… får allt mer en bild av att den nedgången vi har sett bara är en början.

Helt klart är det så. Blir intressant att följa.

Nu har Sverige fallit över 20% och globalt är max 5% ner.
Är det någon vits med att använda en variabel home bias på ~0-30%?

Har suttit med allt i globalindex; men nu när Sverige tappat så mycket från ATH så bör poängen med att ha en home bias ha ökat? Jag tänker att relativt andra svenskar så kommer jag ha “mer” då jag köper in mig billigare. Så att byta 100% globalt till säg 80%/20% kan vara vettigt?

Vill man ha marknadsvikt så är det typ 1% Sverige som gäller.

Avviker man från detta så bettar man ju på att Sverige ska gå bättre än allt annat. De flesta här har nog kanske 10-30% Sverige i sina portföljer. Jag själv har 10% och försöker hålla det däromkring. Sverige är mycket mer volatil än den globala börsen. Ingen självklarhet enligt mig att Sverige ska gå bättre än allt annat.

Så det slutar väl som vanligt i att de är en smaksak :slight_smile: Jag försöker hålla en fast fix fördelning och ändrar inte den om det går bra eller dåligt. Känns svårt att tajma.

Det rimliga borde väl vara att utgå från sina egna fonder, när de minskat med -20%. Alternativt S&P 500 om man övervägande har globala indexfonder. Det har jag, vilka till största delen består av amerikanska aktier. För mig blir det då ointressant vad som sker på stockholmsbörsen, eftersom REA för mig blir när amerikanska börsen fallit -20%. Detta förutsatt att det är innehavet i mina befintliga fonder som ökas.

Intressant analys, har tänkt lite i samma banor. Kan du utveckla följande mer:

Är det inflationen du syftar på, att man inte längre har kvar verktyget att trycka pengar pga inflationen riskerar att skena?

En ytterligare punkt till din lista som jag tror kan ha stor påverkan:

• Senaste årens långa och stora börsuppgång har medfört många nya personer på marknaden, som aldrig har upplevt en “riktig” börskrasch (räknar inte in kraschen under coronna). Jag tror att många av dessa kommer att få en misstro till börsen och lämna den, om nedgången blir djupare, och biter sig fast under en längre tid. Osäkerheter som ränteläget, inflation, bensin- och elpriser kommer påverka psyket ytterligare. Sker detta så kan det bli väldigt svårt att hitta medel för att parera börsraset.
1 gillning

Tror vi redan sett detta till stor del. Många har sökt spekulation i krypto och väldigt nyligen börjat handla guld.

“Tech” har gått dåligt länge (typ ett år för de mest spekulativa) och inflödet i de fonderna har minskat rejält vad jag vet. Uttagen har inte skjutit i höjden heller dock.

Jag skulle tro att många helt enkelt nu konsumerar större del av kassaflödet och sparar mindre.

Men om det har nån märkbar marknadspåverkan, de vette fåglarna…

Hur gör du rent praktiskt, ligger du med räntefonder i USD just nu och vilken använder du isf?

Är själv rätt oerfaren men funderar på att byta till “SEB Korträntefond C USD - Lux” för en del av globala indexfonderna för min pension som ligger hos SEB. Sedan stegivs köpa tillbaka “SEB Global Indexnära C USD - Lux” när den går ner.

Hoppas du inte hunnit sälja dina råvaror och ädelmetaller… Om något kommer bli en mer begränsad tillgång än tidigare så är det väl det? (med tanke på kriget, handelsstop osv)

Jag har putsat av luggen och köpt aktier redan :slight_smile:

Råvarorna har tom redan gått ner sen jag sålde av en del…

Vad vet de i Tyskland som inte vi vet? DAX upp 6% just nu :thinking: