Svenska ja, men inte globalt. Dessutom du som inte vill ta 100% aktierisk för att bevara kapital borde sänka risken och inte öka den genom att överexponera småbolag via Svenska investmentbolag. Svenska investmentbolag överexponerar småbolag relativt marknadsviktat index. Vilket är en känd riskfaktor som ökar risk och avkastning. Ända sen FF3.
Istället borde du sänka risk och få upp din riskjusterade avkastning genom att sprida riskerna över flera tillgångar och ombalansera mellan dem. Då kommer din volatilitetsrisk minska mer än vad din avkastning minskar. Din riskjusterade avkastning ökar helt enkelt.
Då förstår jag. Jag håller mej numer till största delen i Sverige, bara det i sej är ju en viss strategi.
Jag brände en del pengar i USA och på lite andra marknader i början.
Sedan jag övergav det och drog ner på antalet innehav gick det betydligt bättre. Jag vill kunna läsa och förstå vad jag köper.
Även det en strategi med sämre diversifiering vilket över tid med största sannolikhet leder till sämre riskjusterad avkastning.
Vilket inte säger ett dyft om framtida avkastning hos dessa marknader.
Vilket det generellt gör när man har en uppåtgående marknad vi haft de senaste 10 åren. Om man ser över längre tid så ger koncentration i majoriteten av alla fall sämre riskjusterad avkastning och även avkastning i många fall.
Har du en aning om hur mycket mer risk du faktiskt tar och hur lite extra avkastning du får för den kraftigt ökade risken?
Hur lyckades du bränna pengar i Usa när Usa index har lyckats utmärkt senaste 5-10 år. Kolla här Spp aktiefond Usa .
434% senaste 10 år . Inte så dåligt eller hur ? Har du koll på index avkastning senaste 10 år?
Jag har absolut inget emot de diskussioner som pågår i den här tråden, men frågan från början var mer tänkt som “om ni har för avsikt att köpa i dippen, hur ser er strategi ut för att göra det?”. Kanske var jag inte jättetydlig i det jag var ute efter.
Jag förstår absolut argumentet att man inte ska köpa i dippen över huvud taget, inte röra en spänn man har på börsen (förrän det börjar närma sig att man behöver pengarna) och månadsspara precis som vanligt. Men. För den som faktiskt har sålt av, eller som sitter på torrt krut av annan anledning, alla er som sitter och håller på hanen… när går ni in igen? Har ni en plan? Går ni på känsla? Vad är det som avgör när ni trycker på köp knappen?
Tåls att fundera på. Just nu vet jag inte vad som händer framåt. Har faktiskt funderat på USA igen.
Alternativt guld. Jag har kikat på att köpa fysiskt guld för något år sedan. Då skulle det om inte jag minns fel förvaras i ett valv i Österrike…
Kändes dock Inte rätt just då.
Det var inte index tyvärr utan aktier. Mycket gick åt i valutarisken då jag köpte när kronan var stark sedan dök allt.
Jag ledsnade och sålde med en hundring back om jag minns rätt.
Förlåt om tråden blivit kapad. Jag har sålt av nästan 75% lite grovt, och sparat lite defensiva aktier.
Jag tänker avvakta 1-2 veckor och se utvecklingen.
Jag har ökat något i dom defensiva som jag vill fortsatt äga samt köpt lite D aktier i ett bolag.
Det lutar åt att jag fortsätter köpa veckovis vid sur börs.
Dock väldigt sparsamt för jag vill ha likvider för att kunna köpa längre fram i höst, eller när det dyker upp något.
Jag har gått ur och in igen några gånger de senaste åren. Bedömningen vid ingång har då varit att jag ser stabila positiva momentum i flera marknader, flera för att få diversifiering. Det gäller då fonder i olika branscher eller vissa marknader för regioner i världen exempelvis. Enligt min erfarenhet är det lättare att göra bedömningen på fonder än på enskilda aktier.
OBS att jag inte vill diskutera mina strategier utan bara svara direkt på din fråga enligt din önskan.
Först och främst så har jag haft pengarna på bankkonto under ett par år för att bestämma mig för hur jag vill placera dem och lägga upp en plan som känns bra för mig.
Planen jag gjort är att månadsvis gå in med en 24-del av totalbeloppet som ska in. Startade i januari i år.
Puttar alltså in på två års sikt och efter det fortsätta vanligt månadsinvesterande från inkomst.
Jag har förberett och planerat för att inte gå in på mina konton och kika så jag följer inte upp- och nedgångar på det sätttet. (Har vana av det sedan tidigare.)
Jag har ett stort buffertbehov mentalt. Gillar helt enkelt att ha pengar på banken även fast jag vet att jag inte behöver dem vilket gör att jag är supertrygg i att jag kan låta investeringskonton och pengarna jag investerar bara vara över tid.
Men som svar på din fråga: Pga dippen har jag beslutat att förändra en av mina tre portföljer,som jag har mitt tillgängliga kapital i dvs exkluderat boende och pensionssparande. Har även en passiv lysafond, samt en högrisk aktivportfölj där jag har guld och silver fördelat på ca 20% fysiskt och 80% gruvbolag. Dessa har jag i nuläget inte ändrat.
Men den jag kallat för min alla väder portfölj, men som numera inte är en typisk RT / GB eller allvädersportfölj längre… Kanske har den viss likhet med en PinWheel nu.
I denna har jag nu ökat upp aktiedelen i den från 50% till 55%. Samt ökat exponeringen mot svenska bolag från 2,5% av portföljen till 7,5% genom OMX30 (tidigare bara svenska småbolag).
Ökade också Emerging markets med 5%, så att Asien + EM och EM smalcap nu tillsammans utgör ca 10% av denna portfölj. (tidigare 5%)
Detta är ju då ett bet på att sverige och EM nu tappat mer än “globalt Index” på ett lite “orättvist” vis, så att det kan ge lite överavkastning på sikt. Men mina procentuella ändringar är ändå inte så stora om man ser till helhet i mitt totala sparande.
Förändringen gör jag på bekostnad av ca 2,5% mindre guld i portföljen från att ha varit på ca 20% till nu ca 17,5% och genom att gå in i portföljen med pengar som delvis varit i annan “buffertporfölj” (en lysa 50% aktier och 50% räntor) Minskningen i övrigt är då alltså att Globalt index och globalt smalcap nu utgör en mindre del än tidigare.
Portföljen utgör lite drygt 1 årsutgift för min del. Och mitt totala tillgängliga sparande är ungefär 2,5 årsutgifter. Utöver detta har jag en ansenlig del som är “låst” i bostadsrätt med ca 35% belåning och hyfsad mängd i pensionssparande.
Kör vidare på samma månadssparande med 70% globalt marknadsviktat index och 30% guld då jag bedömer att jag har en någorlunda osäker sparhorisont. Ser inte meningen att sälja innehav för att sedan lita på min egna bedömning när det är värt att gå in på börsen igen. Ser heller ingen mening med att ändra innehaven baserat på min egna uppfattning av hur marknaden ser ut, eftersom det då blir aktiv förvaltning; om proffsen sällan klarar det så ser jag inte varför jag skulle klara det bättre.
Jag styr troligtvis över månadssparandet till börsen igen när amerikanska börsens värdering mot gdp är under första standardavvikelsen igen.
Mer och mer inköp från krutet ju närmare historiska medlet det kommer.
Inköpsplanen är i svenska småbolag som troligen fallit mest då samt pga att dollarn troligtvis är ännu högre värderad mot kronan vid den tiden vilket är en annan risk om kronan stärks när man sitter med mycket amerikanska innehav så som globalfonder när det ljusnar.
Detta är så klart ingen kassaskåpsäker plan utan en möjlighet som inte behöver slå väl ut.
Strategin är att ligga med US dollar kontanter redo och vänta på ett trovärdigt tecken att Ukraina krisen kan finna en snar lösning och då direkt köpa svenska aktier. Både svenska kronan och svenska aktier har tagit mycket stryk den senaste tiden. Båda kan få en grym revansch vid en lösning av krisen. Kronan har fallit med 14% mot US dollarn på bara fyra månader.
Jag nyttjar kredit till 0,99.% ränta och handlar efter en allokeringsplan för året. I den ligger också att dra ner en del på ädelmetaller och miners. Eftersom de sistnämnda går upp med lite fördröjning kommer krediten väl till pass. Säljer av ädelmetaller tre gånger i månaden och köper för behållningen. Tajma marknaden kan man göra om man har instrument som ökar när de andra går ner. Då växlar man helt sonika över från de som gått bra till annat som fallit.
Det verkar vara fler än en som börja se ett köpläge på svenska småbolagsfonder. Några rekommendationer? Eller finns det någon annan fondtyp som ser än mer lovande ut? Tänk bort Rysslandsfonder och liknande…
Tror det är för tidigt än, möjligtvis kinesiska aktier. Vid en positiv förändring i Ukrainakrisen så är svenska och ryska aktier som gäller för min del.
Bra att man skriver troligtvis , sålde allt guld (31% av portföljen) strax efter lunch för att ta hem vinsten kortsiktigt och köpte på mig en liten del småbolag (motsvarande 6,7% av portföljen).
Köper troligtvis på mig guld igen när guld/dollar/euro mot sek korrigerats.