Lån och hävstång: tips, råd, diskussion och rekommendationer från RT-communityn

Absolut. :+1: du borde kunn ändra själv genom trycka på “redigera”-knappen på inlägget. :slight_smile:

Finns ju dessutom det du beskriver fast utan bindningstid.

Köpte min nuvarande iPhone 14 pro vid släpp med 1k rabatt på nypris hos tre med kraftigt sänkt månadsavgift under 36 månader på mitt abbonemang och det är obundet. Så att köpa mobilen kontant och abbonemanget enskilt vore dumt. Det abbonemang jag använder är omatchat prismässigt på marknaden.

Poängen är väl i linje med Jans att det kan finnas bra lån inom flertalet kategorier, men att man får räkna på alternativkostnad.

Jag ändrade formen på de enkla reglerna så att alla följer samma struktur enligt denna modell:

Låna till studier, eftersom det ökar humankapitalet.

Jag tror det är bra att både få med en direkt uppmaning till vad du ska göra och en förklaring om varför du ska göra så.

2 gillningar

Gäller detta synsätt endast för bolån ?
Jag förstår tanken att den underliggande säkerheten oftast överskrider den kvarvarande låneskulden.
Om samma princip appliceras på privatlån mellan individer blir det mer komplicerat.

1 gillning

Ja lite. Då bolån “alltid” innebär ett rätt litet påslåg mot riskfri ränta vid varje givet tillfälle.

Mild portföljbelåning upp till sådär 10% hos Avanza är exempelvis ännu bättre. Där talar vi t.e.x 1,49% ränta idag.

1 gillning

Jag gillar uttrycket ”Ta dina beslut så sent som möjligt (men inte senare)”. Det som är så skrämmande med lån är att man tar ett beslut nu, och man känner att man måste stå för det beslutet länge (ibland 30-50 år).

Vad händer om jag ändrar mig? Vad händer om något i världen ändras som påverkar mig? Tänk om jag inte riktigt förstått situationen och tagit fel beslut? Tänk om jag senare bestämmer mig att jag vill något annat med mitt liv?

Dvs man byter en frihet att ta vilka beslut man vill när man känner för det, mot att redan ha tagit sina beslut och vara tvungen att leva med det. Inte så konstigt att folk tycker det är svårt/jobbigt med lån och tänker att de bör undvika det.

De saker som man bör fokusera på tycker jag är:

• Hur påverkar lånet min cashflow? Kommer jag 100% klara av att betala räntor och löpande avgifter varje månad/ALLTID?
  • Hur tar jag mig ur lånet och återställer min situation till som den var innan? Går det? Kan jag jobba mot att så fort som möjligt nå en situation där jag kan bli fri från lånet om jag vill det?

Första punkten handlar om att livet ska funka om man tog rätt beslut i att ta lånet. Andra punkten handlar om att livet ska funka om man tog fel beslut att ta lånet. Båda punkterna är viktiga om man överväger att ta ett lån, men första punkten är absolut livsnödvändig.

De här punkterna driver saker som att bara låna till saker som behåller tillräckligt mycket av sitt värde eller går upp i värde och som går att sälja för att få tillbaka pengarna. De driver också att optimera sin ränta, samla sina lån i det lån som har lägst ränta (undvik kreditkortslån och blancolån, föredra bolån/csn-lån).

En viktig trygghet är också att ta lån som man inte kan bli av med så länge man sköter inbetalningarna (t ex bolån) och undvika lån där långivaren kan säga upp lånet närhelst de vill (t ex investeringskredit där man kan få margin call). Att få sitt lån uppsagt när man inte är beredd på det kan fullständigt rubba ens planer.

3 gillningar

Ett annat sätt att se på lån kan vara:

• Om det är något du behöver men inte har råd med, ta ett lån
  • Om det är något du vill ha men inte har råd med, ta aldrig lån utan spara ihop till det
  • Om det är något du villhöver men inte har råd med, ta endast lån om du kan betala tillbaka det inom rimlig tid, alterntivt låna till hälften

Naturligtvis till lägsta möjliga räntan/kostnaden närhelst man behöver ta ett lån oavsett anledning.

3 gillningar

Jag skulle ändra detta råd till.:
Se till att ha så låg totalkostnad (TCO) som möjligt för din bil, givet att du behöver bil.

Jag köper det i princip. Men TCO är ganska komplext att förklara. Det krävs ganska mycket av en bilköpare att räkna på det. Sedan ser den kalkylen väldigt olika ut beroende på ränteläge, andrahandsmarknaden för bilar m.m. Det är inte ett nybörjarråd tycker jag.

2 gillningar

Det finns ju andra aspekter på att köpa billig eller lite dyrare bil . Tex livskvalitet miljö comfort
Samt mindre problem mm
Alla borde inte köpa den billigaste bilen tycker jag

Finns det något avsnitt om det här? Tänker typ för mig som besitter noll kunskap?:slightly_smiling_face:

Berörs faktiskt lite imorgondagens avsnitt. :slight_smile:

1 gillning

Åh spännande! Alla dörrar som öppnas för framtida alternativ/möjligheter är kanon :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Sant, det krävs ju lite kalkylerande för en TCO. Problemet jag har med ”en så billig bil som möjligt” är att formuleringen blir väldigt otydlig och lätt att missförstå. Det som ligger närmast till hands är att tolka det som att man ska jaga ett så lågt inköpspris som möjligt och det är som utretts i andra trådar ett väldigt dåligt ekonomiskt alternativ. TCOn på en bil för tex 10-20 kkr blir oftast mycket högre än för en bil strax under 100kkr, och risken för att bilen blir värd noll är dessutom alldeles för hög för genomsnitts-svenskens riskaptit. Sen så kan de allra flesta inte meka själv så då blir kalkylen ännu värre.

Om man menar ”billig i drift” så är man ju tillbaka i TCO problematiken…

Jag kommer inte på någon klockren formulering just för råd ang bilinnehav… Kanske nåt i stil med att köpa en ”lagom” bil, dvs lagom ny på ca 4-5 år, lagom stor som rymmer ens behov men inget mer, lagom modell, inte de billigaste och inte de dyraste märkena/modellerna, osv. Plus så bränslesnål som möjligt (helst el om det går). Då tror jag att man kan komma ganska nära ett ekonomiskt optimalt bilköp.

Vad tror ni? Det låter nästan lite som bilarnas svar på globala indexfonder :joy:

Att reda ut vilken bil som är billigast på generell basis går inte. Det beror på en lång rad faktorer.

Kanske det viktigaste är att inte köpa bilen som en statussymbol? Så billig kanske ska ersättas med vad du inte ska köpa?

Köp inte en för lyxig bil som är dyr i drift, eftersom bilar är en ren kostnad och tappar i värde.

Tänkte flytta över från sparkonto till ISK men lät istället de på sparkonto ligga kvar (3,75%) och använde krediten på 1.49%. Smidigt och väldigt bra ränta.

Låt säga att jag belånar portföljen på avanza till säg, 10%. Hur fungerar det i praktiken? Får man hem en faktura varje månad att betala?

Nej, kreditbeloppet på kontot ökar bara (dvs du lånar mer pengar varje månad).

1 gillning

Hur betalar man då? Genom att sälja av?