Samma för mig, fick idag svar från min kontakt att hon la in tillfällig rabatt och mina ränta är nu korrigerad.
Har idag pratat bolån med LF och tog upp deras tidpunkt för ändring av bolåneränta.
Handläggaren skruvade lite på sig och höll med om att det var olyckligt, men försäkrade att detta inte var något de satt i system.
Vi har bolån på Handelsbanken idag med 2,5% ränta. LF erbjuder oss 2,41% om vi blir helkund.
”Det krävs minst 0,5% för att jag ska orka byta bank” sa min respektive.
Nåväl. Nu vet jag vad tröskeln är för att ta klivet
Edit: jag förhandlar alltså mer mot min respektives ovilja till förändring än vad jag förhandlar mot banken… #livet
Bra argument att framföra till banken om det ska bli någon affär😅
Härligt att höra detta! Har också skickat meddelande men inte fått någon återkoppling än, hoppas på motsvarande…
Svinigt beteende men å andra sidan bara blivit erbjuden 2.45% från Nordea/SHB och kommer få 2.3% när senaste sänkningen går igenom hos LF så det gör att det ändå tar emot att byta…
Fick svar från Länsförsäkringar i stort sett direkt, de ökade min ränterabatt med 0,05% kommande 12 månader (vilket motsvarar 0,20% i 3 månader) som kompensation vilket jag tycker är rimligt.
Ni som kontaktat LF angående ränterabatt - använder ni meddelandefunktionen i appen eller mejlat/ringt direkt till er kontakt? Får alltid riktigt sega svar i meddelandefunktionen, om de svarar överhuvudtaget…
Intressant att läsa denna tråd efter att jag bytte från LF Bank till SEB i december förra året. Hade då haft LF bank i snart 10 år tror jag och var fruktansvärt trött på dem på slutet. Ständigt strul med IT-tjänster och app, en kundtjänst som bara gav goddag yxskaft svar och en massa krångel när vi skulle köpa hus och sälja vår lägenhet, trots ett lånelöfte på en bra mycket högre summa än vad vi ville köpa för ville de plötsligt inte godkänna vårt lån utan att vi först sålt lägenheten. Fick utan problem lån på annan bank så vi kunde köpa vårt hus och lägenheten såldes sen på 1 dag innan visning, då helt plötsligt ville LF så gärna ge oss lån på nya huset.
SEB är inte perfekta de heller, tycker framförallt att deras digitala tjänster är rätt B, men de är bra mycket bättre än LF. Riktigt fult hur de gjorde med att dröja med räntesänkningen och även om det är bra att de sänker för er som hör av er nu så antar jag att den stora majoriteten kunder inte vet att de bör höra av sig och får fortsätta betala mer…
Detta! Så fult att de utnyttjar att majoriteten av kunderna förmodligen är passiva och inte orkar/tror att det går att göra något åt saken. Kanske dags att ta ett snack med SEB också och se om de kan ge liknande rabatt som LF…
Det är absolut värt att prova. Vi fick 20 punkters bättre rabatt och en räntefri månad. Nu var ju detta december 2024, så inte helt applicerbart idag, men att begära ut amorteringsunderlag och kontakta andra banker är inte ett jättestort jobb. Jag tyckte inte heller att det var så fasligt jobbigt att göra själva bankbytet, och då flyttade vi ändå allt inklusive tjänstpension. Både jag och min man sa häromdagen att vi är redo att byta igen i december om det skulle behövas och han brukar normalt vara lite känslig för om något är värt tid/jobb.
Jag hade ränteändringsdag den 1/10 och blev alltså inlåst 3 månader till med högre ränta eftersom jag missade räntesänkningen med 1 dag.
Efter att ha läst att flera andra fått en ökad rabatt under 3 månader så kontaktade även jag Länsförsäkringar och sa att jag var besviken över att de sänkte räntan den 2/10.
Jag fick svar att de ökar min ränterabatt med 20 punkter fram till årsskiftet.
Så tack ni som skrev att ni fått igenom detta!! Det var era inlägg här som gjorde att jag kontaktade dem.
Ja, så gjorde jag.
Min personliga bankman slutade för något år sedan och jag har inte fått någon ny.
Hm. Inser att även jag hade brytdatum för min tremånadersränta 2025-10-30 och gick miste om räntesänkningen som trädde i kraft 1/10 pga att LF väntade till 2/10.
Har skickat ett meddelande till banken (LF Skåne), återkopplar här vad jag får för svar.
I övrigt måste jag även uttrycka min tacksamhet för detta forum! Tycker det är så väldigt bra att fler pratar öppet om dessa ämnen. Strength in numbers osv. Tack till alla som bidrar!!
En annan sak jag reagerar på (och undrar om det är lika på andra banker), är om man flyttat sin tjänstepension till Fondförsäkring.
Mellan kl 00-07 kan man inte klicka in och se innehaven, utveckling osv.
Nu spelar det ingen roll för mig då jag följer allt i kalkylark, men jag fattar inte varför man måste låsa åtkomst till detta mellan dessa timmar? Knappast så att Svensson måste sitta och manuellt knappa in nya kurser och uppdatera värdet… Det känns väldigt utdaterat, men de kanske har en rimlig anledning jag inte tänkt på….?
Skumt.
Var tvungen att kolla själv, och ja det stämmer ju.
Jag kan se aktuellt värde på totalen, men inte för varje fond eller utveckling osv.
Men brukar inte sitta och kolla tjänstepensionen mitt på natten, så det är inget som stör mig i alla fall.
Jag har nu fått 1% rabatt på mitt bolån (Bättre än inget…), och dessutom retroaktivt. Känns bra att det löste sig, och jag är tacksam för att Länsförsäkringar tog ansvar och rättade till situationen.
Det är bra att de skäms över sitt beslut om räntesänkning datum men hur är det med de kunderna som inte kollar, läser RT forum och litar på sin bank ?
Om LF vill verkligen rätta till det borde de gå ut med pressmeddelandet om att de sänker ränta till alla som har villkorsändring 1/10 och inte bara för de som tjatar och viftar med amorteringsunderlag ! Men lär det inte hända tyvärr
fortsatt till LF
Håller verkligen med. Så länge de inte sänker för alla drabbade kunder ger jag inte mycket för det.
Vad är det som du tycker är “rätt B” med SEBs digitala tjänster? Jag bara undrar eftersom det inte är första gången jag ser denna åsikt och jag själv inte upplever det. Men det kan vara att jag de senaste 10 åren bara provat Skandiabankens digitala tjänster utöver SEB. Sedan har jag ju använt SEB länge och då kanske jag har vant mig vid bristerna.
Jag ska lägga till att SEBs telefontjänst är enligt min erfarenhet väldigt bra. Jag har inte behövt vara på ett bankkontor på mer än 10 år och då har jag under 2024 köpt en annan lägenhet i Spanien, betalat den med bankmedel utan nya lån och svarat på KYC-frågor utan några fysiska besök. Kundservice har öppet dygnet runt och kan göra det mesta. Men det är just mina erfarenheter av den, en vän som var företagskund hos SEB var oerhört irriterad på dem.
Jag har haft SEB som privatperson sedan 2009 då de var en av få svenska banker som erbjöd lån för att köpa lägenhet i Spanien med den spanska lägenheten som säkerhet. Fick en personlig bankman som var helt fantastisk. Hög ränterabatt utan återkommande förhandling, tog inte betalt för småärenden och var överhuvudtaget väldigt hjälpsam. När han bytte kontor fick jag andra personer och den personliga delen försvann samtidigt som rabatt på bolån blev en evig förhandling med dåligt resultat för mig. Jag flyttade bolånen till SBAB och är nöjd med att slippa förhandlingsspelet och ändå nå en helt OK ränta.
Så här gör ju företag inom de flesta sektorer? Telia(telefoni,internet), Vattenfall(el), din lokala gräsklipparfirma(gräsklippartjänst)… Höjer eller låter bli att sänka prenumeranters priser och hoppas att kunden inte orkar engagera sig för att få bästa möjliga pris för produkten/tjänsten. Ett klockrent exempel är ju hur kunder till Telia satt i system att höra av sig för att säga upp abbonemanget helt utan avsikt att faktiskt säga upp det - de vill istället få den där rabatten som ska locka kunder att stanna kvar ett år till.
Jag upplever att ilskan är nästan obefogad. Hade situationen varit den omvända (att RB höjde styrräntan och LF väntade med höjningen till den 2a oktober) så tror jag inte den här diskussionstråden överhuvudtaget hade startats.