Om någon försöker tränga sig in i ditt hem är det en nödvärnssituation. Då får du bruka den mängd våld som krävs för att avstyra det hela och eventuellt lite excess. Att råka få tag på ett samlar-/prydnadsvapen man råkar ha hemma kan väl vara okej i en stressad situation? För är det verkligen olagligt att inneha hemma? (frågar av ren okunnighet; för både kniv och teleskopbatong får du ha hemma men inte på stan, varför inte fjäderbatong?).
Basebollträ i paraplystället - syns inte om man inte vet att det står där
Det där visste jag, anledningen till frågan var att det lät som att det var annorlunda med fjäderbatong - och det fick jag inte riktigt ihop. Men hur som helst har jag hellre en teleskopbatong en en fjäderbatong. Betydligt bättre att blocka och deflektera med. För att inte tala om det väldigt distinkta metalliska ljudet vid utfällning. Minst sagt stressande (för andra) att höra.
Ajax har ett bra och flexibelt system. Delarna kostar en del men sedan är det avgiftsfritt. Går även att koppla till fristående larmcentral för en knapp hundralapp.
Är som flera skrivit tidigare trevligt med ett skalskydd, men även att få information om det skulle hända något när man inte är hemma.
Jag har en hemlarmslösning från Netatmo (ej uppkopplat mot central). Kamera, sensorer samt brandvarnare med 10 års batteritid. Jag har dock problem att få det att fungera som det ska. Kameran tappar uppkopplingen hela tiden trots att vårt trådlösa wi-fi har både 2,4 och 5 mhz. Har provat binda den samt ställa in en inställning i asus att den netatmo ska vara direktuppspelbar. Väntar på återkoppling från Netatmo. Någon som är teknisk här på forumet som kan tipsa mig om vad det kan vara?
Jag har fem kinesiska PTZ (Pan/Tilt/Zoom) videokameror installerade på fasaden runt huset med rörelse- och ljud-larm samt mic och högtalare. De är kopplade till mitt Wi Fi och jag kan styra dem från mobilen. Total engångskostnad 1000 kronor. Inspelade videolarm sparas på ett minne i varje kamera. Option att spara 24 timmars videofilmning i molnet till en månadskostnad av 50 kronor. Fungerar utmärkt, igår sprang en ekorre förbi kameran och löste ut rörelse-larmet på en av kamerorna.
Det viktigaste är att välja rätt gratis app då det finns massor av olika appar att välja på. Jag testade 5 olika appar innan jag fastnade för YCC365Plus som har fungerat felfritt hittills.
Det sista jag skulle göra är nog att köpa kinesiska kameror och koppla upp på nätet. Isåfall får de sitta på ett separat VLAN utan access till internet…
Nej det tror jag inte är så intressant. Däremot finns det hur många produkter som helst som är fulla med säkerhetshål. Jag skulle inte känna mig bekväm att ha sådana produkter kopplade på samma nät som min jobbdator.
Och det skulle vara värre då med just kinatillverkade produkter?
Min iPhone är monterad i Kina… min router likaså.
Kan inte du komma med bra tips hur man kringgår världens största produktionsland, gärna på komponentnivå såklart?
Kan rapportera in nu när jag haft ett system igång en kortare tid.
Det var meckigt att få igång en HA installation på en Pi4 med bara wifi tillgängligt. Minst sagt. Men det löste sig till slut.
Conbee II stickan funkar utmärkt än så länge. Har inte ens använt en USB skarvsladd som många rekommenderar för att få bättre signal.
Av alla Aqara sensorer så är det en som strulat, och just den modellen verkar lite skakig. Det är kombin hygrometer/termometer/luftkvalitet. Verkar behöva väldigt bra signal (LQI) för att inte droppa av. När den väl droppat är det bara att plocka bort och lägga till den som nytt, kan inte få den att synca upp sig annars. De andra sensorerna funkar utmärkt dock, även med lägre LQI (140 som värst).
Har runt ett 20-tal sensorer igång nu. Läckagedetektorer, rörelsesensorer, temp+fuktighetsmätare, dörrsensorer. För att täcka huset bättre har jag ett par repeaters i form av en Hue smartplug och en GledOpto LED list (som jag behövde till ett ställe i källaren ändå). Om jag förstått det rätt så är i princip alla Zigbee 3.0 devices med fast anslutning repeaters. Innan 3.0 så routade ZLL (Zigbee Light Link) devices endast ZLL meddelanden så funkade inte som allmänna repaters dock.
Ska börja labba lite med scripts och annat nu. Måste säga att hela systemet känns ganska robust och smidigt än så länge.