En tanke som slog mig när jag läste lite i en av dina andra stora trådar, @janbolmeson, var att du kanske kan tjäna pengar på samarbeten som passar just i lekhinken.
En separat pod-serie, Spekulera tillsammans typ.
Där kan du inleda med disclaimers om att man ska hålla sig till mindre än 10% av sitt investerade kapital i den sortens tillgångar, risken är enorm, se det som en lärokostnad etc. Sen ta dig friheten att spekulera i makroläget tillsammans med någon plattformsgrundare för swingtrading som betalar dig bra för det, och ta in gäster som de du har haft på patreon för vin och whisky, eller epti-killen. Och varför inte låta Eric strand pitcha silver en gång i månaden?
Det kanske kan fungera som en lönsamhetsboost utan att filosofin kring de tre viktigare hinkarna “smutsas ner” av lönsamhetskrav på plattformen
“Lekhink 10%” är ju väldigt förenklat och bara en mental bokföring som passar för vissa ibland, så kanske är lite vanskligt att hänga upp allt för mycket på just det konceptet.
Lite problem att blanda ihop allting i “lek”. @Zino 's allvädersportfölj är ju helt klart ganska avancerad, men riskmässigt ligger den förmodligen lägre än en global aktiefond.
En indexfond är ändå bara en viss punkt på en “efficient frontier”, det går att ta lägre risk eller att få högre avkastning mot högre risk såklart. Alla har sina preferenser. Men människor har svårt att förstå konceptet risk förrän pengarna är borta, så man måste vara extra försiktig hur man kommunicerar till den breda massan när man diskuterar högriskinvesteringar.
Ett problem/utmaningen är ju att det finns ganska lite att säga om indexfonder men oändligt att säga om avancerade investeringsstrategier. Då finns det risk att RT får en övervikt av content mot det senare, även om rekommendationen är att övervikta det förra. Tycker ni har löst det bra genom att hela tiden påminna om grunden. Dessutom finns det så mycket mer kring ekonomi än själva investeringsstrategier att diskutera.
Jag tycker ändå att ni är på helt rätt spår, heja RT!
Oavsett vad namnet blir måste jag säga att denna tråden var ovanligt nyanserd och inger hopp. Det har verkat som både RT och många medlemmar här på forumet varit påväg åt det dogmatiska hållet.
Index är det enda rätta. Allt annat är farligt och ska bort. Alla argument för något annat måste avskrivas som vetenskapsfientlig innan man ens hört dem.
Bli på steg ett. Alla de andra är skit. Den som påstår nåt annat lever i en lögn som snart kommer uppdagas.
Nu verkar det lyckligtvis som jag hade fel i den iaktagelsen.
För jag tänkte när jag såg avsnittet att målet inte bör va att ta sig överst i trappan. Utan att hitta trappsteget man trivs och passar in på. Och sen försöka lära sig det steget så bra som möjligt. Aktivhinken är perfekt till det, för de som vill lämna det mesta av pengarna på steg ett.
Lekhinken behövs. Brände mig vid IT-kraschen för ca 20 år sedan, Ja ni vet, Fingerprint, Löparn och hela rasket… Satte därefter in allt på Indexfonder, Sverige och Amerika och det tuffade på rätt bra “skördade” avkastning årligen som gick till resor mm, extra lyx i vardagen. Lehman kraschen passerade rätt obemärkt förbi. Började för tre år sedan följa RT podden och ekonomiintresse växte och fördjupade sig, har därför bara max 10% i lekhink, tycker även man kan använda maxtaket 100k.
Det tar nog ett tag att komma till insikten med Indexfonder som bas och här tycker jag RT verkligen hjälper till. Bra gjort Jan och Caroline, gillar även upplägget på poddarna och den roliga dynamiken mellan dem
Okej, jag är lite late in the party, vilket är inget nytt… Och nu kommer jag att vara en riktig party pooper. Sorry.
Lekhinken…nej, jag kan inte acceptera tanken. Ni kan kalla den vad som helst. Jag köper inte. Jag tycker att lekhinken är bara ett sätt att motivera sig att man kan göra saker o ting runt investering utan någon strategi. Att det är okej att bli inspirerad av fragmenterade grejer som har ingen koppling som helst i ens strategi. Att det är helt okej “testa och förlora” utan att man helt o hållet fattar hela grejen.
Under tiden blir det bara en soptipp av investeringar som man ångrar sig. Man kan lära sig, jo, men det är att lära sig den hårda - och dyra - vägen. Vill man lära sig nåt nytt, finns det t.ex. böcker. Och poddar.
Jag kan dock tänka mig att man kan vara lite mera liberal med sina huvudportföljer än hur RT beskriver dom idag. Så länge det finns en genomtänkt och konsekvent ide bakom det man gör. Här finns ett par tankar om hur…
Högriskportföljen - jag har ofta sagt här att det är okej att investera en liten del av sin högriskportfölj i “whatever floats your boat”. Megatrendfonder, enskilda aktier, IPO osv. Så länge det är aktieexponering med naturlig avkastning och passar in i din strategi. Det här är sättet som många framgångsrika investerare faktiskt använder idag, mycket pengar i indexfonder och sen lite stockpicking. Om det inte finns intressanta aktier, bara köp indexfonder. Är det fonder eller enskilda aktier enligt din strategi, behöver du ingen extra hink, tycker jag.
Mellanriskportföljen - nu kommer ett tankespjärn… Vad tycker ni om jag sa att här finns den portföljen man kan leka med lite grann? Att det faktiskt är högriskportföljen som borde vara “den passiva hinken” liksom @janbolmeson nämnde den i början. Så tråkigt, billigt och enkelt som möjligt. Högriskhinken är ju den mest viktiga portföljen för din framtid! Samma med bufferten, den bör vara trygg. Men mellanriskportföljen…vad skulle ni säga om vi såg den som att vara en hedgefond? Att vi försöker att få rimlig avkastning med den med aktiva åtgärder, men samtidigt med en definierad risknivå. T.ex. 60-80% av portföljen bör vara investerade i jättetrygga investeringar, typ korta räntorna. Med resterande delen kan vi försöka vara lite klokare, men på ett ansvarfullt sätt? Eller kan man köra en 60/40 portfölj med “egna aktier”? Tycker att det blir mindre risk att göra det med mindre portfölj och lägre mål än med högriskportföljen (i get-rich fasen naturligtvis).
I alla fall, jag håller med @carolinebolmeson och tycker att Lekhinken är onödvändig s¤%t. Samtidigt kan jag fatta att vi småinvesterare vill också göra lite nåt annat än bara spara i fondrobottar och indexfonder. Men det måste finnas vissa begränsningar också, t.ex. jag tror att vi inte bör investera i tillgångar som är ren spekulation eller har ingen naturlig avkastning.
Överkurs
Har nån gång pratat om kärn/satellit modellen. Denna kunde också vara en förenklad lösning jämfört med 4H. Istället för mellanrisk och högriskhinkarna skulle man ha en huvudportfölj baserad på sin risktolerans, t.ex. 70/30 aktier/räntor enligt akademisk och global diversifiering. Och sen finns det ett par satellitinvesteringar, t.ex. en inhemsk aktieportfölj och en korg av megatrendfonder. Men igen, en klar strategi bör finnas…
Jag upplever metoden att använda en “lekhink” är väldigt intressant! Kul också att så många har så olika uppfattning om den!
För mig har “lekhinken” varit svaret på bristen i EMH, som i tidigare avsnitt beskrivits som något i stil med att EMH säger:
“Om du tror att du ser en 500kr-sedel på gatan så är det inte en 500kr-sedel. För om det hade varit det så hade någon redan plockat upp den.”
Påståendet ovan blir ett argumentationsfel. Så även om jag aldrig skulle bygga en strategi, för investeringar eller inkomst, baserad på att leta sedlar på gatan så kan det absolut finnas ett värde att känna igen en sedel när man ser den, vilket kan passa “lekhinken”. Hur exakt man sedan känner igen dessa är fortfarande ett avsnitt jag väntar på @janbolmeson. Kanske i samråd med @Andre_Granstrom?
Utöver det upplever jag har “lekhinken” fungerat väl inom ramen för patreon och teckna-sälj i samband med börsnoteringar.
Jag kan absolut se ett värde och en fördel med metoden om den hjälper dig att undvika betéendemisstag, som troligen kan vara farligast/troligast för många, i din övriga portfölj.
@janbolmeson
Värdera huruvida “lekhinken” material i framtiden ämnar sig bäst för bloggen eller för patreon.
“Lekhinken” är ett missvisande namn, vill man leka med sitt surt förvärvade kapital finns det annat man kan ägna sig åt. “Spekulationshinken” är ett mer korrekt namn och där lägger man nya idéer, heta tips, volatila investeringar och rena chansningar. Exempelvis onoterade aktier, kryptovalutor, råvaruinvesteringar och P2P lån utan acceptabel säkerhet.
Håller med dig att “spekulationshinken” är ett bättre namn. Men varför skulle vi ens röra såna saker här? Jag trodde att RT handlar om flit och systematik, inte spekulation och snabb tillfredsställelse.
Alltså varför? Jag tror att det var Nick Maggiulli som sa i en intervju typ “om dina passiva och lätthandlade incoming-producing assets inte räcker till så hur rik vill du bli egentligen?”
Precis! Behålla indexfonderna till 90% och använda lekhinken (mitt förslag lärhinken) till att lära sig om världen omkring oss ur alla perspektiv som du rabblat upp plus några till.
Det viktiga är nog ändå att lärhinken får vara “frivillig”, känner man inte för att lära sig mer på det här viset så är det faktiskt inte nödvändigt, det kommer att gå bra för de läsarna/lyssnarna som bara robotsparar också.
Kul tråd!
Jag har faktiskt de senaste dagarna gått och kännt att det hade varit kul med flera avsnitt kring just lekhinken.
Som kanske är mer från grunden upp, precis som andra avsnitt har varit väldigt grundläggande och därför välidgt lärorika och bra för mig.
Jag följer RTs lärdommar och har “bara 10%” som lekpengar. Men det är ju faktiskt kul att göra investeringar med dom.
Därför kanske lite mer om just det.
Och skillnaden då mellan ISK eller ett KF konto. Sen finns det ju olika sätt att bygga upp en lekhinks portfölj. Jag själv tycker det är intressant med en utdelningsdel.