Lekhinken version 2023 | Provprat om att hedra lek, hobby- eller spekulationshinken v3.0

Dristighinken eller Dumdristighinken? :sweat_smile:

2 gillningar

Jag gillar

3 gillningar

Kan använda den här, bara att vända den upp och ner och ösa i pengarna.

4 gillningar

Är det lågriskhinken alltså?

Eller varför inte ta namnvalet seriöst?

Ett neutralt namn passar alla syften!

Högriskhinken…

1 gillning

Hade varit spännande att se vad som skulle ta sin plats utan lekhinken för någon som leker så mycket med olika investeringar. Vad skulle de göra medans färgen torkar (eller medans ekträdet växer)…?

1 gillning

Mitt förslag är att öva sig på något som det går att bli bra på i stället.

Men alltså ja, distraktion mha en liten del av sin förmögenhet är ju en metod man kan använda, om man inte lyckas på något annat sätt. Det är därför lekhinken-konceptet finns.

Jag tycker bara det ska väldigt tydligt sägas “Undvik om du kan. Detta är inte något som ökar din avkastning.” Det är en “last resort” om inget annat funkar för att sluta peta. Offra lite av din avkastning/förmögenhet i stället för hela.

Folk postar ju ibland i forumet i stil med “Jag vet inte vad jag ska stoppa i lekhinken? Har ni bra förslag?” Då har budskapet liksom lite gått förlorat.

9 gillningar

Mycket spännande resonemang och håller helt med om att lekhinken genererar en och annan lärpeng. Denhar varit viktigt för hur jag har utvecklats i mitt investeringstänk och finansiella-tänk.

Tanken på att strukturera hur och vilka regler som bör gälla får mig att tänka på Niklas och börsnoteringar där det har kommit mer konkreta tips, hur stor del av lekhinken bör ta osv. Alltid spännande att bli utmanad i hur man ska förhålla sig till dessa “bomber” som varje investering i lekhinken kan te sig som.

Jag personligen tycker verkligen att förhållningssätt till lekhinken är därmed en välkomnad utökning. Något som jag även har grubblat på är mera helheten av sina investeringar, bur flödet mellan de olika ska se ut vid olika scenarios, t.ex. börsnedgång → växla mellan räntor och aktier, och kanske då även kontanter och guld (om man nu har det). Då borde det även finnas punkter när man gör tvärt om, reducerar sin “överexponering” mot aktier till fördel av kontanter, räntor och guld för att ha de på lager. Hur skulle sådana färdiga “handlingsplaner” se ut?
Givet att inte målen har ändras, men att man vill göra balanseringar, och då kanske även göra extra balanseringar vid vissa tillfällen.

3 gillningar

Tycker den sk hinken kan döpas till något mer positivt laddad, såsom ”överavkastningshinken” (e dyl) alternativ ”lärhinken” beroende på var man befinner sig någonstans. Skulle själv bara hålla på med detta av två skäl:

1. Lärande. Med mkt små belopp.
  2. Överavkastning. Med stora belopp. Detta om redan ekonomisk buffert är säkrad. Om hade skills och mkt intresserad av t ex börsen så för den adrenalin-kick detta skulle ge. Se om man har tänkt rätt och kan vinna sina bet. Förlust inte kul, men fuck you money. Den pott pengar som finns till detta kanske tar slut ganska fort, men kul var det iallafall :muscle:t3:
2 gillningar

Jag tror problemet är att vi försöker göra “one size fits all” men att vi alla har väldigt olika förutsättningar och intressen. Jag brukar använda uttrycket gräset är inte grönare på andra sidan bara annorlunda klippt och tror man kan tillämpa detta även här. Dvs olika saker passar olika personer även om det i sig inte är bättre objektivt sett.

Men som någon annan skrev att förtydliga att lekhinken inte är ett måste för att få bättre avkastning utan för de som är intresserade av att lära sig mer om aktier/bolag/råvaruror mm tror jag vore ett bra tillägg till hinkarna. Och kanske ett bra namn istället är lärohinken?

4 gillningar

Underbart tänk :heart_eyes: En typisk Jan tänk-om-det-är-tvärt-om-:thinking::grinning::+1:

Att det är en liten del av alla ens pengar. Att det är som hobby rummet - det får vara stökigt, lite råddigt, ibland blir det något fint, ibland går det åt h-te. Det viktiga är att försöka och lära för de av oss som tycker det är kul att experimentera. Det är däremot inte alls obligatoriskt för de som vill lägga tiden på helt andra saker.

Jag har lärt mig otroligt mycket i lekhinken, inte utan blod, svett och tårar men också med glädje fnatt när allt stämmer. Lite som livet i allmänhet :slight_smile:

Hade jag inte hållit på att analysera bolag så hade jag inte haft det jobbet jag har idag. Det har adderat kunskap jag annars inte haft.

Sedan att min värde/utdelnings portfölj med massor av fina bolag globalt har gått +26% senaste året är ju ett inlägg att allt inte är skit. Man kan bygga fina saker också, som fungerar på ett annat sätt än indexfonder (i detta fallet kassaflöde, mindre volatilitet men också sannolikt över tid lägre avkastning) … fast de passar kanske inte i vardagsrummet utan får hålla till i källaren :grinning:

5 gillningar

Intressant vore en genomgång av vad en lekhink kan innehålla. Som det är nu känns det som allt förutom index och sparkonto ingår. Dock är det stora skillnader på resten. Själv har jag placerat mina småbolagsfonder och ny energi i lekhinken och det känns inte direkt lika mycket högrisk som krypto och enskilda start upp företag.

2 gillningar

Ja, håller med. Det är ett problem. I mitt fall tex med både Johnsson & Johnsson som ett av världens största hälso/läkemedelsbolag … till Cinis Fertilizer som nynoterat svenskt startup bolag inom ”grön” konstgödsel i samma lekhink om än separerade i olika del-lekhinks-portföljer. Skillnaden i risk är typ 10^kvadriljon :joy:

1 gillning

Jag älskar det! Vi får köra en poll! :slight_smile:

Här är den:

9 gillningar

JA! Nu har du närmat dig något intressant! Vad du gör med dina lärdomar är helt upp till var och en men precis som du säger förstår man inte fundamentala saker om hur börsen och aktiehandel fungerar utan att utsätta sig för det. Man förstår inte heller bolag och branscher utan att aktivt följa dem och läsa om dem. Genom att förbereda sig för att investera i bolag (menar nu generellt noterade aktier) blir man intresserad nog att orka läsa en massa om enskilda bolag och börja titta på risker och marknader. Spelar absolut ingen roll om du gör det med en pyttedel av ditt sparande, för du gör det i alla fall! Konsekvenserna av misstag blir dessutom mindre allvarliga om man gör på det viset.

Men kul, det här är definitivt fröet till intressant diskussion och filosofier.

3 gillningar

Tack @JFB, uppskattar alltid dina kommentarer.

Ja, jag tror genuint på tesen:

Utveckla eller avveckla

Det vill säga lite som i naturen, allting antingen växer eller krymper. Men det förblir i alla fall inte förändrat. För två veckor sedan var jag helt inne på att avveckla och var lite uppgiven på allt som har med investeringstrappan att göra. Men efter att ha läst alla era kommentarer lutar jag nog mer åt att istället utveckla.

6 gillningar

Sant, men det år något mer. Att du även är beredd på att ifrågasätta din egen slutsats, prestigelöst eller vad man ska kalla det. Det är ganska ovanligt i min mening. De flesta håller kvar på sin tanke/idé tills man är överbevisad eller t.o.m. längre.

Få som frivilligt ifrågasätter sina egna tankar att det kanske är fel eller ”tvärt om”, speciellt inte när man redan luftat sina tankar till andra. Det är starkt! :muscle::grinning: (sen förstår jag att du överväger alternativen och att det kan både blir utveckla eller avveckla)

3 gillningar

Jag fattar tanken med lekhinken, och den är bra. Att få testa nya idéer. Men det förutsätter, som jag ser det, att man verkligen har en potentiell idé att testa. Namnet lekhinken kan få in en på ett ogenomtänkt spår som inte leder någonstans egentligen. Det handlar om surt förvärvade slantar och de ska man umgås seriöst med.

@Pellepennan s idé om att låta 10% av kapitalet sysselsätta sig med seriösa idéer som kan ha bärighet (det är ju det man ska testa) låter bra. Det verkar som många här gärna vill styra upp saker med hinkar, privat bokföring, kassaböcker och liknande och då är kanske hinksystemet bra.

Vi skulle kanske hjälpa lekhinken på väg genom att skapa en risktrappa (nä, jag gillar inte heller ordet). Längst ner är indexfonden som bas. Vill man avika från den och “go wild and crazy” kan man kanske se svenska småbolagsfonder som nästa steg osv för att senare hamna högst upp med Turkietfonder och Råvaror. Ökad risk för varje steg men också ökad potential. Det kräver i sin tur mer passning och aktivitet men det är ju precis det den sk lekhinken ska vara till för, att avvika från en passiv indexstrategi. Alibit för en diskussion om detta kan vara att det är lekhinken vi diskuterar.

1 gillning

Det som särskiljer lekhinken från de andra är väl främst att det är den aktiva hinken? Passar både för olika strategier, hedge och spekulation.

1 gillning

Sorry JFB och ursäkta för OT. Men var bara tvungen att se om det fanns ett svenskt företag som hette så. Detta var det närmaste jag kunde hitta. Låt mig presentera: Oljeshejkerna Johnsson
image

Trodde det var ett skämt så var tvungen att kolla vidare. Blev helt paff för enligt Allabolag har de en omsättning på strax under 500 mnkr/år. Whaaat :rofl: :rofl: :rofl:

3 gillningar