Leva på utdelningar - dela erfarenheter

Jag har ingen utdelande globalfond men en svensk har jag och det är SEB Sverige Indexnära B utd. Den är lite billigare än Aktiespararnas. 0,26 istället för 0,32%. Inte så stor skillnad kanske. Tror de har ganska liknande innehåll.

Nja, SEB fonden är en ren passiv svensk indexfond medans Aktiespararna följer SIX Sweden Dividend 21 Index som består av de 21 bolag som har högst direktavkastning bland de 60 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen och viktas årligen om i syfte att likaviktat spegla avkastningen från dessa bolag.

1 gillning

Håller helt med dig men om jag ska vara djävulens advokat nu så är aktier som har xdag dagen innan årsskiftet respektive innan varje kvartalsskifte för aktier på isk blir lägre beskattade. På x dagen sjunker ju värdet på aktier och shablonintäkten beräknas ju på värdet av alla innehav på dessa konton dagen efter :wink:. Men jag är sj motståndare till utdelning för då måste man investera pengarna så fort man får utdelning (om mam inte nått Fire) == mer jobb, avgifter och stress samt suboptimalt kassaflöde vid Fire.

1 gillning

Aha, intressant. Tack för info.

1 gillning

När jag får en större utdelning bestämmer jag om jag vill investera pengarna eller göra något annat med pengarna, inte särskilt stressande tycker jag. Någon gång ska pengarna användas så kanske är det bra att göra något annat än att investera allt.

6 gillningar

Jag tror det mesta handlar om att man inte satt sig in i att en annan individ kan ha andra mål, behov och/eller en annan livssituation.

Varför man inte gör det vet jag inte. Det kan nog vara alltifrån obetänksamhet, ovilja eller oförmåga att ställ sig i någon annans skor.

Det är nog också så att det är lätt att pusha ett budskap med ”one size fits all”. Att alla har eller bör ha målet högsta riskjusterad avkastning och bortse från att andra kan behöva investera åtminstone en del av sitt kapital på ett annat sätt.

Att acceptera nyanser i investerande är inte direkt en paradgren här på RT.

8 gillningar

Med risk för att kasta in ved i brasan.

Om en person vill ha högsta möjliga avkastning till mellanrisk under 10 års sparande, är det DA-aktier eller billiga globala indexfonder som gäller? Vad säger forskningen?

(jag har själv ca 10 direktavkastande aktier)

Intressant men också Off Topic i denna tråd.

Hade TS t.ex. frågat “Jag funderar på en DA-portfölj. Är det bra?” så hade ditt inlägg varit toppen men varför ta upp forskning, GI-fonder osv när frågan var som nedan?

2 gillningar

Kanske du fråga från en noob, men hur ser man direktavkastningen i en fond som Aktisepararnas fond?

Billiga indexfonder.

DA aktier har högre risk och högre avkastning än snittet på börsen. Detta p.g.a. faktorvikt mot värde relativt globalt snitt. Dessutom sämre diversifiering vilket ökar risken utan att öka förväntad avkastning.

1 gillning

Har en del bolag av mina utdelare som antingen sänkt utdelningen eller slutat ned utdelningen.

Investerade en del i utdelningsbolag när jag var ny på börsen.

Fast samtidigt säljer jag extremt sällan, så jag gillar att ha en del utdelare även om man inte kan lita på utdelningen. Men funkar väl om man köper många olika utdelare och försöker sprida risken. Men som sagt är det vissa sektorer som tenderar att dela ut mycket. Pizza bland annat vad det verkar, äger ingen pizzautdelare dock. :grinning_face_with_smiling_eyes: :pizza:

1 gillning

Om den är utdelande eller ej kan du se under “detaljer och nyckeltal”. Hur mycket den delade ut senast tror jag inte står för fonder utan då får man söka upp info kring fonden på dess egen hemsida. Tex här för Aktiespararna : https://cicerofonder.se/ För ETF:er står det under grafen.

1 gillning

Jag hade en del utdelningsaktier när pandemin kom. Flera av dem slutade dela ut helt men satt man still i båten något år eller två så kom de igång igen.

1 gillning

Jag googlade lite och vad jag förstår delar den ut två gånger per år och målet är 5%.

Du får kolla runt lite.

Sedan är ju inte det någon garanti men det är ju sedan länge så att säga.

Beror på vilka aktier du köper naturligtvis, men ganska höga värderingar bland de högst viktade bolagen i en globalfond. Ingen kan se in i framtiden, men jag hade satsat på direktavkastarna om jag var tvungen att välja och hade just 10 års horisont.

1 gillning

Mycket svenska eller amerikanska bolag i de portföljerna om jag får gissa?

Forskning stödjer inte att satsa på direktavkastande bolag.

Då från då pandemin drog igång? Jo men det var ganska mycket från USA och Kanada. Hade mest månadsutdelare då och de är ju vanligare där än i Sverige och Norden.

Men samtidigt kan man inte ha totalt tunnelseende utan måste ta med rådande omständigheter i beaktande. Även om bil x är säkraste bilen både enligt empiriska tester och rent ”forskningsmässigt” skulle jag hellre sätta mig i en Trabant gjord av duroplast om någon precis kastat in en handgranat i bil x.

Problemet med just amerikanska bolag, och särskilt om man prioriterar månadsutdelningar framför normala kvartalsutdelningar, är att många andra har samma fokus. Kan alltså bli att man betalar ”för mycket” jämfört med liknande bolag från UK eller liknande.

British American Tobacco tex. var under en period snuskigt billiga jämfört med sektorkollegorna, i princip enbart för att de var listade i UK.

2 gillningar