Det finns inget forskningsstöd som tyder på att någon har kastat in en handgranat i bil x.
Du tramsar bara.
Det finns inget forskningsstöd som tyder på att någon har kastat in en handgranat i bil x.
Du tramsar bara.
Det var bara ett exempel för att illustrera att man inte kan stirra sig blind på ”forskningen”.
Nej, men du verkar däremot vara väldigt rigid i ditt tänkande. Släpp skygglapparna.
Det är den bästa kunskap vi har just nu.
Det trumfar ditt forumtramsande.
Hur mkt tid lägger du på detta? Vad är total tidsinvestering genom åren? Jag antar att du gör det för att du tycker att det är intressant, men ponera att du inte funnit det stimulerande? Fortfarande värt det även då?
Vad som är teoretiskt korrekt inom finansteori är ju en sak, men om det som krävs är att bli aktieanalytiker på halvtid så känns det inte som som en strategi som passar så många.
Det är en sak jag tänkt på med Zino också för övrigt (utan att jämföra era strategier). Gissar att han hade tjänat mer på att ta fler pass som läkare än att lägga 10,000 timmar på att lära sig om portföljteori.
Jag får intrycket att det för vissa slutar handla om resultatet i förhållande till arbetsinsatsen, och att det utvecklas till en intellektuellt stimulerande hobby. Inget fel med det nödvändigtvis, men det blir ju genast något bara för en liten skara entusiaster.
Intressant debatt ![]()
jag har just nu 4 olika delar/strategier i min portfölj, globala indexfonder, svenska investmentbolag, utdelningsaktier samt en allvädersdel. Passar mig utmärkt då jag gillar att vara lite aktiv och ombalansera, studera investmentbolag och plocka in en utdelare då och då. Det gör mig mer benägen att investera än en 100 % global index hade gjort (för tråkigt). Just det …. har en stek på Lysa också och vet att valutakurser påverkar värde på investeringar …. samt har en onödigt dyr bil jag kör enbart korta resor under 4 km med ![]()
Vill med detta supporta @JFB och synpunkten att forumet kan vara så sjukt trångsynt mellan varven!
Har läst dina inlägg med intresse, tycker det är spännande hur du beskriver tryggheten i att äga vissa bolag och kassaflödet från utdelningarna. Samtidigt funderar jag på om det inte också är just där svagheten finns. Det som känns som en styrka kan lika gärna vara en tankefälla. Rent teoretiskt är det mer stock picking och recency bias än en robust strategi? ![]()
Jag ska börja bygga en utdelningsportfölj. Har aldrig gjort något sådant tidigare så är helt ny när det kommer till utdelningsaktier. En fråga. Hur kör ni när det kommer till valet mellan ISK och KF i samband med utdelningsaktier? Stämmer det att om jag ska köpa utländska utdelningsaktier så bör jag köra på KF medan jag kan köra på ISK vid svenska?
Det är en god grundregel. Då kommer banken se till att du får tillbaka den utländska skatten (stora delar av den i varje fall). Beroende på vilken bank du har kommer detta ta olika lång tid. Nordnet är väldigt snabba medan andra banker är långsammare. Jag har Avanza och då får jag tillbaka skatten året efter.
Med Montrose får du tillbaks den direkt. Flyttade mina utländska innehav dit pga det.
Jag kör på Avanza.
Tack för snabba svar.
@JFB Har du möjligtvis Aker BP i din utdelningsportfölj och i så fall vad är din tanke kring aktien? Funderar på att börja med den.
Jag tycker personligen du ska börja med stabila företag och ha det som en grund.
Det stämmer.
Jag har dock valt att helt gå på KF. Då betalar man skatten kvartalsvis i stället för att den kommer på deklarationen en gång per år.
Enklare process med källskatten också.
Där har du en poäng iaf om vi pratar utdelning via enskilda aktier. Man ska definitivt inte hålla på med det om man inte har tid och intresse.
Om jag talar för mig själv så får det intresset och positiva effekter av det t.om. kosta en del avkastning jämfört med det ideala sättet att placera enligt all forskning. Jag har både tid, råd och lust att se på saken på det sättet.
Med det sagt så har jag i mina portföljer även stora delar räntefonder, räntekonton, indexfonder och andra fonder.
Man skulle kunna se hela den individuella aktieportföljen som en lekhink om man så vill. En rolig sådan som stimulerar intellektet och gör mig mer benägen att spara/fortsätta placera. Misstänker att många som gillar investeringar kan känna igen sig i detta.
Ja i snitt då 3 uppdaterade analyser per dag. Jag har ett välfungerande system för det. Cirka 5 min per bolag dvs en kvart om dagen.
Plus 3000 kr/år för en analystjänst jag behöver för att göra detta effektivt.
Nä såklart hade jag inte gjort det då men det måste ju gälla allt - man gör ju sällan saker som inte ger en något ![]()
Så svårt är det inte, så mycket tid tar det inte. För mig handlar det om, som jag skrev, om en grund analys och en köp process för att minimera risken för felköp.
Jag handlar till 80+% med stor välkända företag med lång utdelnings historik. Det är inte så många av dem som går åt pepparn.
Ja men då kan vi väl få hålla på med det på 0-20% av vårt kapital utan att de tala vara alltför provocerande för de som kör 100% index tänker jag ![]()
Visst är det stock picking. Men med en vettigt diversifierad portfölj så känns det inte som ett jätteproblem.
Recency bias?
Alltså merparten av bolagen jag är så är det 10-20 års historiskt och kommande 2-3 års prognoser som jag tittar på för att bedöma om aktien är lite billigare.
Om något så är det nog anti-recency bias med att tänka lite motvalls, ”nä nu är den här aktien lite väl billig” ![]()
Vilken analystjänst använder du?
Nej jag har inte den och osannolikt jag tar in den. Över 10% utdelning är en varningsklocka för mig. För instabil över tid för mig och relativt begränsad vinsthistorik (knappt 10 år med vinst). Cyklicitet får man såklart räkna med inom O&G men jag håller mig till ”majors”
FastGraphs.com sedan rätt många år nu. Bas tjänsten täcker bara USA men adderar man internationella aktier så täcker den väldigt mycket inkl Sverige. Kostar runt 3000 kr/år.
När portföljen är mer klar (mer pengar som ska in i den) så kommer jag att avsluta tjänsten och köra ren Buy & Hold och bara ha gratistjänster för att följa nyheter och enklare data om bolag.
Jag tror du sätter fingret på det viktiga här, det är stock picking men med tillräcklig diversifiering känns det som att riskerna blir hanterbara för dig.
När jag skrev recency bias tänkte jag mer på psykologin än på själva aktieanalysen. Att något “fungerat bra för mig” lätt blir ett ankare som gör att man håller fast, även om man egentligen inte kan veta om det fortsätter framåt (går ju egentligen inte ens att utvärdera beslut/resultat på så kort historisk data). Där finns en risk att trygghetskänslan i sig blir en fälla.
Ah, ok, jag förstår. Men då kontrar jag med att man kan säga samma sak om index. I princip en lång härlig uppgång sen 2009 bortsätt 3 mån 30% raset i pandemin kan lätt skapa felaktiga förväntningar oavsett strategi.
Att köpa enskilda bolag gör en definitivt ödmjuk. Inte säker samma känsla infinner sig i hard-core index communityn.