Livförsäkring: jämförelse och analys av Änkans livförsäkring där man får pengar även om man inte dör

Jämförelse av Änke- och pupillkassans försäkring med fast premie jämfört med vanliga försäkringsbolag, typ Skandia, som har en naturlig premie. För att inte lura sig själv vid en jämförelse måste man - likt en bil - göra en TCO-kalkyl. Där kan något som ser billigt ut på kort sikt bli mycket dyrare på lång sikt.

Denna tråd är som svar på frågan:

Därför tänkte jag i denna tråd visa hur jag själv har tänkt, resonerat, räknat och faktiskt gjort.

Reklam. För tydlighetens skull: vi är själva kunder hos både Änkan och Skandia sedan 10+ år tillbaka. Långt innan detta samarbete. Beräkningarna gjordes ursprungligen till avsnitt 332 år 2023, men uppdaterades 2 december 2025 i samband med avsnitt 441.
Båda avsnitten är sponsrade av och reklam för Änkan. Niclas och Sabina erbjuder ett personligt, kostnadsfritt och förutsättningslöst digitalt möte om du vill titta och jämföra. Boka ett eget möte via denna länk.

För att få en grundläggande förståelse för livförsäkring, se gärna avsnitt 441. Där vi även resonerar kring vem som borde ha det:

• alla som har andra som är ekonomiskt beroende av din lön, samt
  • du som har barn från tidigare förhållande

och hur man kan resonera kring storlek, samt misstag och fallgropar att undvika. Denna artikeln är mer av: när du har bestämt dig att du behöver en försäkring - hur gör man bästa valet, bästa fördelningen och hur räknar man på det.

Samt lite nörderi, för att det alltid är roligt. :slight_smile:

Hoppas du gillar det,
Jan Bolmeson

Introduktion och elefanten i rummet.

Det finns två typer av livförsäkringar:

• De med naturlig premie - dvs. de försäkringar som alla försäkringsbolag utom Änkan erbjuder. Kan sammanfattas i att de är billiga när man är ung, de ökar jättemycket i pris efter 50 års ålder, villkoren löper från år till och om man lever när försäkringen går ut är det en kostnad man har haft för försäkringsskyddet. Billigt på kort sikt, dyrt på lång sikt.

• De med fast premie - det som Änkan erbjuder, det är en fast premie för hela avtalstiden som minskar ju äldre du blir, villkoren är bestämde för hela perioden och om du lever när försäkringen går ut får du ett återbäringsbelopp. Beroende på hur länge du varit kund, hur avkastningen har sett ut för Änkan och några andra faktorer får man ofta tillbaka alla de inbetalda premierna. Nackdelen är att det påverkar likviditeten på kort sikt.

Vi behöver också presentera elefanten i rummet. Det är ju en väsentlig skillnad på premien. Hos Skandia betalade jag i år (frisk och 44 år gammal) 79 kr per månad för en försäkring om 2.500.00 kr.

Skulle jag nyteckna samma 2.500.000 kr hos Änkan idag skulle jag betala 1.383 kr per månad. Mer än 10 gånger så mycket. Det kan låta helt sjukt vid första anblick, då det är en faktor 10x, men det är ju därför man måste jämföra äpplen med äpplen och inte med päron.

Det vill säga för att göra en korrekt jämförelse behöver man - likt bilar - göra en TCO-kalkyl. Det vill säga att man jämför totalkostnaden på ett rättvist sätt över hela tidsperioden. I den jämförelsen kommer Änkan faktiskt ut som billigast, nästan halva priset. Se exempel nedan på Martin, 35 år, som tecknar 3.000.000 kronor i 25 år.

Så för att jämföra korrekt behöver man:

• Vanligt försäkringsbolag = summan av alla premier du betalar in från idag fram till den dagen försäkringen slutar gälla. Du kan se priser från t.ex. Skandia här.

• Änkan = summan av alla premier - minus återbäringen som man får i slutet. Du kan göra en egen uppskattning via änkans hemsida.

Utmaningen är att det blir många antaganden och många försäkringsbolag tenderar höja priset efterhand, något de kan göra tack vare 1-års rullande avtal. Många ger dessutom inte priset per ålder. Som exempel, när jag skrev denna artikel 2023 kostade Skandia på 3 miljoner 70 kr per månad, idag 2025 kostar samma belopp 75 kr. Marginell skillnad kan tyckas, men ändå nästan 10% prishöjning.

Den vanliga frågan jag får är: vad är bäst? Det beror på. Men jag och Caroline har valt att - på rekommendation av Niclas i ett eget möte valt att kombinera både Änkan och Skandia. Vårt upplägg är:

• Vi har Änkan som basförsäkring som vi har haft sedan typ vi var 30-ish. Den löper fram till typ 68 års ålder.

• Ovanpå detta har vi nu, medan vi har barnen hemma, lagt på Skandia som en tilläggsförsäkring som vi har medan den är rimligt prissatt och när barnen flyttar hemifrån - och inte är lika ekonomiskt beroende av oss, då kommer vi avsluta den.

Scenario: Martin, född 1977, tecknade 3 miljoner som 35-åring (2012)

Eftersom Änkans försäkring är en kapitalförsäkring där man har en rättighet på sin andel av det totala kollektiva kapitalet som så klart är investerat. På Änkans hemsida kan man läsa mer om portföljen (här och här) men i grunden kan det jämföras med en blandfond (40% aktier, 21% räntor, 21% fastighet, 10% alternativa placeringar och 7,5% likviditet). Antagandet för framtida avkastning på den portföljen är 6%.

Steg 1. Beräkning av fast premie hos Änkan

För att göra jämförelsen så verklig som möjlig, är de första 13 datapunkterna (ålder: 35 - 45) riktig data med riktiga utfallssiffror från en riktig kund, bara anonymiserad. Så här mycket har personen fått betala och prognosticeras betala framgent:

Det vill säga att personen betalade nästan 1.000 kr per månad de första åren (2012-2014) och därefter började premien sjunka för att 2024 vara ca 600 kr per månad. Därefter kommer den sjunka ytterligare tills den planar ut på ca 250 kr per månad 2031-2037 då personen är 54 år - 60 år.

Den totala inbetalningen av premier under perioden blir ca 170.000 kr.

Steg 2. Beräkning av naturlig premie hos vanligt försäkringsbolag

Om vi istället tittar på ett vanligt försäkringsbolag med naturlig premie så kommer det se ut ungefär som följer.

Här kan vi se att vi har en låg premie i början eftersom personen är ung och frisk och sedan ökar den drastiskt med åldern. Vilken också kan ses på t.ex. Skandias prissättning på denna sidan (och då är de ändå mig veterligen billigast). Man börjar på ca 70 kr per månad (idag 2024 är det mer 75 kr-ish) och sedan ökar det till ca 709 kr per månad vid 60 års ålder (dagens siffror visar att kalkylen ovan är något optimistisk). Men det spelar ingen roll för det pedagogiska exemplet.

Steg 3. Beräkning av förväntad återbäring

Det vi inte får glömma bort är att en livförsäkring hos Änkan är ju som ett sparande också. Det vill säga att man jobbar upp ett återbäringskapital. Så här ser det ut enligt siffror från Änkan.

Det vill säga att fram till 2024 har personen hos Änkan sparat ihop ett kapital på ca 154.000 kronor. Det är ett kapital som om personen skulle avlidit, då skulle ersättningen som betalas ut vara ungefär 3.150.000 kr - högre än det tecknade beloppet. Prognosen för personen är att det fram till försäkringens slut 2037, ska växa ytterligare till ca 330.000 kr.

För att göra en rättvis jämförelse (som egentligen haltar då jag inte tror att folk agerar så här) så vi även gjort en jämförelse där man tar mellanskillnaden mellan premierna och investerar dem i en blandfond (50/50). Anledningen till blandfond är för att försöka jämföra äpplen-med-äpplen utifrån tagen risk. Änkans portfölj är ju inte en 100% aktier-portfölj utan en portfölj som bara innehåller ca 40% aktier, resten är räntor och fastigheter i Stockholm.

Det syns tydligt hur de följs åt i början men vi får en effekt i slutet där alternativet tyngs ner av de högre premierna, det vill säga att det blir mindre och mindre pengar som kan skjutas till. Därav att separationen i slutet.

Steg 4. Summering och korrekt jämförelse

En korrekt jämförelse skulle således ge en total kostnad över perioden:

Änkan Vanligt bolag Vanligt bolag + eget sparande
Inbetalda premier 169.000 kr 75.000 kr 169.000 kr
Värde i slutet 328.000 kr – kr 263.000 kr
Summa +159.000 kr -75.000 kr +94.000 kr

Det vill säga att det är tydligt att i det korta perspektivet ser Änkan dyrare ut, men över hela perioden är Änkan väldigt konkurrenskraftig, kommer rent av ut som en vinnare.

Slutdiskussion - både och istället för antingen eller

Jag upplever även att man måste adressera likviditet-/kassaflödesproblematiken.

Det är en ganska stor skillnad i att ha en utbetalning år 1 på nästan 12.000 kr, eller 1.000 kr/mån hos Änkan jämfört med 900 kr eller 75 kr/mån. Det är lite som med ränta och amortering. Även om amorteringen inte är en kostnad - eftersom jag betalar mig själv så är inte hela betalningen till änkan en kostnad - eftersom jag också betalar till mig själv, så ska ju ändå pengarna ut. Något som man kanske inte har möjligheten till.

I avsnittet resonerar Niclas att man därför kan skilja på:

• Det långsiktiga behovet - det som man kommer att ha under kanske 10, 20 eller fler år. Det tydligaste exemplet är att ge ens partner möjlighet att bo kvar i boendet, ta hand om situationen med särkullbarn, ge en omställningsperiod etc.

• Det mer kortsiktiga behovet - t.ex. under barnens uppväxt där man vill ha en extra summa eller att man vill brygga en viss period (t.ex. tills man har en större upparbetad summa i sin tjänstepension, när ens efterlevande inte är i samma behov av en försäkring etc).

och precis som vanligt att istället för att ställa sig frågan “ELLER”, ställa sig frågan “OCH”. Det vill säga hur kan man kombinera de två alternativen.

Överkurs: fundering 2025

En sak som jag har gått och klurat på att göra själv, särskilt utifrån avsnitten med Fyra-hinkar-modellen och Fyra-hinkar-kalkylen är att låna upp hela beloppet till Änkans försäkring. Till skillnad från de vanliga bolagen, så kan man betala in hela beloppet på en gång till Änkan. Med tanke på att de flesta av oss har för låg risk, så känns detta som ett matematiskt bra sak att göra.

Avkastningsräntan bör vara större än räntan till banken och amorteringen kan göras i slutet av perioden när man får återbäringsräntan. Återkommer om detta.

Bilaga

Avkastning år för år för Änkan och andra:

Visa mer information
År Änkan totalvakastning (50/50) Stockholmsbörsen (100/0) Försäkringsbranschen (snitt, 50/50)
2012 5,7% 16,5% 8,7%
2013 9,5% 28,0% 7,9%
2014 12,7% 15,8% 12,5%
2015 5,0% 10,4% 4,6%
2016 12,1% 9,6% 6,6%
2017 7,8% 9,5% 6,3%
2018 3,2% -4,5% 0,4%
2019 14,8% 35,0% 12,4%
2020 5,7% 14,8% 4,8%
2021 23,6% 39,3% 15,6%
2022 0,4% -22,7% -7,2%
Framåt 6% 7%

Riktlinjerna för Änkans placering av pengarna (som jag haft lite åsikt om):

Visa mer information
Tillgångsslag Min Normal allokering Max Jämförelseindex
Aktier 33% 40% 47%
- Svenska 33% 40% 47% SIXRX
- Globala 53% 60% 67% MSCI ACWI
Räntebärande 13% 20% 27% OMXRX Bond
Alternativa 0% 15% 25% OMRX T-bill +3%
Fastighet 10% 25% 35% Svenskt fastighetsindex
5 gillningar

Min spontana tanke är att jag förstår vad du menar med att Änkan är ett klokt val för långsiktig livförsäkring men jag förstår inte varför någon som har råd med att spara en väsentlig summa i månaden skulle ha ett behov av en livförsäkring om 15-20 år när barnen är stora. Jag kör på en billig livförsäkring och räknar med att kunna avsluta den innan jag fyllt 50 år iaf :slight_smile:

2 gillningar

Beror ju på en levnadsstandard i kombination med summan. Men det är väl som jag skriver ovan att man behöver skilja på kortsiktigt och långsiktigt behov. Men jag kan ju komma på en hel del situationer då det är relevant. T.ex. särkullbarn anser jag vara relevant oavsett barnens ålder, ett annat är att lösa lån som många har kvar även efter 50 års ålder, en längre omställningsperiod än kapitalet tillåter etc.

Jag gör ju som du, att jag har en “billig” försäkring nu (Skandia) som jag avser att avsluta någonstans runt 50, men därefter ser jag ingen anledning att inte ha kvar Änkan försäkringen.

Måste säga att jag ändå är lite förvånad över motståndet till livförsäkring här i forumet (inte dig specifikt). Upplever att det är en asymmetriskt statistiskt rätt sak att göra, men min upplevelse är väl att det är en fråga som är mentalt jobbig att ta i, så då skjuter man på det precis som med testamente och annat som kanske påminner om livets begränsning. Bara en spekulation. :thinking:

5 gillningar

Detta är inte överensstämmande med verkligheten utan är helt taget ur luften, åtminstone när det gäller LF.

Produkten Livförsäkring som hos LF heter Försäkrad Familj ligger hos LF-Fondliv och där delas det inte ut någon återbäring.
(Möjligtvis finns det ett fåtal gamla T-Försäkringar kvar hos LF-Tradliv som teoretiskt skulle kunna ge ett överskott att dela ut i form av återbäring i samband med att försäkringen avslutas.)

LF-fondliv’s Försäkrad Familj visade på stort överskott 2018-2019 och då justerade man ner premierna med 80% i ca 18 månader för kunder med befintliga försäkringar - Detta skulle kunna liknas vid en återbäring men att det förekommer årlig återbäring är fel.

Det du sannolikt tänker på är återbäring från det lokala Länsbolaget som tillhandahåller sakförsäkringar; hem, bil etc..
Länsbolaget äger dock aktier i LFAB där LF-Fondliv ingår och får årligen utdelning som respektive Länsbolag själva avgör om/hur de ska fördelas mellan sakförsäkringskunderna.

LF har en komplex ägarstruktur där LFAB visserligen styr det mesta som sker inom de olika affärsområdena men LFAB-aktierna ägs av en federation bestående av 23 lokala Länsbolag.
Något förenklat ägs LF-Tradliv av LF-Fondliv som i sin tur ägs av LFAB som i sin tur ägs av Länsbolagen som i sin tur är kundägda via alla som har en sakförsäkring…

Trots att jag tydligt i texten anger LF upprepade gånger så hänvisar du ändå till Folksam…

Dessutom länkar du till Länsbolaget LF-Skåne precis det jag beskrev.

Men det gäller ju bara sakförsäkringar… :thinking: Citat från sidan som du länkade till:

Din återbäring bygger på hur mycket du betalt i premie för dina sakförsäkringar under 2022, i förhållande till samtliga kunder. I oktober får du information om hur mycket just du ska få tillbaka i återbäring. Du får informationen via Kivra eller via post.

samt bygger på betald avgift, inte på något kollektivt kapital. Hänger inte riktigt med på kopplingen till livförsäkring.

Vi tycks vara 2 stycken som delar den egenskapen i så fall. :grinning_face:

Om du inte har en sakförsäkring hos LF-Skåne så får du inte ett rött öre i återbäring om du exempelvis enbart har en livförsäkring och Banktjänster.

Ursprungsfrågan du ställde var hur man tog hänsyn till återbäringen från livförsäkringen hos Folksam och LF när man gör jämförelser med Änkan och där jag svarade att LF (LF-Fondliv) inte ger någon återbäring på livförsäkringar.

Saknar diskussion om hur en fet livförsäkring ökar risken att man, av en eller annan anledning, dör…
Kanske ska den vara hemlig för partnern?

1 gillning

@Ray Om det är en reell oro bör nog diskussionen fokusera på annat än förmånstagarens kännedom om en försäkring.

Intresant avsnitt och kul uträkningar.

Även om premien är högre månadsmässigt så är ju möjligheten att få tillbaka dom pengarna något som gör hela försärkingen värd det. I värstafall dör jag innan jag får tillbaka premien och min sambo får ut en rejäl summa, eller så får jag en schysst start på pensionen. Så man kan ju bara vinna på den i stort.

MEN här märker jag och kanske gäller det även en större del här på rikatillsammans att vi är på ett helt annat ekonomiskt plan en resten av Sverige för det är nog inte en jätte stor del som kan peta in 1-2000kr var i en familj för en försäkring varje månad.

Medianen låg väll på 1500kr månaden i månadssparande i Sverige över alla åldrar om jag inte missminner(?). Kanske skulle de 1000-2000kr i premien behöva läggas in på ett ISK inför pension under 40 år och en “traditionell livförsäkring” täcker de som är just nu.

Jag direkt skrev in i deras kalkylator att jag ville betala engångspremie direkt och de blev 450.000kr för att vara försäkrad på 3 miljoner till 65 och då få utbetalning på premien på 2 miljoner om jag lever då, nästan klappat och klart liksom. Lägger in de om ett par, tre år när pengamaskinen är lite större :rofl:

De flesta har nog inte en nettoförmögenhet på 450.000kr någonsin under livets gång.

3 gillningar

Jag har också förvånats lite över detta. Samtidigt tror jag att många har en finansiell situation där sparandet kan väga upp för en stor del av det en livförsäkring skulle ge vilket gör att många som skriver här kanske inte alls har samma behov. Jag ser dock detta som en av mina viktigaste försäkringar i kombination med att ha försäkrat min lön och boende.

Har man upplevt en näras bortgång och den effekt en livförsäkring kan ha på den kvarvarandes ekonomi så är denna försäkring väldigt svår att argumentera emot. I alla fall är detta min upplevelse, vilken givetvis kan vara helt fel i ett bredare perspektiv. Det som verkligen slog mig i avsnittet var att jag fallit i fällan att just tänka halva bolånet utan att egentligen reflektera över detta mer. Kommer helt klart bli en sittning till och justera livförsäkringsbeloppet för att säkra upp min familjs ekonomi än mer om det värsta skulle hända.

Tack för att ni lyfter detta och ger ytterligare infallsvinklar rörande den försäkring man allra minst hoppas man ska få ut några pengar från. :slight_smile:

4 gillningar

Jag är nära förestående att skaffa en livförsäkring åt mig och min fru där Änke är ena alternativet men jag måste få hjälp att bena ut nedan.

Skandia 2 miljoner (årspremier per 10 år inlagda nedan):

(Jag börjar på) 37: 1197
40: 6510
50: 15050
60: 44000
=66750 kr i premie (som jag inte får igen)

Änke 2 miljoner:

Från 37-70 år
= 185.000 kr i premie (får igen 242.000 kr, vinst på 57.000 kr)

Det är alltså 118.250 kr skillnad i premiebetalningarna i slutändan.

Om jag väljer Skandia och istället investerar mellanskillnaden i t.ex. Lysa med högre risk (det är ju ändå 33 år kvar till 70). Borde inte det generera rejält mycket högre avkastning än 123.750 kr (vinsten i Änke och tar även med de 66.750 kr som jag blir av med hos Skandia)…?

1 gillning

Lite siffror från Dagens Industri idag 240206:

1 gillning

Nu är denna artikeln uppdaterad till 2025 siffror. :+1: