Jag fick krav på dokumentation vid transaktion förra veckan. Delade upp summan i tre under tre dagar (hade säkert kunnat göras samma dag). Gick bra men känns sådär, torrt krut vill man kunna ta ut på en gång. Flyttade större delen till Landshypotek.
Jag har inte haft sådana problem alls. Funkar smidigt. Tagit ut som mest 25000 dock.
Jag blev sur när jag försökte sätta in en större summa pengar på mitt Lunar konto utan att lyckas. Hittade ingen info om någon maxgräns när jag letade. Nu ska jag snart köpa en lägenhet och letade efter information om det fanns nån maxgräns för uttag men hittade inte det heller. Frågade kundtjänst och fick till svar:
"Maxgränsen för Swish-insättningar och insättningar med bankkort är 150 000 kr per löpande 30 dagar
Om har nått din gräns och önskar sätta in större belopp kan du göra en internationell överföring från din andra bank ![]()
När du gör en överföring från ditt Lunar-konto till en annan bank är det en gräns på 200 000 SEK per dag och 100 000 SEK per överföringstillfälle
"
La igår in begäran på 100 000 *2 och de frågade efter dokument. Bifogade skärmdump på tidigare överföring från samma bankkonto till Lunar, få se om det duger.
Håller på att flytta alla besparingar till Ikanobanken. Sparränta höjs till 2% när som och jag kommer att kunna ta ut mina 500 000 för lägenhetsköp utan extra krångel. Uttag före kl 14 skulle dessutom landa på kontot samma dag ![]()
Ikano Sparkonto Plus tillåter 4 st fria uttag per år, men hur stort belopp kan tas ut per uttag? I villkoren står det bara “Vid överföring av medel från kontot till förvalt mottagarkonto, kan belopps och andra begränsningar förekomma. Upplysningar om sådana begränsningar erhållas av banken på kontohavares förfrågan.” Är det någon som har kontot och vet?
Max 500 000/dygn och max 1 500 000/vecka sa tjejen på kundtjänst jag pratade med.
Stora förändringar på gång hos Lunar.
Byte till svenska bankkonton
Lönekonto
Med mera:
Vi jobbar just nu på att erbjuda uppgraderade bankkonton till våra svenska kunder. Det innebär att du snart kommer kunna:
- Ta emot lön till ditt Lunar-konto* - ta smarta beslut snabbare, med pengarna direkt in på kontot
- Göra snabba, enkla överföringar till och från svenska bankkonton
Vad händer nu?
Luta dig tillbaka. Du behöver inte göra någonting, utan vi sköter jobbet. Om 2 månader från nu kommer vi att påbörja flytten till nya svenska clearing- och kontonummer.
Från att ditt konto flyttats över till ett svenskt clearing- och kontonummer gäller uppdaterade villkor. Du kan ta del av de uppdaterade villkoren som kommer att gälla här
Vi håller dig uppdaterad om när ditt/dina konton flyttas. Efter att ditt konto har flyttats kommer du tillfälligt inte ha tillgång till tjänsten internationella betalningar. Vi kommer meddela dig när denna tjänst är tillgänglig igen. Överföringar mellan Lunar-konton och andra konton i Sverige påverkas inte av detta.
Bra att veta om ditt nya konto:
- Du får ett nytt clearing- och kontonummer.
- Pengar och eventuella kort flyttas till det nya kontot.
- Du kommer behålla samma sparränta på det nya kontot.
Vi ser fram emot att släppa massa nya funktioner i Lunar-appen under 2023 - hoppas du är lika pepp som vi är! ![]()
Finns en post om detta LUNAR Introducerar Lönekonto - Nr 8 av Oscaronsson
Där framgår bl a att man inte kommer att kunna betala räkningar i början utan måste gå via betaltjänster som tex Betalo och betala med lunarkortet
Betyder detta att man kan göra internationella överföringar från Lunarkonto som då snart kommer vara ett svenskt konto? Vore ju jättebra, behöver i nuläget egentligen inte en traditionell svensk bank, men behöver ett svenskt konto där jag kan ta emot och utföra internationella betalningar.
Tyvärr måste man ju ha storbankerna för att koppla bankid och betala räkningar. Men det kanske Lunar löser i framtiden. Kul att det går framåt och det är ju även bra för Kinnevik som investerat i Lunar. Betalo orkar jag inte krångla med, jag vill ha allt i ett. Såg för övrigt i villkoren att Lunar tar 25kr i courtage. ![]()
Jag gillar Lunar och det är för närvarande mitt enda betalkort, alltid fungerat felfritt. Lätt att sätta upp tydliga sparmål med över 2% sparränta. Dock dyrt om man råkar övertrassera såg jag också, 20% påslag. Sedan stör jsg mig på att de använder mitt mellannamn och inte mitt tilltalsnamn. Men mitt mellannamn kommer ju först…
Kommer att man kunna månadsspara automatiskt i etf:er?
När sänks courtaget från hutlösa 25kr?
Bump! Blir det några förbättringar hos Lunar?
Förde över lite pengar från Lunar till Swedbank idag. 10.25 lämnade pengarna Lunar, 11.16 va dom inne på Swedbank! Sjukt snabbt ändå när det står 2-5 bankdagar.
Det jag hade önskat va dock att man kunde spara sina kontouppgifter till den bank man ska skicka till, så man inte behöver knappa in kontonummer varje gång man ska föra över. Nåt du kan ta med till utvecklarna @Mats-LUNAR?
Hej @Julle! Vilket bra förslag! Stort tack för din feedback. Detta förslag är faktiskt så bra, att redan är i test hos vissa av våra kunder
! Så jag hoppas att vi rullar ut denna feature snart, dock har jag ingen exakt timing och det kan vara så att det kommer i samband med att gör om till svenska bankkonton - vilket har kommunicerats att det påbörjas i slutet av mars.
Hej, att månadsspara är i dagsläget enbart tillgängligt för vår krypto-investeringstjänst. Kul att höra att det finns en efterfrågan också för ETF’er ![]()
@Mats-LUNAR kommer ni höja räntan snart? Landshypotek höjer till 2.60% på måndag. Samt flera andra nischbanker redan erbjuder 2.60 ![]()
Gillar verkligen att man kan swisha in till er, det går snabbt att skicka tillbaka till min storbank och att ni betalar ut räntan månadsvis så jag vill ju så klart va kvar som kund =)
Då ändrade Lunar precis så att växlingsavgift 1,5% gäller vid utlandsbetalningar med kortet. Va främsta anledningen att jag skaffade. Vill andra smidiga alternativ rekommenderas som resekort?
Northmill är väl fortfarande gratis (växling och uttag)
Men man får skicka mellan räntekonto o kortkonto (går direkt i appen)
Var har du sett att Lunar inför växlingsavgift?
Står på uppdaterade villkor listan som man fick i mailet. 1.5% växlingsavgift för de som har light (gratis) version av kortet.
https://static-assets.prod.lunarway.com/se/docs/prisliste-privat-se-tiers/