Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Är det någon som provat att ta ut pengar till ett konto i Handelsbanken?

Jag har i ett antal år fått utbetalning av utdelning från aktier i ett aktiesparprogram som måste sitta på ett konto i Storbritannien. Utbetalningarna hörs i SEK, och Handelsbanken tar ut en avgift på 60 kr för att ta emot den betalningen (både före och efter Brexit) med motivationen att betalningar i SEK endast räknas som EU-betalning inom Sverige.

Jag öppnade ett Lunarkonto, men funderar på om det kommer kosta 60 kr per uttag att föra över pengar från Lunar till Handelsbanken. Någon som har testat?

Det kostar inget att ta ut pengar från lunar till handelsbanken om inget ändrats senaste månaderna.

Att ta ut pengar från Lunar till ett svenskt Handelsbankenkonto bör inte kosta något.

Fick samma svar när jag redan överfört 150.000 kr. Då sa de dessutom att om jag vägradevsända in dokumenten kan de bara kunde föra tillbaka pengarna på min bekostnad! Alltså information jag gärna skulle haft INNAN jag gjorde överföringen. Blev skitsur och efter visst skrivande drog de tillbaka sitt krav på dokument.

1 gillning

Jag gjorde en överföring från mitt Lunarkonto till mitt SEB förra veckan. Tog 6 dagar (helg plus kristi himmelfärds) att få över pengarna, inga kostnader.

Dock störde det mig att dom hade börjat en ny ide att man skulle bifoga kvitto på vad man skulle ha pengarna till, dom fick en fin bild på min hemmalagade hamburgertallrik! :slight_smile:

8 gillningar

Är nån som ha handlat krypto på lunar ? Värka enkelt att sätta in pengar å få ut dom till svenska kr

Det är lite otydligt om hur Lunar hanterar sina krypto holdings, men man ska tänka på att om man köper krypto i Lunar, så kan du aldrig föra över dom till någon riktig kryptoplånbok. Det är alltså helt knutit till Lunar.

Det går dock att föra över pengar från ditt Lunar konto till tex kraken och handla riktiga krypto där, något många banker blockar…

1 gillning

Jag avråder alla att ha sina sparpengar hos Lunar. De kanske har likviditetsproblem?

Någon ovan nämner att Lunar vill ha kvitto eller liknande på det man behöver pengarna till när man gör ett uttag, de har troligtvis ändrat sina rutiner sedan dess.

Av mig kräver de inte bara ett utdrag som visar att mottagande konto är mitt. De kräver nu även ett tre tremånaders kontoutdrag där både kontonummer och mitt namn ska framgå. På Ica-bankens kontoutdrag framgår inte namnet. Mig veterligen gör det inte heller det hos någon annan svensk bank (eller Lunar själva för den delen) där namnet framgår.

Det är omöjligt för mig att ta ut mina pengar. Lunars krav påminner om kraven som bettingsiter använder för att låsa in vinstmedel.

1 gillning

Hände mig också. Tog ut alla pengar och skaffade SBAB-konto istället. Lunar är säkert OK, men just nu är det lite krångligt att de verkar i Danmark.

1 gillning

Hur mycket är det du försöka ta ut? Kan vara så att de kräver extra säkerhet på grund av det.

När jag tog ut mina 40K till mitt bankkonto på LF i april var det inga krav på det alls.

1 gillning

70k. Jag har överfört flera gånger högre belopp på andra svenska banker i år utan att få en enda fråga.

Hej! Tack för din feedback! Kundernas pengar är givetvis - sett ur vårt perspektiv - kundernas pengar och vi har inte för avsikt att göra det svårt för någon att komma åt sina pengar hos Lunar. Med det sagt är vi som bank ålagda att följa gällande regelverk. Det kan ibland leda till att vi under vissa omständigheter måste göra ytterligare kontroller av vart man fått pengar ifrån, eller vad man vill föra över sina pengar till. Då kan situationen uppstå att vi upplevs som krångliga, vi har försökt förenkla just denna process så långt vi kan men har helt klart inte lyckats ännu. Jag tar med mig din feedback i frågan. Dessutom jobbar vi nu på att ändra själva processen för hur man sätter in och tar ut pengar hos Lunar. Men mer info om det kommer under hösten!

4 gillningar

Banker i Danmark lyder under i princip samma regelverk som svenska banker på grund av att lagstiftningen grundas på EU-förordningar.

En bank som övertolkar regelverket till nackdel för sina kunder förtjänar inte kundernas förtroende.

1 gillning

Ska Lunar starta svenskt bankkonto och när blir det i så fall?

Vilket luddigt svar. Var det det bästa du kunde säga? Om man har ett konto hos er och vill föra över pengarna till ett annat eget konto, vad är problemet? “Gällande regelverk”? “Vissa omständigheter”? Förklara allt det här istället för att ge oss bla bla.
Nej, allt ni gör är högst oklart och svårt att förstå. Och i all min korrespondens med er har det hittills aldrig framgått varför ni kräver än det ena och än det andra. Bara luddiga meningar med ännu luddigare hänvisningar istället för att klart och redigt säga vilken lag som kräver vad och visa oss som kunder. Och i slutändan har det också visat sig att ni säger ok till att få mina pengar utan alla dokument ni krävde i början (som ju inte alls stod i relation till att ni ville kolla att jag inte gjort några oegentligheter).

5 gillningar

Kan man koppla sitt bank-/kreditkort till Lunar och enbart använda lunar som en översikt? (likt Zlantar och Alwry)?

För funderar på att använda Lunar på det sättet om det är möjligt, men är inte intresserad av deras ev andra tjänster.

Hej Lunar innehavare,

Hur är användarvänligheten nu? Får ni fortfarande konstiga krav på dokument? Svårt att föra över pengar/swisha?

Gör just nu en side-by-side jämförelse av Lysas nya erbjudande med Lunar och kommer fram till att användarvänligheten inte är en helt obetydlig faktor.

Den är lika dålig fortfarande. Jag har fått flera bekanta att ta ut sina pengar från Lunar och samtliga har mött samma orimliga krav på dokumentation.

2 gillningar

Kanske finns längre upp i denna tråd men dokumentation krävs bara om en tar ut 50000 kr eller mer per uttag. Ta ut tex 49999 kr 4 ggr. Det tar bara några min extra. 200 000 kr (eller kanske 199999 kr) är max uttag sammanlagt per dag.

Edit: Gör inte detta! Se savecakes inlägg nedan.

1 gillning

Att dela upp en större transaktion i flera mindre transaktioner endast för att undvika rapportering kan vara ett brott mot penningtvättslagen, så är nog inget man ska rekommendera.

1 gillning