Det finns även debetkort med cashback om man vill ha det.
Någon kanske redan nämnt detta i tråden, men jag slog i ett annat tak nu. Tänkte lägga kontantinsatsen på lunar, men man verkar bara kunna lägga in 150k per månad? Det känns lite synd…
Ska inte det gå att lösa genom att prata med kundsevice? Har för mig att de hjälper en med att överföra större summor…
Tänkte köpa lite aktier via Lunar. Upptäckte då att courtaget vid köp är hissnande 25kr. Vilket rån! Tänkte ha en liten portfölj där, men den tanken slopades fort.
Dom har väl inte ISK konto där heller?
Någon som kan bekräfta att uttag om 200k om dag funkar? Behöver man skriva någon anledning till varför man tar ut sitt eget kapital?
För min del är den stora nackdelen den, att du inte kan föra över belopp större än 30 tkr till Lunar på ett enkelt sätt. Jag har som en likviditetsbuffert några hundra tusen som jag ibland för över mellan olika banker - mest för att kunna nyttja de som ger en någon ruta på pengarna. Med Svendagen bank, Svea, GCC Capital m fl har det aldrig varit några som helst problem att föra över de 3-400 tkr det har rört sig om. En banktransaktioner - klart!
Med Lunar är det nästan bom-stopp. Du kan swisha 30 tkr per gång, dock högst 90 tkr per månad. Gör du en överföring från ditt egna bankkonto, får du följande meddelande:
”If you are the sender of the transfer from another bank, investment bank, online wallet or similar we do need documentation which can confirm the origin of the funds and you as the sender. We kindly request:
- a three-month bank statement from the sending account.
- IBAN or account number should be visible as well as your name.
In addition we need a brief explanation why you are receiving a transfer of this size from abroad.
If the transfer is from another person or company we do need documentation which can confirm that you are the rightful receiver of the funds. This could e.g., be:
- an agreement document
- a loan certificate
- an invoice
- or similar describing documentation
A transfer receipt will not be sufficient in both cases.
As a bank, we are obligated to understand our customers and their behavior which is the reason for this inquiry to comply with the current legislation on the area.
You will find a request in the app where you can upload the documents. Please upload the documentation within three days or the transfer will be returned.Please let us know when it is done so we can proceed with the transfer.
Best wishes,
Int. Pay”
…. och så marknadsförs Lunar som en nytänkare.
Jag har aldrig fått någon liknande förfrågan från någon av de andra banker jag använt och undrar naturligtvis varför Lunar skickar detta.
Att Lunar har en insättningsgaranti som gäller upp till dryga miljonen är ju bra och tyder på en seriös inställning, men i princip meningslöst då det ju är mer eller mindre omöjligt att föra över några större belopp till sitt konto.
Jag har inte lyckats få tag i någon tillräckligt ansvarig på Lunar, som jag kunnat fråga och dämpa min frustration, så detta forum blir lite av en livlina.
Jag skulle uppskatta om du kan guida detta till någon hos Lunar som förhoppningsvis kan meddela att dessa krångligheter snart upphör.
Sven
Hej,
Förde över (trodde jag) 90 tkr från mitt konto i SEB för någon dag sen. Fick nu detta svaret från Lunar?
Hur gick det med din överföring?
/Sven
Kunde du föra över med en transaktion eller blev det till att göra ett antal swishar? När jag själv skulle föra över 90 tkr fick jag tillbaka ett helt batteri med krav på diverse dokument från min min andra bank, SEB, från vilken pengarna skulle föras över. Alltihop på engelska med div fackuttryck.
Jag har svårt att se att swish skulle funka på belopp över 100’. Jag gjorde en banköverföring och kompletterade till Lunar med dokument som styrker att jag äger kontot pengarna kom ifrån. Inga som helst konstigheter att säkerställa detta enl min mening.
Hej! Tack @Sveningvar för din feedback. Hoppar in här då inte Jan ska behöva stå till svars för Lunar’s processer.
Du har helt rätt i att för stora överföringar är Swish inte en bra lösning. Bankerna som kontrollerar Swish har diverse spärrar i systemet vilket gör det omöjligt att använda Swish för stora belopp.
I och med detta använder många av våra kunder, precis som du själv, möjligheten att föra över pengar till Lunar-kontot direkt från ett annat konto i Sverige. Mellan februari och mars såg vi en ökning i insatta medel på över 50%, och vi är superglada över förtroendet många kunder ger oss när de placerar betydande belopp.
När vi tar emot större summor, är vi enligt regelverk skyldiga att ta reda på lite information om vart pengarna kommer ifrån. Detta kan tyvärr upplevas som främmande och påträngande. Jag beklagar att du upplevde denna process som sämre jämfört med vad du tidigare varit med om hos andra aktörer. Vi håller just nu på att se över arbetsgången för olika typer av överföringar samt anställer för att kunna hantera dessa förfrågningar på svenska mot svenska kunder.
Dock ber jag om förståelse för att det kan vara svårt att få dessa “krångligheter” att helt “upphöra” då vi har ett ansvar mot oss skattebetalare, våra kunder, myndigheter, rättsväsende och våra investerare att säkerställa att vi följer gällande regelverk. Detta gäller även i fall då det leder till friktion för våra kunder. Med det sagt ska vi självklart inte förminska en dålig process genom att säga att det är ett myndighetskrav, och vi jobbar på att bli bättre på detta område.
Tack för ditt snabba gensvar!
Det som jag tycker är underligt är ju att inte någon annan av de ”nischbanker” jag anlitat genom åren - Nordiska, Svea, Avida, GCC Capital m fl, har gjort denna typ av kontroller. Vi talar då alltså om att jag överför pengar från mitt eget konto i en svensk bank till mitt eget konto i ”nischbanken”. Ni alla är väl säkert lika angelägna att följa de regler som finns, men i detta fall sticker ni ut och jag förstår inte varför. Det kan ju rimligen inte vara så att alla de andra ”nischbankerna” struntar i de regler man har att följa. Tyvärr blir det krångligt för er kund.
När beskedet/begäran från er då dessutom har följande lydelse:
”If you are the sender of the transfer from another bank, investment bank, online wallet or similar we do need documentation which can confirm the origin of the funds and you as the sender. We kindly request:
- a three-month bank statement from the sending account.
- IBAN or account number should be visible as well as your name.
In addition we need a brief explanation why you are receiving a transfer of this size from abroad.
If the transfer is from another person or company we do need documentation which can confirm that you are the rightful receiver of the funds. This could e.g., be:
- an agreement document
- a loan certificate
- an invoice
- or similar describing documentation
A transfer receipt will not be sufficient in both cases.
As a bank, we are obligated to understand our customers and their behavior which is the reason for this inquiry to comply with the current legislation on the area.
You will find a request in the app where you can upload the documents. Please upload the documentation within three days or the transfer will be returned.
Please let us know when it is done so we can proceed with the transfer.
Best wishes,
Int. Pay”
… är det inte lätt för en i banknomenklatur oinsatt amatör, att förstå vad det är ni vill ha och hur jag ska få tag i det.
Detta sista tycker jag i vart fall borde vara lätt att rätta till.
Hälsningar
Sven Johansson
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kryptovaluta via Lunar Bank?
Kommer det att ändras på när ni skapar svenska konton? Pratade med kundservice för ett tag sedan om just detta och de sade att Lunar kommer öppna svenska konton till sommaren. Är det något du kan bekräfta?
Jag kommer snart åka till Filippinerna och har införskaffat Lunar Kort, vet att det står på deras sida att det inte tillkommer någon växlingsavgift eller uttagsavgift vid köp med kort eller uttag ur ATM. Gäller detta även i Filippinerna och för Filippinsk Peso?
Ser nu att ni skriver att det är 1% valutapåslag vid växling och 19kr för uttag om man har gratis kortet. Inte imponerande direkt men ja är det någon som har koll på om det är bättre än Swedbank och Skandia banken?
Inga uttag- eller valutaväxlingsavgifter gäller också för Lunar gratiskortet:
Ett alternativ till Lunar kan vara Revolut som oftast har en något bättre växelkurs om man bara undviker växling på helger och håller sig inom de beloppsgränser som gäller.
https://www.revolut.com/sv-SE/vara-prisplaner
De allra flesta banker på Filippinerna tar en avgift vid ATM-uttag. Den enda bank jag funnit som inte tar avgift är HSBC. Enda nackdelen med dem är att de har bankomater bara på ett fåtal platser.
Tänk dock på att du har en gräns för hur mycket kontanter du kan ta ut. Jag tänkte använda Lunar senast vid utlandsresa och fick ganska otrevlig överraskning när det inte fungerade. Tur att man hade fler kort med sig.
Vet du vad gränsen är på?
Hittar inte konversationen jag hade med kundsupport nu men jag tror det var 5000kr. Det var under julledigheten. Jag har premium konto.
Lunar: Uttag max 5000/dag och 15000 per löpande 30 dagar. Handla med kortet max 30000 per dag.