Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Jag kollade andra kort och deras valutapåslag, än så länge ligger Lunar lågt i pris i jämförelse.

Wise och Revolut fungerar båda bra som resekort utomlands. Inga valutapåslag. En nackdel, beroende på resmål, kan vara att gränsen för avgiftsfria kontantuttag är 2000 SEK per månad.

1 gillning

plus ett på den här, jag gillar också lunar men om räntan inte höjs snart så kommer jag ta och byta inom någon vecka. Börjar ligga efter rätt bra jämfört med konkurenterna nu. @Mats-LUNAR

3 gillningar

Gäller från och med den 15:e juni, tråkigt!

Varför är det 25kr courtage för alla aktie- och etfköp? Om det var lägre, så är min uppfattning att fler skulle investera via Lunar.

Om Lunar ser till att

• Möjliggöra att ha swish hos dem
  • Betala räkningar
  • Vara lite mer på tårna kring att höja sparränta

Så skulle jag förmodligen byta över till Lunar som första bank.

5 gillningar

Hej Robert. Tack för din feedback. Vi har diskuterat mycket kring prissättningen på Lunar. Självklart hade man ur kunds synvinkel velat att den skulle vara mycket lägre, och 25kr är inte en särskilt konkurrenskraftig prissättning, givet att det finns ett par jättestora aktörer i sverige som ligger betydligt lägre. Vi utvärderar därför vår position på aktie & etf-handel just nu. Hoppas komma med lite nyheter på detta område i alla fall vad gäller priser, innan sommaren.

2 gillningar

Hej @Humandecoy och @Julle ! Tack för er feedback. Vi följer utveckligen på sparräntemarknaden samt våra egna in- och utflöden noga för att både hitta ett bra erbjudande ut mot er som sparkunder och samtidigt optimera bankens kapitalposition. Just nu kan jag inte kommunicera kring några kommande räntehöjningar, och kan heller inte lova något. Men så snart vi har något att meddela så gör vi självklart det!

1 gillning

Kollade idag och det finns 20-30 aktörer som ligger högre nu. Antar man väntat in gårdagens besked men räntan behöver väl upp kring 3% nu för att vara konkurrenskraftig efter gårdagens ränte höjning.

1 gillning

Blir det någon sänkning av courtaget?

Tagit bort personlig information.

Äntligen. Om några dagar höjs deras sparränta från 2,25 till 3,25. Notis om detta i deras app.

2 gillningar

Too little too late. Komplett Bank har haft 3.20% långt innan senaste höjningen från Riksbanken.

Lunar behöver ha bäst sparränta. Ingen kommer byta till dem om de är 2a eller 3a.

Jag kan inte se i appen att det ska höjas, var läste du detta?

1 gillning

Hej! Det kom upp en pushnotis i deras app för någon dag sedan i telefonen. Oftast verkar dom vara snabbare att uppdatera med notiser än deras hemsida.

Har för mig det skulle börja gälla från den 12/5.

Mvh

Vad gör Lunar bättre än någon annan? Det finns ingen anledning att ha några pengar där överhuvudtaget.

Jag gillar möjligheten att allokera pengar till olika mål och endast ha en liten del tillgänglig på kortet. Gillar också att det nu är svenskt konto.

1 gillning

För sent. Flyttat 800 000 SEK därifrån de senaste dagarna.
De reagerade för långsamt och jag har inte fått något meddelande av höjning heller.
Har svårt att se någon edge hos Lunar, vad har de sin andra inte har?

Beror nog på vilka ni jämför med. Men om man jämför med gammelbankerna så finns det några uppenbara fördelar skulle jag säga:

• Gratis kort
  • Avgiftsfritt att betala utomlands
  • En av marknadens högsta sparräntor med fria uttag
  • Bra integration mellan kort och app
  • Temporära virtuella kort för säkra online betalningar
  • enkel översikt för utgifter och sparade i appen
3 gillningar

Tycker det är skönt att man får räntan på kortkontot till skillnad från Northmill där det är separata konton.

Dock kommer jag nog inte använda kortet speciellt mycket nu när de tar växlingsavgift tyvärr.

1 gillning