Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Tror inte att de gör det nu ?

Nej men Från den 15 juni 2023
Valutapåslag vid användning av kortet utomlands 1,5 % (Ändringar)
https://static-assets.prod.lunarway.com/se/docs/prisliste-privat-se-tiers/

En väldigt bra app, budgetverktyg/kategorisering, funktionen för sparmål är riktigt trevlig och typ ingen annan ger ränta på kortkontot som Lunar gör, man ska behöva föra över pengar hit å dit oftast.

Snabb överföringen av pengarna nu när det är svenska kontonummer… 2 timmar in 2 timmar ut :+1:

2 gillningar

Mm.

Detta är det största misstaget Lunar gör i Sverige. De minskar gratisutbudet innan de har de två fundamentala tjänsterna på plats:

• Betala räkningar
  • swish

Är nog ganska få som skulle vara en betalade kund innan det går att göra.

4 gillningar

Jag vill bara påminna om att Patreon-medlemmar har haft möjlighet att gå in som ägare i Lunar Bank via saminvesteringar.

Lunar Bank har endel att jobba med. Mer jobbig och omständlig bank har jag ALDRIG varit med om.

Inte nog med att när man reggar sig så vill dom ha:

• Kontoutdrag för de 3 senaste månaderna ifrån den bank jag tar emot min lön.

• Mina 3 senaste lönespecifikationer för de tre senaste månaderna.

• Min senaste deklaration.

Dessa får ej vara screenshots utan enbart i .pdf-format.

Gör man inte detta inom 2 arbetsdagar hotar dom med att avvisa din ansökan.

Om jag inte minns fel var man även tvungen att fotografera id-handling och skicka in till dom vid registreringen.

Under en ganska lång tid hade de problem med sin Swish-tjänst så det ej gick att Swisha in pengar till Lunar-kontot. Var ganska besvärligt eftersom de ej hade svenskt kontonummer då, så man var tvungen att göra utlandsbetalningar till ens danska Lunar-kontonummer för att få in pengar på ens Lunar-konto.

De har ganska ofta problem med kontoöverföringar har jag märkt, samt även via Swish eller kortöverföring till ens Lunar-konto.

Deras kundtjänst känns lite oseriös när de lyckas klämma in cirka 5 emojis i relativt korta svar, inklusive en raket-emoji. Tycker inte att en bank som utger sig för att vara seriös ska kommunicera som 14-åringar med emojis i var och varannan mening.

• 25kr courtage för alla aktie- och etfköp hos Lunar.

samt

• Från den 15 juni 2023
    Valutapåslag vid användning av kortet utomlands 1,5 %

Sen har de klantat sig med deklarationen tidigare. 2022 struntade de i att skicka in deklarationsunderlag till Skatteverket och bad sen om ursäkt till sina kunder för detta.

I år så rapporterade de för många personer in fel så att det i den förtryckta uppgiften stod som “ränteutgift” när det givetvis skulle vara “ränteintäkt”.

Sedan när man tror det äntligen är över med all insyn de vill ha efter allt krånglande vid registreringen så tror man fel.

För om man för över pengar till Lunar som ej är kaffepengar-summor så ska de ännu en gång ha kontotransaktioner i pdf-format för den senaste månaden från ALLA de olika bankkonton från ALLA de olika banker man förde över summorna ifrån.

4 gillningar

Har inga minnen alls av att registreringen var så krånglig… men då var det nått år sedan som jag skaffade mitt Lunar kort.

1 gillning

Ok trevligt, men så var det för mig i alla fall. Jag har inga betalningsanmärkningar eller dylikt givetvis.

Kanske e @Jacke77 som sitter på deras support :smiley:

1 gillning

Yes, stämmer.

Återigen, med tanke på att jag är aktieägare i Lunar, så skulle jag säga att det här inte är Lunars fel till 100%. Det är ju krav som ställs på dem från myndigheter. Jag har haft EXAKT samma procedur med både Swedbank, SEB och andra finansiella institut. Faktiskt till och med Skatteverket där jag var tvungen att skicka in kontoutdrag 3 år bakåt i tiden… :see_no_evil:

Sedan gäller det här inte alla kunder utan om man blir flaggad i deras system. Sedan kan man ju också nämna att alla de svenska bankerna har åkt på storstryk vid granskning av just penningtvätt medan danska FI gav Lunar i princip högsta betyg. Så de försöker inte göra livet surt utan är bara bäst i klassen på regelefterlevnad på KYC/AML.

Just nu väldigt liten. Jag själv använder inte i princip inte Lunar alls - ÄN. Men deras ambition är ju att bli som vilken normal bank som helst - men just nu behöver de jobba ikapp bl.a. som @Oscaronsson skriver nedan allt det som vi förväntar oss:

• betala räkningar
  • autogiro
  • e-faktura betalningar
  • svenska bankkonto (blev ju färdigt först nyligen)
  • swish
  • banklån
  • företagskonto
  • etc.

Listan kan göras lång. Så jag sitter mer eller mindre och väntar och det händer faktiskt saker. Sedan är de ju mycket längre i Danmark än i Sverige. I Danmark är de t.ex. de vanligaste valet för nya företagare, mer än varannat nystartat danskt företag väljer Lunar som bank…

Men som sagt, en bit kvar i Sverige. Ju fortarare, desto bättre säger jag både som kund och aktieägare. :grin:

Yes.

Äntligen, säger jag på detta. Har inte varit optimalt med att man hade ett danskt konto innan.

2 gillningar

Märkligt i så fall att man blir flaggad i deras system utan att någonsin haft någon anmärkning eller dylikt.

Handlar inte om anmärkning. Handlar om en kombination av slumpmässiga stickprov (tänk avstämning på ICA När man handlar med scanner), belopp, transaktioner, härkomst av inkommande / utgående pengar och automatisk riskklassificering.

Här är en lättläst version på FI:s hemsida:

och

För Lunars del är det här superviktigt för att om det är något myndigheter följer upp så är det här. Jag kan ju säga t.ex. att vid den ryska invasionen av Ukraina var jag med om att i ett par bolag fick man gå genom hela aktieboken och t.ex. identifiera rysk härkomst. Konsekvenserna för bolaget är på nivån att banktillståndet ryker vid misskötsel.

2 gillningar

Okej, lite konstigt att jag har sådan maximal otur då med dessa stickprov både vid reggning och sedan vid överföring på så kort tid.

Vad bra att Lunar är så bra på regelefterlevnad. Då kanske de i framtiden också kan bli bra på att rapportera in till Skatteverket på ett korrekt sätt samt deras kundtjänst att formulera sig som vuxna människor.

2 gillningar

Yes, det är ett känt problem. Jag har pratat med @Mats-LUNAR som är ansvarig i Sverige om problematiken med t.ex. Skatteverket. Jag och några andra har även framfört önskemål om bättre kommunikation.

Men jag vet att han och hans team gör så gott de kan och förstår så fort de hinner, så jag har empati. Särskilt i tider som nu som inte har varit lätta för onoterade bolag. Jag tror och hoppas på att det kommer bli bättre. Det är i alla fall en av de riktningar som jag försöker använda mitt inflytande som aktieägare till.

En annan sak som är ganska pinsam är att det kostar 79 kr i leveransavgift för att beställa hem det fysiska gratiskortet hos Lunar. Snacka om dyr “frakt” för ett litet kort i ett litet kuvert!

Klarna m.fl. har ingen avgift för att skicka sina gratiskort.

Korslänkning till en annan tråd med liknande problematik fast för SBAB:

Med rådande ockeri relaterat till bankers räntemarginal på transaktionskonton letar jag alternativ för ekonomisk men smidig hantering av lön och betalning av autogiro etc. Tidigare har jag tänkt att tjänster som Betalo (som Lunar har samarbete med) känns dyrt då de tar ut en avgift för att betala räkningarna. Men om man t.ex. skulle ha sparränta för 3,75% och sedan betalar alla fakturor och autogiron med 2% i avgift så är det ju fortfarande en besparing på minst 1,75 procentenheter då man också har pengarna fler dagar på ett sparkonto med hög ränta jämfört med att skicka fram och tillbaka mellan transaktionskonto och sparkonto. Tänker jag rätt och finns det någon sådan lösning, stödjer Lunar en sådan lösning, alltså att ha ett sparkonto med hög ränta och sedan kunna betala räkningar direkt från det via någon tjänst? Betalo verkar inte stödja autogiro, och det är autogiro jag föredrar.

Om man vid användning av lunar bankkort, har slagit in fel kod tre gånger, vad händer då? Är det låst i 24 timmar eller behöver jag ett nytt?

Slog in fel imorse när jag skulle tanka😅