Tack själv.
Vill också tillägga att lyas 100% aktier även flyttar om innehavet. Tex vanguard eu ska ha 19% får den 23 säljer de överflödet och köper den aktie som fallit mest.
Tack själv.
Vill också tillägga att lyas 100% aktier även flyttar om innehavet. Tex vanguard eu ska ha 19% får den 23 säljer de överflödet och köper den aktie som fallit mest.
Det är förbjudet att ifrågasätta Lysa på det här forumet, så du tänker helt rätt. Sök högre avkastning! ![]()
Exakt. Så du vet vad som väntar nu.

All in Lysa
Har inte läst det någonstans i forumreglerna att det skulle vara förbjudet? Var har du läst eller hört att det skulle vara förbjudet?
Tycker generellt att det mesta går att diskuteras här på forumet.
Just Lysa är väl en av de ämnena det diskuteras oftast om både för och eventuella nackdelar. Allt är ju trots allt väldigt personligt vad man tycker.
I denna jämförelse, för de senaste 18 månaderna*, så vinner Lysa (marginellt) på allt:
*så länge Lysa Sweden Equity har funnits, den ligger med som 0% för att samma period skulle användas för båda jämförelserna

Märklig rubrik. Lysa ÄR marknaden: 80% total market 20% Sverige och kan per definition inte underprestera aktiemarknaden per den uppdelningen.
Är det bara jag som inte fattar någonting eller vad är poängen med dessa “robotar”? Det är ju mer eller mindre någon indexfond som har fått robothjärna? Vad det nu innebär…
Ja, man kan väl se aktiedelen som en portfölj där 80% är en global indexfond och 20% en indexfond på svenska marknaden.
“Robotdelen” består i den automatiska ombalanseringen mellan global indexfond, sverigefond och räntor.
1,5 år är ett kort intervall.
Ditt exempel antyder att Lysa verkar satsa på lägre volatilitet och risk än marknaden eftersom de marginelt klarade de sista turbulenta 1,5 åren aningen bättre.
Tar de rätt risker för att få avkastning, eller är det rätt risker mest för för den som vill ha lägre negativ volatilitet/ fallhöjd?
Hur definierar du marknaden? Lysa erbjuder ett bredare paket än rena globala indexfonder. Det om något år väl ändå ”marknaden”?
Som du säger så är 1,5 år en väldigt kort tidsperiod i sammanhanget, så det är mestadels slump vilket alternativ i exemplet som hade marginalen på sin sida. Men Lysa är väl ganska transparanta i att dom tror på forskningen som säger att det bästa riskjusterade avkastningen får man om man investerar så brett som möjligt. Jag tror inte det innefattar inte att dom gör några medvetna val för att få så låg negativ volatilitet eller drawdown dock.
Jag skulle vilja påstå att Opti är närmare en korrekt viktad marknadsportfölj.
At the end of the day. Så är detta företag som justerar, tolkar och gör antaganden av de fonder och ETF:er som finns tillgängliga för dem. För att ge en så gynnsam portfölj för sina kunder med så hög riskjusterad avkastning som möjligt och med hänsyn till valuta, skatter osv.
För nästan 100% av alla kunder är det en tillräckligt bra portfölj.
Men att påstå att Lysa är marknaden är bara naivt och brist på kunskap. Speciellt med 20% Home bias.
Det intressanta här är att Lysa gör antaganden och frångår marknadsviktningen. Det kan därför vara vettigt att jämföra med marknaden som då är MSCI World (85% av DM börsen) eller MSCI ACWI (85% av hela börsen) eller MSCI AWI IMI (99% av hela börsen).
T.o.m 100% Storebrand Global All Countries är i mina ögon en bättre representant av ”marknaden”.
Du har fått flera bra svar om historiskt utfall för Lysa jämfört med en eller flera indexfonder. Det är ju en spännande tankeövning, men hur ser det ut i verkligheten? Det vore kul om man kunde jämföra det faktiska utfallet över tid för de som använder Lysa jämfört med de som investerar i indexfonder. Extra spännande vore det ju att jämföra utfallet för såna som oss, som har (tror oss ha) bättre förståelse för området än medelsvensson.
Lysa är ju inte bara avkastningen i de underliggande fonderna plus en förvaltningsavgift. Du får ju bland annat automatisk ombalansering och ett par psykologiska faktorer som ökar sannolikheten för att du håller dig till din strategi. Till exempel så kan du inte ändra fördelningen för ofta, de har ett varumärke som får dig som kund att tänka på långsiktighet etc.
Så även om de underpresterar en ideal jämförelseportfölj med någon procent och drar sin förvaltningsavgift så skulle jag tro att utfallet hos en insatt Lysa-kund skulle kunna överträffa utfallet hos en kund i indexfonder. Hos Lysa så kan du ju inte flytta ett enda öre till en het fond för Ny Teknik, Investmentbolag eller Råvaror. Du kan inte heller belåna depån.
Tyvärr så är det väl omöjligt att få reda på hur det faktiskt ser ut.
Detta ser jag dock som ett minus.
Tycker det skulle vara intressant om de erbjöd en liknande hävstång som AP7 historiskt haft, ca ~1.25x.
Jag hade gärna också sett möjlighet till hävstång, men förstår samtidigt varför det inte finns. Fördelen som AP7 har är att de kan garantera långsiktigheten i investeringen på ett sätt som inte lysa kan. AP7 vet liksom att deras “kunder” med väldigt hög sannolikhet inte 1) kollar kursen varje dag och 2) inte byter/säljer om det går ner, på ett helt annat sätt än Lysa kan veta. Dessutom är väl också storleken för AP7 i kombination med det väldigt förutsägbara in/uttag något som gör att de kan lösa det effektivt och billigt rent praktiskt, på en nivå jag inte tror Lysa är i närheten av att kunna matcha.
Helt fantastiskt och det bästa vore väl egentligen om AP7 släppte ut sin fond på marknaden så att vem som helst kunde investera i den i sina ISK-konton. Den hade väl sopat mattan med det mesta, både sett till kostnad och diversifiering. Men jag gissar att de samtidigt skulle dra på sig en hel del extra transaktionskostnader och oberäkneliga in/utflöden och inte längre kunna erbjuda den till samma förmånliga villkor. ![]()
Storebrand global all countries överpresterar också mot Lysa precis som typ alla andra populära indexfonder, speciellt om man kör 25% hävstång också som AP7 Såfa.
Men som sagt, Lysa är ju bra om man inte vill köpa fonder själv och tycker att det känns tryggt med att någon annan har hand om det mot en högre avgift. Den kan ju också gå bättre i framtiden, men historiskt underpresterar den typ alla populära indexfonder jag jämfört den med.
Inte om du jämför med Lysas hållbara alternativ. ![]()
Jo även då, ty avgiften är högre och du ej kan köra 25% hävstång, och speciellt om du jämför med LF global index som många kör, då utan 25% hävstång och mycket mindre avgifter…
Nu menade jag dock specifikt Storebrand Global All Countries. I ett försök att påvisa hur skeva jämförelser det blir. ![]()
Det är exempelvis äpplen och päron att jämföra en indexfond som enbart har medelstora och stora bolag i utvecklade marknader med det paket som Lysa erbjuder. Lysa underpresterar lika lite som Avanza Emerging Markets eller Plus Allabolag gör i år jämfört med LF Global.
Kan hålla med om att kunna nyttja hävstång hade varit trevligt. Men dyrt? Lysa är 0.15%-0.2% dyrare. Är det mycket avgifter?
Edit//
Flyttade faktiskt den halva som jag hade i Lysas breda alternativ till det hållbara idag. Fick ont i huvudet av att se stjärnorna i Brics skaka hand.
Är egentligen inte så imponerad av Lysas hållbara alternativ men om det är några som underpresterar marknaden så är det småsparare som jag.
Och på Lysa så är det svårare, men inte omöjligt, att pilla på sparandet, vilket jag tycker är största uspen.