Mauldin: "My message is simple. Sell Stocks Now" | En annan marknadsyn

Tack Jan!

Ja man får ju nästan vara blind och döv för att ha missat att mycket är över/högt värderat.

Hade varit intressant att se S&P 500 Valuation tabellen utan top-6 aktierna som han nämner och som drivit utveckligen av indexet. Kanske värderingarna minus de tokvärderade aktierna inte är så farliga?

Tror det är Chuck Carnevale på FASTgraphs som säger ”it’s a market of stocks, not a stock market”.
Jag hittar forfarande vettigt värderade bolag/aktier som jag gillar att köpa som enskilda aktier både i Sverige, Norden, Europa och USA! Speciellt inom värdesegmentet.

Att jag köper indexfonder drivs mer av tron att världen kommer igenom en rejäl sättning så länge jag kan vara långsiktigt utan att få panik. Samt att spekulationsbubblan med TINA och FOMO kan fortsätta ett tag till. Det är så många positiva makrotrender i världen att framtiden på lång sikt ser ljus ut. Men värderingarna har också fått mig att begränsa aktiedelen till ca 40% av totala portföljen (ex boende) men det är i en situation där vi snart ska leva på pengarna. Alltså lite senare i livet.

För att använda en metafor: Det känns lite som att man står på en bergsknalle vid en ravin med en älv där nere, och ska ta ett skutt över till andra sidan som ser fin och stabil ut. Man har gjort det förr. Man vet att det är en risk att man trillar och slår sig rejält, blir blöt och kall, men att man sannolikt överlever. Man har tagit på sig bra gympaskor och lämnar den tunga ryggsäcken på denna sidan. Nu saknas bara björnen som kommer rusande bakifrån och tvingar en att hoppa för glatta livet :slight_smile:

3 gillningar

@Grant, hur ser din kina exponering ut?

@Guldfeber, du skrev:
Skifta från indexfonder med marknadsviktat index, kör på likaviktat för att undvika för stor exponering mot enskilda bolag.

Bra post och har mycket samma syn som du. Vilka marknadsviktade fonder anser du som bra? Och vilka marknader vill du ha?

Absolut - men vet du, det är otroligt hur ofta vi glömmer att investering på personlig nivå är inte ett spel mot andra eller mot index. Det hanterar till syvende och sist våra mål.

Det finns hur många som helst kapitalförvaltare eller family offices som vill inte överprestera utan vi behålla huvudmäns förmögenheter och ha t.ex 5-6% årlig avkastning under en viss period. Dom vill absolut sänka risken och aktievikten efter en period som vi haft.

Quit when you’re winning, you know.

1 gillning

Swedbank robur access asien ( billigare hos nornet men jag har den hos avanza)
Avanza emerging markets ( bra och låg avgift )
AMF aktiefond tillväxtmarknader ( har gått bättre än länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära men är något dyrare…LF varianten är också mycket bra )
Jag har AMF aktiefond global…den liknar LF global indexnära men har lite Asien.

Jag funderar på några aktiva fonder hos savr men det är ju svårt med avgifterna. En annan jag rekommenderar är Öhman etisk emerging markets som du kan får för 0,70 i avgift hos savr. Jag förstår varför lysa inte lägger till denna i lysa hållbar. Det skulle öka avkastningen markant.

1 gillning

Har tyvärr inga tips på specifika fonder/ETF:er eftersom jag enbart kör med investmentbolag och ädelmetaller, men det kändes inte seriöst att enbart ha min egen strategi som lösning då jag vet att den passar långt ifrån alla :sweat_smile:

Däremot är jag helt för equal weight framför market cap weight eftersom det drar ner bolagsrisken och gör att man säljer dyrt och köper billigt. Använder samma strategi för mina egna innehav med gott resultat, anti-momenten/contrarian/value-tilten passar min investeringsstil och personlighet.

Om jag bodde i Nordamerika och (antagligen) inte kände till våra finfina investmentbolag vi har här i Sverige hade jag förmodligen kört på en fem-faktor-portfölj med equal weight-ETF:er så långt det var möjligt. Tyvärr finns inte den möjligheten just nu i Sverige. När den dyker upp kommer jag köra 50/50 fem-faktor/investmentbolag.

2 gillningar

Jag är en av dem som investerar mer eller mindre 100% i aktiefonder. Efter denna tråd bestämde jag mig för att lägga 33% av månadssparandet i korta räntor.

Även om jag fortfarande kan väldigt lite så tror jag att rallyt med skyhöga P/E-tal kommer fortsätta en bra bit in på 2021.

Nästa steg är väl att förstå sambandet mellan ökad inflation och börser som vänder neråt. Någon som vill tipsa om denna korrelation?

Why Grantham Says the Next Crash Will Rival 1929, 2000

Lite mer att lyssna på om man vill. Här är den om man vill läsa istället:

4 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Funderingar kring likaviktat eller omsättningsbaserat index

Ingen rolig läsning, speciellt inte när man håller med om baissandet . Det är superhåsigt där ute nu, på finanstwitter kan man ta tempen på sentimentet. Många som har koncentrerade aktieportföljer med 5st bolag som rusat/ rusar.

Skriver Mauldin något om triggers för en nedgång? Vad skulle utlösa det? Som det “känns” nu så ska alla risktillgångar till månen. Kommer det negativa nyheter så trycks mer pengar av centralbankerna.

Inte orimligt att anta att det skulle kunna bli ganska stora börsfall om förtroendet för centralbankernas pengatryckande försvinner.

Inflations är ju intressant i det sammanhanget, men verkar inte ha blivit någon påtaglig inflation trots tryckandet.

Jeremy Grantham fick i intervjun jag länkade till frågan vad som kunde vara tecken på toppen på bubblan och det var väl när exempelvis Tesla börjar gå sidledes för att sedan gå ner, om jag minns rätt.

Det finns en sannolikhet att vi får en period av deflation i början för att senare få inflation, alternativt stagflation, särskilt om inte den riktiga ekonomin tar fart.

Inflation är riktigt läskigt, då det sker exponentiellt.

Med demokraterna vid makten och MMT som ekonomiskt filosofi, så är jag inte säker på att väggarna går så högt upp att man når något tak…

Hej Fredrik, har också positionerat portföljen för att göra bra i möjlig stagflation. Som en långdragen year of jubilee för att bli av med skulder skulle det vara effektivt och ett attraktivt alternativ för regeringar och centralbanker. Då skulle prissättningen på aktiemarknaden kunna ligga bra och kunna fortsätta öka.

Sedan har jag reflekterat över möjligheten av inflation utan räntehöjningar. Det är en möjlighet, i alla fall ett tag. Speciellt om det finns hög arbetslöshet samtidigt.

1 gillning

Här är en spännande makrospaning om de närmsta åren:

2 gillningar

Spännande inlägg ja, men här tycker jag är ett utdrag som illustrerar problemet med timing:

Det är inte förrän några år down the road, där experterna och skeptikerna har haft fel så många gånger att de inte vågar uttala sig. De kanske till och med bytt läger, som den verkliga kraschen kommer. Då lyssnar ingen på vargen kommer, för att så få orkar ropa på vargen. Optimismen kommer att vara cementerad. Men det är JUST DÅ, som man ska kliva av.

När är optimismen cementerad? Beroende vem man frågar eller var man letar (vilken bubbla man lever i) så finns det alltid någon (eller ingen) som är negativ till börsen. Ska jag tolka Mauldin och Grantham som att det ännu finns skeptiker kvar (festen fortsätter ett tag till), eller är dom bara undantagen som bekräftar regeln?..

gzur och 4gld är två bra guld ETC:er som följer guldets pris samt är uppbackat med riktigt guld.

Lyckas bara svara på Fredriks inlägg, men får inte med länken till artikeln.

“Not surprisingly, we believe it is in the overlap of these two ideas, Value and Emerging, that your relative bets should go, along with the greatest avoidance of U.S. Growth stocks that your career and business risk will allow. Good luck!”

Podd hos Meb Faber med Grantham, den var intressant att lyssna på.

Jeremy Grantham, GMO, “What Day Is The Highest Level Of Optimism? It’s The Day The Market Hits The Peak”

4 gillningar

Väldigt intressant intervju/podd, jag gillar speciellt:

24:25 Globalseringen och billig arbetskraft i Kina och Östeuropa som flyttat från fattig landsbyggd in till städer och blivit en del av det kapitalistiska systemet som under senaste 20 åren drivit upp vinsterna. Nu har det börjat avta, barnafödandet har minskat och arbetskraftsbrist väntas i framtiden, vilket kommer driva upp löner och ner vinster och i sin tur värderingen av aktierna.

32:49 Bubblor, dess peakar och bottnar, hur man inte kan identifiera den exakta vändningen då en bubblas peak är att marknaden är bara lite mindre optimistisk än den var dagen innan, men fortfarande väldigt optimistisk (och tvärt om gällande bottnarna), hur man kommer in på marknaden igen om man gått ut etc.

2 gillningar

Börjar vi se lite likheter? :slight_smile:

Det här var 1997. Bubblan sprack ju inte på några år då så vi kanske har några år kvar på detta?

6 gillningar

Ingen i forumet som argumenterar emot? Själv är jag inte kunnig nog för att varken säga för eller mot.