Max göra en förändring om 5 % i sin portfölj per dag

Låt det vara en åsikt då, om du tycker så. Det intressanta är budskapet, inte vad man kallar det. Fokusera på rätt saker.

1 gillning

Då är det viktigt att man är tydligt med att det är en personlig åsikt.

En åsikt eller tyckande om sakförhållanden är helt ointressant därför det tillför ingen kunskap.

1 gillning

En viktig del när det kommer till investeringar är att förstå vad som är viktigt. Stora och små bidrag, vad kan försummas etc. Inte låsa på helt fel saker.

Exakt.

Samt under vilka omständigheter / förutsättningar en given metod är avsedd att fungera. Om den påstås vara allmängiltig då ska det fungera i alla tillfällen, ungefär såsom:

Det går inte bevisa att alla svanar är vita. Men så fort vi har sett en svart svan så kan vi bevisa att alla svanar inte är vita.

Principen om att att max göra en förändring om att maximalt göra 1 - 5 % i sin portfölj per dag fungerar alldeles utmärkt som en metod i en buy-and-hold-strategi enligt @Daniel_Nilssons:s princip i alla fall för mig (och honom). Om den inte fungerar för någon annan, då finns det ingen anledning att använda den.

Sedan finns det situationer som den är direkt olämplig i, t.ex. om man tror på att man kan tajma marknaden. Men då får man konstatera att det finns en helt annan mängd uppsättning förutsättningar som man måste bestämma sig för om man har, tror på och kan förutsäga.

Härmed stänger jag diskussionen då jag upplever att den inte längre tillför något värde utan hamnar i samma hål som vi tenderar hamna i på sistone. :rage:

4 gillningar