Maxat huslånet, vad göra nu?

Maxat huslånet !

Hejsan!

Innan förändringarna av reglerna runt bolån, lånade vi upp till 85% av marknadsvärdet på villan vi bor i. Vi är båda över 60 och vet att det blir svårare att få nya lån i framtiden.

Tanken på lång sikt är kanske att riva det gamla sommarhuset och bygga något permanentboende, men inga konkreta planer för tillfället.

De ca 1.5 Mkr som vi lånade upp ligger nu på räntebärande konto. (Borgo 2,3%)

Tanken med räntebärande konto är att vi skall kunna betala tillbaka lånet om vi hamnar i ekonomiska problem. Vi tar ut amorteringen från detta konto och betalar själva räntan från våra vanliga löner. På detta viset går vi ju lite back varje månad, men det är en ganska låg peng för att kunna ha dessa pengar “på banken”.

Övrig ekonomi är ganska god, även om vi har räntor och amorteringar på villa och sommarhus.

ISK: ca 1,2 Mkr (fonder), Aktiespar: 0,3 Mkr (dagsnotering, ett bolag), Räntebärande ca 1,6 Mkr

Skulder och värde på fastigheterna tar ungefär ut varandra, ett plus på kanske 1 Mkr.

Pensionen börjar närma sig, för mig kanske om ett par år, för frugan ytterligare några år.

En förmodan är att vi inte siktar på 10 års sparhorisont, utan snarare kanske max 5.

I dessa oroliga tider så undrar jag vad det finns för alternativ till att ha allt detta på banken ?

Jag behöver inte ha +20% per år, snarare att vi inte går back på lånet, så kanske +3-4% per år.

1 gillning

Jag gissar att du sett denna tråden, men länkar den för context:

Och denna:

2 gillningar

Själv satsar jag på fasträntekonton, för att slippa nedgångar och få en högre sparränta än min låneränta. Senast blev det PRA med 3% på 12 månader.

1 gillning

Hej,

Är inte själva syftet med den ökade belåningsgraden att man har tillgång till pengar för att kunna släcka bränder när man har ekonomiska problem/tillfälliga stora utgifter. Och då menar jag inte betala av lånet. Om ni betalar av lånet när det krisar lite så har ni bara för stunden ökat era risket.

Byter ni räntekonto mot globalfond eller liknande så har ni ökar risken fast har en rimlig chans till uppsida på investeringen. Alternativet är att ni köper in på en hög belåningsgrad att ha pengarna i buffert eller extrapengar när ni inte är för gamla för att kunna ha roligt för dem.

1 gillning