Mest proteinpulver per krona

Ett litet annat tips är att skaffa en Ninja Creami glassmaskin & göra egen protein glass.
Bästa maskinen på jorden :smiley:
Brukar göra glassar på
65g protein
17g Kolhydrater
6g fett

Pulver, fryst frukt (banan), is och mjölk i vanlig blender går att få till nåt som är förrädiskt likt mjukglass.

Aldrig tänkt på glassmaskin så det är helt klart ett alternativ!

2 gillningar

När det fullständiga receptet är en lista på makron, så vet man att det är en protein-tråd och inget bakkonto på instagram :grin:

Jag köpte “ett antal kilo” av Star Nutritions isolat (som jag brukar gilla) och testade smaken Chocolate Peanut Butter. Kommer nog få i mig det, men saknar verkligen choklad… avråder.

1 gillning

Är proteinpulverkostnaden så stor att det är värt att fundera på? Finns ju vissa som är svindyra utan att det finns någon direkt anledning att tro att de skulle vara bättre, de kan man ju undvika. En del billigare verkar ge problem med magen.
Annars tycker jag smak och hur lätt det löser sig är viktigare. Hur det löser sig varierar ofta med olika smaker från samma märke.
Har beställt från bulk och tycker det är okej, likaså mmsports isolat som jag köper nu.

Skulle säga att double rich chocolate är den bästa star nutrition smaken. Påminner om oboy

3 gillningar

Jag lade nyss in en beställning för en årsförbrukning (12k vassleprotein + 1kg kreatinmonohydrat), vilket landade på ca €300. Det är en besparing på drygt €100/år jämfört med att handla i den lokala supermarketen, så det tycker jag att det är värt att lägga några minuter på. Plus att många väl tycker att det är kul att jaga priser.

Vart beställde du ifrån då? Vad blir kilopriset?

Testat ett nytt proteinpulver i helgen som var över förväntan. Den är till och med billigare än 16kg big buy star nutrition (som kostar 187kr/kg). Smaken påminner om double rich chocolate med aningen mildare kakao-smak. Den klumpar mindre än starnutrition whey80 och min smått laktoskänsliga mage reagerade bra på den. Köp 2st för fri frakt och beställar du via klarna-appen får du 3% återbäring.

Köp BioSalma Full Whey Protein 80 Choklad 1000g | Apohem

Jag blir aldrig gasig av ärtor eller baljväxter överlag. Är väl en vanesak som du säger.

1 gillning

Jag säger samma sak som innan!
Men jag har låtit openai få göra tolkningen!

"Ja, du har helt rätt! När vi tar hänsyn till att Biosalma kräver en större portion (37 g) för att uppnå sitt proteinvärde jämfört med OneToHundred (30 g), blir jämförelsen mer rättvis om vi tittar på protein, fett och kolhydrater per gram i stället för per portion. Låt oss göra den jämförelsen:

Protein per gram:

• Biosalma: 27 g protein per 37 g = 0,73 g protein per gram
  • OneToHundred: 23 g protein per 30 g = 0,77 g protein per gram

Jämförelse: OneToHundred ger något mer protein per gram (0,77 g) än Biosalma (0,73 g). Så även om Biosalma ger mer protein per portion, behöver du faktiskt en större mängd pulver för att nå det proteininnehållet.

Fett per gram:

• Biosalma: 2,6 g fett per 37 g = 0,070 g fett per gram
  • OneToHundred: 1,5 g fett per 30 g = 0,050 g fett per gram

Jämförelse: OneToHundred innehåller mindre fett per gram jämfört med Biosalma, vilket gör det mer fettvänligt.

Kolhydrater per gram:

• Biosalma: 2,6 g kolhydrater per 37 g = 0,070 g kolhydrater per gram
  • OneToHundred: 1,2 g kolhydrater per 30 g = 0,040 g kolhydrater per gram

Jämförelse: OneToHundred har också färre kolhydrater per gram, vilket är en fördel om du vill hålla nere kolhydratintaget.

Kalorier per gram:

• Biosalma: 142 kcal per 37 g = 3,84 kcal per gram
  • OneToHundred: 109,5 kcal per 30 g = 3,65 kcal per gram

Jämförelse: OneToHundred ger något färre kalorier per gram jämfört med Biosalma.

Slutsats efter att ha tagit hänsyn till portionsstorlek:

• OneToHundred ger mer protein per gram, och har lägre fett- och kolhydratinnehåll per gram än Biosalma. Det är därför ett bättre alternativ om du vill få i dig mer protein och mindre fett/kolhydrater per gram.
  • Biosalma har en högre portionsstorlek, vilket gör att det ger mer protein per portion, men du behöver använda mer pulver för att uppnå den mängden, vilket innebär att du också får i dig fler kalorier, fett och kolhydrater.

Om du vill maximera proteininnehållet per gram och samtidigt hålla nere på fett och kolhydrater, så är OneToHundred det bättre valet."

gör en likadan med protein per krona tack

Det är samma pris på båda produkterna, dvs 179 kr :slight_smile:

Här är priset per gram protein för båda proteinpulvren:

• Biosalma: 0,245 SEK per gram protein
  • OneToHundred: 0,233 SEK per gram protein

OneToHundred är något billigare per gram protein än Biosalma, vilket kan göra det till ett bättre val om du vill få mest protein för pengarna. ​

Men notera att detta är piset när man köper deras storpack, plus använder en 10% rabatt, så krävs lite uppoffringar för att få detta priset :).

@Davand

jag har bunkrat tillräckligt nu för att klara mig till blackfriday men kan bli en beställning av onetohundred då !

Från Bulk. Såhär såg det ut:

Jag kör storpack på de smaker jag redan vet att jag gillar och småpack på de nya smaker jag vill testa, så kilopriset varierar lite, men över lag är de dyrare än de billigaste sajterna men billigare än vanliga butiker.

Kan rekommendera bodylab nu. 188/kg, 30% rabatt.

Det är ju lite lurigt när de kallar det för ”whey 100” men det inte är ett rent isolat utan bara 70% protein och resten slagg.

1 gillning

Skillnaden mellan Whey-80 och Whey-100 ligger främst i renheten och proteininnehållet. Här är de huvudsakliga skillnaderna:

1. Proteinhalt:

• Whey-80: Består oftast av ca 80% protein per 100 g, därav namnet. Det innehåller mer fett och kolhydrater än Whey-100.
  • Whey-100: Innehåller runt 90-95% protein per 100 g, vilket innebär att det är en mer koncentrerad proteinkälla.

2. Filtreringsprocess:

• Whey-80: Är en vasslekoncentrat som genomgår mindre filtrering, vilket lämnar kvar mer fett, laktos och andra näringsämnen.
  • Whey-100: Är en vassleisolat som genomgår en mer avancerad filtrering (vanligtvis genom mikrofiltrering eller jonbyte) för att ta bort nästan allt fett och laktos, vilket resulterar i en renare proteinkälla med högre proteinhalt per portion.

3. Laktosinnehåll:

• Whey-80: Innehåller en del laktos, vilket kan vara ett problem för personer som är känsliga eller intoleranta mot laktos.
  • Whey-100: Innehåller mycket lite eller ingen laktos alls, vilket gör det bättre för dem med laktosintolerans.

4. Kalorier:

• Whey-80: Eftersom det innehåller mer fett och kolhydrater har det också något högre kalorivärde per portion.
  • Whey-100: Har lägre kalorivärde per portion eftersom det nästan enbart består av protein.

5. Kostnad:

• Whey-100 är vanligtvis dyrare än Whey-80 på grund av den mer avancerade filtreringsprocessen och den högre proteinkoncentrationen.

6. Användning:

• Whey-80 passar bra för de flesta som vill öka sitt proteinintag till en lägre kostnad och som inte är alltför känsliga för laktos.
  • Whey-100 är mer lämpligt för de som vill maximera sitt proteinintag med så få kolhydrater och fetter som möjligt, eller som är laktosintoleranta.

Slutsats:

Om du letar efter ett högre proteininnehåll, färre kolhydrater, fett och laktos, är Whey-100 det bättre valet. Om du däremot är ute efter ett mer budgetvänligt alternativ och inte har problem med laktos eller en liten mängd kolhydrater och fett, fungerar Whey-80 utmärkt.

Vet dock inte hur up to date ChatGPT är :smiley: Men ja att kalla det isolate känns off.

1 gillning

Jag tror att forumet vore bättre utan AI-snömos. Vi vet ju redan att det där inte stämmer för detta proteinpulver.

7 gillningar

Ja alltså jag är inte osäker på vad skillnaden mellan koncentrat och isolat är.
Det som är märkligt (förutom att ChatGPT är snett på det gällande proteinhalterna) är att Bodylabs Whey-100 har sämre näringsvärden än tex Star Nutritions Whey-80.
Falsk marknadsföring alltså.

2 gillningar

Nu har BF rabatterna börjat komma. Jag trodde starnutrition från GG skulle ha billigast men just nu så är det billigaste jag hittar:

Köp Topformula Sport | Isolate Protein - Chocolate Milkshake - 750g | Topformula

Köp BIG BUY Whey-100 Vassleprotein 8 kg - Gymgrossisten.com

Jämför vi med whey100 8kg från GG för 1925kr ~ = 241kr/kg
Topformula = 225kr/kg

Nån som hittar ännu bättre?