Minskat barnafödande - biologisk okunskap eller ekonomisk tvångströja?

Vi kanske ska låta forskarna stå för forskningen då, och inte som gemene man hänvisa till “det normala” som en sanning, utan som en åsikt som dessutom skapar “det onormala” i samma veva, vari du även placerar människor i grupp.

Det skulle förvisso mer innebära att pappor har ungefär samma upplevelse som barnlösa. Vilket jag inte tror var din poäng.

Oxytocin är inte heller ett hormon som isolerat finns hos födande kvinnor, det produceras inte för att knyta an till ett barn så jag förstår inte riktigt kopplingen eller relevansen.

Tycker det är rätt talande att nästan allt som nämns om barn handlar om sömnbrist, pengar, stress och uppoffringar. Nästan ingen pratar om vad man får dvs att ens perspektiv på livet förändras totalt.

Mycket av det frivilligt barnfria resonemanget låter mest som förfinad konsumtionshedonism typ resor, egentid, hobbies, bruncher och ständig självoptimering. Vuxna människor som fortfarande bygger hela livet kring att slippa bli störda.

3 gillningar

Jag menar i en vidare bemärkelse :slight_smile: Kognitiva förmågor, hög energinivå, goda funktioner, förmågor att “spela spelet”. Hade bytt alla dagar i veckan med en sån.

Sen anar jag att många i Sverige fått sin utbildning betald av andra. Fint. Läkarutbildning etc är inte gratis att finansiera.

Försrår vad du menar. Men kanske att föräldrar också kan vara lite ärligare om både ris och ros med föräldraskapet? :slight_smile: Ofta är det antingen ett jävla gnäll (fast det rasslar in både ett andra, tredje och ibland fjärde barn) eller en lätt romantiserad bild av alla fördelar (meningen med livet, gränslös kärlek, vad gjorde jag ens innan? osv). Var “normala” bara och våga prata om föräldraskap som det upplevs med för- och nackdelar. Som med allt annat i livet.

(Såna här diskussioner brukar tyvärr urarta i att barnfria hatar barn och föräldrar är de enda som vet vad kärlek är. Sidorna kan ha svårt att förstå varandra, vilket i sig visar på värdet av såna här trådar. Städat här ändå! :smiley:)

Något jag stör mig lite på är när (nu ska vi inte gå djupare politiskt än såhär) är när politiker/ regeringar/förståsigpåare/whatever, försöker gissa varför vi barnfria/lösa inte skaffar barn. De använder oss som ett politiskt slagträ “det måste vara ekonomin”, “det är avsaknad av lämpliga bostäder” etc. Och sen börjar prata om åtgärder “för att komma till rätta”. Varför inte bara fråga oss, göra en undersökning eller liknande? Är de rädda för svaret? Inser de att det som de pratar om (“åtgärder”) skulle kunna falla platt? De liksom pratar över våra huvuden, och vi liksom skakar på våra huvuden.

3 gillningar

Tror vi pratat förbi varandra. Jag håller såklart med som barnfri och tycker också i någon mån som Maria nedan:

Men jag tänker att det ändå år en global megatrend som är oundviklig att det forskas och diskuteras om. Även om det känns som att Ulf Kristersson begår hemfridsbrott i ens sovrum bara han står och spekulerar i frågan :sweat_smile: Jag håller med.

Men folk som väljer bort barn väldigt medvetet är ju i sig en mindre andel av de barnlösa, som diskuterades lite tidigare i tråden.

Jag är tillräckligt normbrytande på så många plan att jag vant mig vid att ses som en Alien ändå :alien: Men visst vore det klädsamt om frågan inte patologiserades av politiker, forskare och gemene man.

1 gillning

De hade jättegärna fått fråga mig-och jag hade gladeligen svarat- om de ville forska om det, eller undersöka varför. Då skulle det kanske lugna ner sig en aning, och de kunde rikta resurser åt rätt håll. Men jag förstår inte varför de inte frågar? Jag tror att även de som inte är medvetet barnlösa gärna skulle svara på frågor?

1 gillning

Fast höginkomsttagare kommer i genomsnitt finansiera sin egen utbildning med råge via skattsedeln.

2 gillningar

Det görs, men mer av forskare. Och det blir inte lika medialt…

Politikers jobb är att vara oroade, strössla pengar över folk och verka handlingskraftiga. Om man ska raljera bara lite grann :upside_down_face:

Men en knepig aspekt är ju också att många barnfria velar eller uppger svepskäl som de kanske inte tror på själva. Jag får intrycket av att folk inte vågar säga rakt ut ”jag vill inte ha barn bara” för att det fortfarande är lite stigmatiserat.

Man säger hellre något om ekonomiska prioriteringar, karriär och hälsa. Klimatförändringar och geopolitik etc. Vilket kanske stämmer för många. Men det känns också som att många bara tassar runt den heta gröten och inte vågar vara ärliga mot sig själva eller omvärlden. Tyvärr.

Men det är bara min killgissning och svårt att belägga.

3 gillningar

Jag misstänker precis detta-de vill inte fråga eller göra forskningen mer medial, för då skulle de inte kunna gå fram som de gör och locka med att strössla pengar. Ohederligt om det är så. Ingenting i pengaväg hade fått mig att ändra åsikt, det hade bara gett mer pengar till de som skaffar barn oavsett.

Sen har jag inget emot om man lägger shitloads mer pengar på forskning kring reproduktion så att de som är barnlösa får större chanser. Men det tycker jag är en annan sak än att höja barnbidraget eller sänka skatter för föräldrar. Det kanske inte ger effekter av en babyboom om man nu vill ha en sån-men det vore humant när man pratar i termer av att man önskar fler barn i samhället. Annars är det som att säga “du och du får gärna skaffa och det strösslar vi gärna pengar över, men ni övriga skiter vi i”. Därför gillar jag ändå förslaget att öka antalet IVF man kan få bekostade av staten. Men det behövs mer än så.

Men ja- det är stigmatiserat att säga “jag vill inte ha barn bara”, man orkar inte diskussionen som följer på det. Jag har knappt orkat ge mig in i denna diskussionen så mycket, trots att den hittills är väldigt städad (det har tidigare i andra trådar spårat ur rätt mycket).

Jag pratade med några manliga kollegor på lunchen igår, såna som också valt bort barn. Ingen av dem blir ifrågasatt för det valet. Är det samma för dig @Saihtam ? För jag som kvinna blir ofta ifrågasatt. Inte lika mycket numera, som när jag var yngre. Jag vet inte om det är för att det är nya tider, eller för att de inte längre försöker påverka mig eftersom det ändå är typ kört pga ålder? Men sista gången jag skulle ta ut p-stavar (preventivmedel), så sa jag till barnmorskan “nu är jag så trött på biverkningarna att jag vill satsa på sterilisering istället”. Hennes svar “lycka till med det, de brukar inte vara så villiga med det med kvinnor i din ålder”. Jag blev så paff, och gick aldrig vidare med planerna. Vad menade hon egentligen, kan de säga nej till sterilisering med hänsyn till ålder eller nåt? Jag var ändå runt 30 då? Jag fick tips av en annan att jag borde anmält henne, för så säger man inte till någon i hennes yrkesroll. Men jag orkade inte. När min man steriliserade sig (också runt 30 då, och långt innan han träffade mig), så fick han inte de frågorna. Ingen ifrågasatte. Och ingen har ifrågasatt honom heller när han säger att han valt bort barn.

1 gillning

Ja, det är ju lite “fult”;att säga att man inte har barnlängtan. Det är som att säga att man inte gillar barn- men så är det definitivt inte.

Jag tror att jag själv inte har barnlängtan av olika flera anledningar. Det finns ju orsaker bakom avsaknaden så att säga. Jag lever numera mitt liv till fullo efter en uppväxt som krävt en slags omstart av livet med hjälp av mycket terapi i vuxen ålder osv. Jag har äntligen harmoni i mitt liv, och tycker inte jag saknar något, eller längtar efter en “klassisk” familj. Det är äntligen min tid nu (efter att i större delen av mitt liv bara funnits till för andra).

Men jag förstår de som vill ha barn och tycker det är kul och berikande. Men de gör det väl även för sin egen skull också, det är ju ändå något de vill- man skaffar väl inte barn av plikt?Jag upplever ofta att de också säger att de utvecklats som människor av det, och det är väl bra. Men vi kan alla utvecklas på olika sätt, och bidra till samhället i olika former.

1 gillning

Ja men lite ödmjukhet över att ha fått den möjligheten är inte fel :slight_smile: Det är ge och få som gäller i ett samhälle.

Det är ett ingrepp som kräver rådgivning. Gränsen är 25, yngre än så krävs särskilt tillstånd från SoS. Gäller både män och kvinnor.

Jag förstår förvisso att det känns så, men varje gång du drar en vit lögn så bekräftar du istället en felaktig syn. Sen får alla välja själv om man vill och orkar bidra till kunskapsutveckling.

Finns ju andra grupperingar som tar strid för att informera andra om sin grupp. Sen kan man tycka att det principiellt inte borde behövas.

Som med all forskning eller undersökningar, man måste ju delta. Hela rapportserien är ju en utredning. Klart de frågar, forskar och utreder, det är ingen som sitter och hittar på. Att välja mer populära åtgärder eller ej är inte samma sak.

1 gillning

Ja, men jag är iofs 30, och idag är det nog ändå något mer accepterat/normaliserat att inte ha skaffat barn än i den här åldern. Särskilt som man som du säger.

Dessutom trivs jag väldigt bra som singel och har alltid gjort det. Jag tänker att frågan ändå kommer upp lite mer naturligt om man är ett barnlöst par långsiktigt.

2 gillningar

Ja, och då vore lite ödmjukhet åt andra hållet inte heller fel. Höginkomsttagare betalar i snitt för betydligt mer än de nyttjar från det gemensamma, och behöver dessutom ofta betala dubbelt eftersom de behöver privata försäkringar för att säkra upp de sociala skyddsnät de redan betalat för i o m skatten, men inte får ta del av p g a tak. Sen får de ändå i debatten höra vilka hemska och giriga människor de är som inte vill betala för ännu mer än de redan gör.

4 gillningar

Skulle kunna tro att det, i alla fall delvis, beror på den tidigare diskuterade (miss)uppfattningen att kvinnor kommer ha svårt att bli föräldrar efter 30, medan det för män inte är några problem vid 92 heller.

2 gillningar

Som sagt, hade gärna bytt plats om det var möjligt. Tänk lyxen att få lön för sin möda och kunna välja det lukrativa. Hellre betala mer skatt och kunna ha ett roligare arbetsliv om det är dealen :slight_smile: Men jag kan sympatisera med känslan av att betala för mycket.

Jag förstår vad du menar, men blir det inte snarare per definition raka motsatsen? ”Annan-förverkligande”. Man för ju bokstavligen någon annan till verkligheten, till att vara.

Sen kan ju folk har narcissistiska skäl att skaffa barn ändå, men med tanke på att familjebildande kommer på bekostnad av det moderna individualismen kallar självförverkligande, så är det inte något jag lägger i den kategorin.

Jag förstår din poäng, men det går ju inte så lätt forska på. Subjektiv självrapport är ju den minst pålitliga forskningsdatan som finns. Mitt första barn är ännu i hennes mage, så jag kan inte ge mer personlig erfarenhet än att jag redan känner en enorm kärlek. Det enda ”beviset” att kärleken och bandet en förälder känner till sitt barn inte går att ”förstå” annars är hur, i princip, oförekommande ovillkorlig kärlek är till andra än barn från föräldrar. Även där går det att argumentera om att det förmodligen bara finns kärlek på villkor, men dessa är mindre krävande till egna barn. Folk har mycket mer tålamod med tex brottslighet och annat påfrestande för en relation med sina barn. Mildare villkor för att fortsätta älskas.
Med förstå menar jag såklart inte att bandet mellan förälder och barn är omöjligt att intellektuellt eller empatiskt gå att förstå. Det vet jag att man kan. Däremot kan man ju aldrig ha det specifika bandet utan att bli förälder.

Haha, nästan så gjorde jag ju ovan​:face_with_peeking_eye:
Men jag litar ju mer på en mammas tankar om förlossningssmärta än någon annan, och en förälders tankar kring kärlek till barn, såklart. Däremot tycker jag tex att dina (och många andra barnfria i tråden) kommentarer är nog bevis att man kan förstå den kärleken utan barn. Det är förmodligen det förståndet som driver viljan att ha familj i första taget. Din uttryckta vilja och saknad finner iaf jag mycket sympatisk.

Detta är inte riktigt det Dawkins tycker i the Selfish Gene. Dina egna gener konkurrerar mot varandra. På gennivå är ”vilja” förmodligen enormt komplext och obegripligt, som jag inte tror är helt kongruent med vår parningspsykologi. Vi ser det som att vår ätt lever vidare med varje barn. För våra individuella gener i arvsmassan gäller inte samma.

Beror på hur generös man är på dagen man svarar på den här frågan. Om du hjälper en tant över gatan som aldrig kommer träffa igen, förfulas din altruism av att du gör det för att du får em bättre bild av dig själv? Jag är inte så pessimistisk om altruism, inte denna onsdag i varje fall.

Det är trist att vi behövt hamna i huruvida moraliskt eller ej det är att ha familj eller inte. Det är fint med familj, men ens grad av dygd hänger ju inte på det alls. Tänk tex bland religiösa, där familjebildande ofta ses som höjden av dygd och moral. Även där, tex bland katolikerna med nunnor och präster som inte får ha familj, kan de vara bland de mest respekterade.

Jag tror mening i livet lättast hittas genom att tjäna något större än sig själv. Familj är nog därför den lättaste och mest tillgängliga vägen dit. Därför har förmodligen människan dragits till religion generellt, men även välgörenhet etc kan absolut ge sån mening. Läkare, lärare och liknande jobb där man tjänar något större än jaget får ju folk mycket själsligt utav.

1 gillning

Är det en genuin undran? Jag kan komma på några skäl, isf:

1. Ställer man en rak fråga känner sig den barnlösa ifrågasatt och sparkar bakut. Du nämnde det själv i inlägg 651.

2. Man hamnar i cirkelresonemang och icke-svar; “Varför vill du inte ha barn”, “För jag vill inte”, “Ja, men varför”, “För jag vill inte”, O.s.v…

3. Genuint frivilligt barnlösa är en underkategori i en underkategori. Vad de tycker och tänker kommer inte förändra så mycket. De flesta har vilja, men förhinder.

4. Ett enskilt svar är inte särskilt representativt.

5. När man forskar frågar man representativa urval, inte alla. Så de kan ha missat just dig.

Vad hade du svarat? Tvivel och avsaknad av barnlängtan, skrev du i inlägg 58.

Men blir inte det lite som punkt två ovan. Och det finns inte mycket att bygga på sedan. Konkreta medicinska, sociala, ekonomiska problem kan man hjälpa folk med.

Varför just du inte känner barnlängtan kan du väl inte svara på, antar jag? Och inte vad som skulle väcka en barnlängtan heller. Det blir ju lite av en återvändsgränd.

2 gillningar

Mycket du säger ovan stämmer. Klart man känner sig förbisedd som minoritet i valfri fråga.

Men min killgissning är som sagt att bland minoriteten barnlösa är en större andel ”frivilligt” det jämfört med vad statistiken ger sken av.

Jag tror att många sveper in budskapet att de bara inte vill ha barn i frågor som oro för framtid, ekonomi, trygghet osv. Jag menar inte ens att folk ljuger medvetet eller undermedvetet. Jag tror helt enkelt en hel del inte vet det själva.

Det sätter press på politiker att ”lösa problemet”, men sen får det kanske ändå ingen effekt. För de som uppgav framför allt att ekonomi sätter stopp hade kanske aldrig någon längtan innerst inne. Det kan vi bland annat se i länder som Ungern där den aggressivt föräldravänliga politiken knappt har ruckat på födelsetalen.

Min stilla undran är om inte högre acceptans och mindre panik över det låga barnafödandet är den slutgiltiga lösningen. Men det finns såklart ekonomiska intressen emot det. Barnafödandet är ett klurigt makroproblem där demokrati/frihet/individualism krockar med kollektiva önskningar.

Mer resurser och subventioner av IVF och andra medicinska ingrepp är ju dock en mycket tydlig och konkret hjälp för personer som uppenbarligen vill ha barn. Mer träffsäker politik är svår att hitta.

3 gillningar