Noterade idag att jag inte fått notis om ett raderat inlägg, är det en ny funktion?
Förstår varför det togs bort, men vore vettigt att få reda på det. Har fått det förr.
Noterade idag att jag inte fått notis om ett raderat inlägg, är det en ny funktion?
Förstår varför det togs bort, men vore vettigt att få reda på det. Har fått det förr.
Nja förr har jag fått meddelande om när moderatorer har raderat mina inlägg. Se bild nedan, detta var i mitten av februari.
Jag vet faktiskt inte. Teknikens under?
Jag har extremt lite lust att sitta och redigera inlägg. Håller med @Flurre att ett av få case är om det är en reklamlänk i ett bra inlägg.
Jag förstår fortfarande inte kritiken mot att redigera rubriker. “Hjälp mig!”, “Tips!” och liknande intetsägande rubriker blir bättre med en mer precis formulering.
Någon skrev att de aldrig varit med om liknande på andra forum, men det har jag. På Stack Overflow som är världens största forum för programmerare så redigeras både rubriker och inlägg fritt av andra medlemmar. Stack Overflows grundare är också den som grundat Discourse, den mjukvara som Rikatillsammans-forumet körs på. Det är därför det finns lite såna samarbetsverktyg.
Jag tror det finns en funktion där de väljer om användaren ska informeras. Är lite olika tror jag på redan publicerade inlägg.
Men inlägg som ska förhandsgranskas och inte godkänns, där har jag aldrig blivit informerad utan måste gå tillbaka till tråden och kontrollera.
Inlägg tas bara tas bort utan att informera vad som är fel och ge användaren en chans att ändra inlägget. Jag kan inte förstå hur det ska skapa ett bättre forum?
Forumet uppdaterades i veckan till senaste versionen av Discourse, så det kan hända att notiser och sådant blivit lite annorlunda. Ska kolla mer på det under morgondagen. Men normalt sett ska det gå olika notiser vid radering eller om det döljs.
Har upplevt att detta funkat bra förut, så blev förvånad när ett inlägg bara försvann.
Ja, detta forum är ett av de sämsta i denna bemärkelsen. Att hat hot och rasism inte är ok är ju fullt rimligt. Men om jag har en fullständigt normal åsikt som i sosseskadade Sverige anses ovanlig så blir man flaggad, redigerad eller får kommentaren borttagen.
Fast nu tas i princip alla politiska inlägg bort, då forumet bevisligen inte är rätt plats för det. Därav reglerna kring det.
Som tur är finns andra plattformar för det.
Det är inte min upplevelse. Jag kan ibland upplevas provokativ skulle jag tro men har man bara en i grunden respektfull ton så kan man uttrycka de flesta åsikter.
Det som brukar plockas bort är otrevligt tonläge eller reklam och det uppskattar jag.
Att politik går bort förstår jag även om jag kan tycka att det skulle kunna finnas ett “free-for-all” underforum dit de kan söka sig som har den böjelsen (jag hade absolut hängt där).
Om du läst forumreglerna så bör du också noterat att politiska inlägg är sådant vi vill undvika.
Just detta är ett sådant inlägg som mycket väl kunde raderats både pga politik och en tråkig ton.
Ibland gör vi undantag, men grundregeln är att det inte är okej.
Sen kommer det alltid finns svåra gränsfall.
Det finns vissa undantag, men som du säger, en respektfull ton och ett sakligt inlägg är i vissa trådar ok.
Men just med politiska inlägg, så är det ibland tvärtom. Vid dessa tillfällen så kommer det ofta en eländig snöbollseffekt efteråt, med otroligt mycket merjobb för moderatorerna och trist för de flesta andra att behöva läsa.
Svenskar är ju rätt konflikträdda, vi vill så gärna att alla tycker lika annars blir det läskigt. Men lever man så utvecklas heller inga nya tankar.
Problemet med att radera inlägg bara för att vissa ogillar det är att det blir en sekt där alla tycker lika.
Sant men det är inte vad som sker här.
Här raderas i min erfarenhet främst inlägg med aggressivt tonläge eller reklam.
Håller med, det var också därför jag ändrade mitt sätt att moderera de forum jag driver, hellre lite konflikt än att vara inne och peta för mycket, även om de som inte klarar det lämnar än att man inte ska kunna uttrycka sig fritt t.ex. i frågor som rör hur indoktrinerade vi i Sverige är av både public service och mainstream media.
Det är rätt många frågor som kan förklaras av graden av indoktrinering vi utsätts för, i allehanda frågor som inte därför behöver vara politiska i sig.
Censur av kommentarsfält i mainstream media är mer regel än undantag, om de ens har aktiverat kommentarer, och det beror ju på konflikrädslan och att någon kan ta illa vid sig. Men även för att de vill kontrollera narrativet, eller rent ut sagt - de vill kunna indoktrinera folk utan att få mothugg.
Sen är det förstås trevligare med ett forum där det inte bråkas hela tiden, lite mysigt sådär.
Fast, i ämnen där det bråkas är det ofta hög trafik och många inlägg, så det är också bra för ett forum att ha lite högt i tak.
En svår balansgång helt enkelt, men ägaren bestämmer var gränsen ska läggas.
Håller med och skulle tillägga att problemet ligger hos de som blir arga när de möter någon med annan åsikt. Klarar man inte att hålla sig till sakargument med oliktänkande behöver man mer träning men det får man inte med en åsiktskorridorer.
Ja precis och om jag var forumägare skulle jag vara hårdare mot dem som förstör debatten med lögner om vad andra har sagt eftersom det leder till en urspårad debatt och metadebatter för att reda ut det.
Jag tänker att det finns många intellektuellt starka personer på forumet. Jag uppfattar det inte som att dessa personer tar illa vid sig, snarare blir de trötta på personer som utan någon finess eller förmåga ska svinga yxan i varje tråd. Forumet är inte till för de som konstant jagar kraftmätningar utan för de som vill komma framåt i sakfrågor.
Personligen tycker jag att det är sjukt ointressant med de som skriker högst hela tiden. Jag är tacksam för att det finns åtminstone ett forum som rensar bort såna inlägg.
Var är gränsen egentligen. För jag ser en tydlig kommentar om vad någon tycker om ett parti. Medan mitt som siterade nyheter blev borttaget.
Säger inte detta för att bråka. Utan är genuint nyfiken var gränsen går. För jag har fått meddelande raderat bara jag sagt ett namn på något parti. Men ser flera som får vara kvar.
Grundregeln är att politik inte är ok, med att vi kan göra undantag.
I detta fallet har vi gjort just det, eftersom det finns en tydlig sakfråga att diskutera.
Det finns inte någon jättetydlig gräns där man kan säga exakt vilka formuleringar som är okej. Det får avgöras från fall till fall.
Men om det tex övergår från att diskuteras hur priserna påverkas av sänkningen av matmomsen till att man börjar diskutera skattepolitik generellt eller kommer med åsikter om parti x eller hur deras väljare är så har man passerat gränsen tycker jag.