Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Jag kan se detta på mina konton.

Aha, hittar det under Utdelningskalender på kontona. Under “Kalender” på förstasidan i appen visar den fortfarande bara belopp per aktie.

Väntar på mina fonder från Nordnet → Montrose. Aktierna trillade in 16/10. Skitsegt.” För fonder. Återkommer när det blir klart.

Ser ut som dagligen ger bättre avkastning. Det tjatas ju om avgifter här när dessa är mer än 0,2%. För bitcoin kör jag dagliga köp.

Men som @Passiv skriver det där med räntekonto har jag inte funderat på. Bör jag kunna kombinera ihop. Måste fundera på det.

Intressant.

Undrar om de räknade på risken att pengarna kanske konsumeras upp, om de inte investeras i samband med att lönen kommer in varje månad? Skulle jag välja att lägga undan och spara varje kvartal, så är risken stor att livet kom emellan och en del av pengarna försvann. :see_no_evil_monkey:

Men bra att veta att rådet att pytsa in pengar över tid, vid till exempel arv, är bra för mentala biten och har troligen liten påverkan på avkastningen på lång sikt.

Lite off topic kanske…

Men det är ju logiskt när man tänker efter. Varje börsdag i globalt index har en förväntad avkastning på ca 7% / 365 dagar = +0,02%.

Så det blir trots allt inte så mycket förväntad avkastning man missar på en vecka, månad, kvartal, eller ens ett år. Men ibland kan man missa oväntat mycket uppsida, och vice versa.

2 gillningar

Räknar du per börsdag (252st) och ränta på ränta så blir det närmare 0.03%, (0.0276%) :blush:

4 gillningar

Haha, tänkte att någon skulle räkna ut det. Men det är ju både sant och falskt eftersom just måndagar bör ha högre förväntad avkastning än andra dagar pga väntevärdet över helgen, tänker jag?

Alla börsdagar är inte lika.

Det har jag ingen aning om, men oavsett vad kan vi inte räkna ut ett värde per kalenderdag och applicera per börsdag :wink:

Hej alla.

Står att valutaväxling kostar 0,3% på Montrose till hösten 2025. Är hösten över nu?

1 gillning

Var hittar du den informationen? Det står annorlunda i deras prislista.

Prislista

Det står ju

“**Valutaväxling

0,3% i valutaväxling på utländska fonder fram till hösten 2025 pga temporära tekniska begränsningar.”

Ska sätta in en större summa men måste vänta på att hösten 2025 är över.

Update: dom hoppas att det blir klart i år.

Jag är blind. Det står som du säger tydligt.

När det gäller utländska fonder på Montrose har jag bara handlat börshandlade fonder och då tror jag inte att det är 0.3% som jag har betalat.

Jag var rädd för att utländska ETF skulle omfattas men så är nog inte fallet :+1:

Har försökt hitta svaret utan framgång… är det någon som vet hur ofta dom drar skatt från KF på montrose? En gång i kvartalet?

Draget i Juli och Oktober så rimligen ja, kvartalsvist.

Ok tack. Och det blir minus på kontot om man inte har täckning i cash för skatten ? Försöker förstå hur det fungerar exakt.

”Tyvärr” inte hamnat i den situationen så vet faktiskt inte. I och med att krediten ligger som en egen ”depå” istället för konto för konto är det lite knixigt att hamna minus. Det är om det skulle trigga en autodragning från kreditkontot.

Varför frågar ni inte kundtjänsten? Har alltid fått bra och snabba svar kring såna tekniska grejer …

Sen har man ju också en månad för sig när meddelandet kommer att man ska ha pengarna redo, som hos Avanza (hur gör de när man inte fyller på förresten?)

1 gillning

För de som funderar på att skaffa Montrose och flytta in värdepapper:

Fondflyttar via MFEX pausas från den 28 november och startar igen i mitten av januari. Under tiden kan du fortfarande lägga flyttuppdrag, men själva fonddelarna hanteras först efter årsskiftet. När det gäller aktieflyttar brukar många banker göra uppehåll i hanteringen när det närmar sig jul. Hör gärna med den bank du flyttar ifrån vilka rutiner och tider som gäller hos dem, så att du vet vad du kan förvänta dig.

Kom i ett nyhetsbrev.

uppdatering: Jag tänkte inte ens på att 28/11 passerats :laughing: