Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

I samma nyhetsbrev står det följande:

“Hur du kan “flytta” fonder i ISK utan extra kapitalvinstskatt

Genom att sälja fonderna på ditt nuvarande ISK, flytta likviderna till Montrose och köpa tillbaka motsvarande fonder hos oss kan du i praktiken flytta sparandet utan att trigga kapitalvinstskatt - men det är alltid din egen situation som avgör vad som är mest lämpligt.”

Har dom skrivit fel? Vinstskatt på ISK? xD

De har nog medvetet skrivit så för att dels förenkla budskapet och för att de antar att många potentiella nya kunder inte har koll på hur det funkar.

Om man gör insättning på ISK vid rätt tillfälle så blir schablonskatten lägre.

2 gillningar

Fast den blir väl aldrig lägre vid egen försäljning och insättning jämfört med flytt?

Skrev till dem ang formuleringen i utskicket eftersom jag tycker den är snudd på vilseledande, fick till svar att “tipset är för dem som värderar snabb flytt över skattekonsekvenserna”

1 gillning

Något som hört något mer om växlingsavgifterna? Tycker hösten 2025 kommit och gått.

**Valutaväxling

0,3% i valutaväxling på utländska fonder fram till hösten 2025 pga temporära tekniska begränsningar.

Våra priser

Jag frågade dom förra veckan tror jag det var, och dom sa att “Vi hoppas att det sker under Q1.”

1 gillning

Är det någon som har lyckats för få igång Månadssparandet? Deras live sa att den var igång, men jag måste vara blind för jag hittar den inte.

Nä, jag kan inte heller se något än och tycker mig ha klickat runt överallt.

Kollade om live:n och det var så pengainsättningen (månadsöverföringen) går igång under januari och i februari så ska det vara automatköp av fonder också.

2 gillningar

Video: Montrose Live December 2025

Youtube:s transkribering

Försök till sammanfattning med ChatGPT:

:date: Montrose – funktionstidslinje

Period Funktion / område Status Vad innebär det i praktiken
Dec 2025 → Jan 2026 Månadssparande (kontanter) :rocket: Lanseras Månadsspar via autogiro, först i kontanter
Jan–feb 2026 Månadssparande (fonder) :hammer_and_wrench: På väg Automatiskt fondsparande
Jan–feb 2026 Fullmakter för privatpersoner :hammer_and_wrench: På väg Hantera andras konton lagligt och enkelt
Jan–feb 2026 Ny ordermotor (”V8”) :hammer_and_wrench: På väg Snabbare handel, färre fördröjningar
Feb 2026 Flytt av tjänstepension (fribrev) :hammer_and_wrench: På väg Flytta privata, ej kollektivavtalade pensioner
Q1 2026 Större aktieutbud :hammer_and_wrench: På väg Framför allt fler USA-aktier
Q1–Q2 2026 Portföljinsikter :hammer_and_wrench: På väg Sektor- och geografisk fördelning
Q1–Q2 2026 Ägarlistor i bolag :hammer_and_wrench: På väg Se större ägare direkt i app/webb
Q1–Q2 2026 Förbättrad handels-UX :hammer_and_wrench: På väg Färre klick, tydligare orderflöden
Q2 2026 Vidareutvecklad utdelningsvy :crystal_ball: Planerad Mer automation och djupare analys
H2 2026 Freaky Friday-funktioner :crystal_ball: Löpande Små, snabba innovationer
H2 2026 Ytterligare marknader :crystal_ball: Möjligt Eventuellt nya handelsplatser

2 gillningar

Bra exempel på meningsfull användning av AI @Norpan, har du kollat på videon och rimlighetsbedömt om den uppfattat rätt?

Detta är anledningen till varför Generativ AI inte är för alla. Man behöver inte ens sett klippet för att förstå hur fel den här tabellen är…

Jag har inte hunnit se hela klippet än, men de fem första punkterna tycker jag är rätt så långt jag kommit.

Någon specifik punkt du tänkte på?

Tror att de är året som han syftar på, ska vara 2026 :slight_smile:

Ah, äsch! Botten hade ingen tidsreferens och jag missade att det inte blev rättat :sweat_smile:. Redigerar inlägget.

Myycket info i videon förresten!

Svaret på den är någon gång nästa år, pga långsam extern aktör. Runt 1:35:xx i videon.

Kul med kepa :smiling_face:

1 gillning

Hur fick du den?! Den var ju fin.

Ha +1msek på Montrose så får du ett mail om gratis keps, i vart fall tidigare.

Möjligen kan man få dem på andra sätt också.

Jag tycker att de borde ha kört med vinrött istället för svart.

1 gillning

Jag har inte haft fonder på Montrose tillräckligt länge än för att ha sett plattformsavgiften eller återbäringen “in action” än. Enligt prislistan debiteras/krediteras båda kvartalsvis.

Men jag funderar på exakt hur det ser ut. Kommer det upp som två transaktioner per konto? Eller är det uppdelat med en (eller två) transaktioner per fond? Jag tänker att man gärna skulle vilja veta hur mycket nettoåterbäring kommer från vilken fond.

Någon som vet hur det fungerar?

Du får ”utdelning” från varje fond en gång i kvartalet, den återbetalade provisionen. Samma dag debiteras plattformsavgiften från kontot.

2 gillningar

Kanske lägga till när man har flera olika konton:

“Utdelning” får man per fond och konto, medan plattformsavgiften dras per konto.

1 gillning