“Hur du kan “flytta” fonder i ISK utan extra kapitalvinstskatt
Genom att sälja fonderna på ditt nuvarande ISK, flytta likviderna till Montrose och köpa tillbaka motsvarande fonder hos oss kan du i praktiken flytta sparandet utan att trigga kapitalvinstskatt - men det är alltid din egen situation som avgör vad som är mest lämpligt.”
Fast den blir väl aldrig lägre vid egen försäljning och insättning jämfört med flytt?
Skrev till dem ang formuleringen i utskicket eftersom jag tycker den är snudd på vilseledande, fick till svar att “tipset är för dem som värderar snabb flytt över skattekonsekvenserna”
Kollade om live:n och det var så pengainsättningen (månadsöverföringen) går igång under januari och i februari så ska det vara automatköp av fonder också.
Jag har inte haft fonder på Montrose tillräckligt länge än för att ha sett plattformsavgiften eller återbäringen “in action” än. Enligt prislistan debiteras/krediteras båda kvartalsvis.
Men jag funderar på exakt hur det ser ut. Kommer det upp som två transaktioner per konto? Eller är det uppdelat med en (eller två) transaktioner per fond? Jag tänker att man gärna skulle vilja veta hur mycket nettoåterbäring kommer från vilken fond.