Nån som verkligen pratat med pensionärer? | Lev livet nu!

I min närhet har jag t.ex. min mamma som jobbat i vården i hela sitt liv. Hon skulle inte kunna leva på sin pension utan det hela bygger på att pappa har stor tjänstepension eftersom han jobbat privat.

Jag ser framför mig ett solidariskt pensionssystem där alla, oavsett ansträngning, tid i arbetsmarknaden, eller lön ändå bara kommer få lika mycket (eller snarare lika lite!) pension. De som har stora tjänstepensioner får solidariskt se sin allmänna pension minska med lika mycket som pensionen ökar tack vare tjänstepensionen. Alla ska ju få lika mycket oavsett! Allt annat är (v)-orättvist!

Dessutom kommer pensionsåldern höjas snabbare än vad jag åldras, så jag kommer aldrig få gå i pension. Så jag siktar på ett eget pensionssparande som jag, helt oberoende av staten och dess havererade (s)olidariska (v)älfärdssystem, kan leva ett normalt liv på från 60-65-årsåldern som det alltid varit. Alltså ett “fuck you”-kapital gentemot staten snarare än arbetsgivaren. Men det här får jag väl äta upp för är det något som staten försöker motarbeta är det just sådana som vill klara sig utan dem.

Jag kan rekommendera följande läsning:

5 gillningar