När är/blir man rik egentligen?

Nej, du gör ju inte det, så du är medelklass. :rofl: :man_facepalming:

Jag tror att “rik” är ett tankesätt istället för en summa. Man är rik när man förstår hur man tar hand om sin privatekonomi, hur man spar pengar, hur man inte lever över sina tillgångar, hur man skapar mer pengar och hur man lägger upp en ekonomisk plan för att nå ett ekonomiskt mål. Det är kunskap rika människor bär på jämfört med fattiga människor skulle jag säga. Klart att de finns undantag, men överlag är nog rik ett tankesätt. :slight_smile:

3 gillningar

Man är rik när man mår bra och lever det liv man vill leva. Och som är sant mot sig själv. Och inte det andra förväntar sig av dig.

För andra kommer alltid ha mer pengar

Livet blir oftast bara dyrare om man inte vet va man själv vill.

Rikedom köps inte för pengar det är vad och vilka man har runt sig.

Så alla kan va rika och fattiga
Det är en känsla
Pengar är ett papper med förmåner

5 gillningar

Om Chat GPT-4 får ha ett ord med i laget:
( intressant att sen redan fångat in denna tråden)

Det är en intressant fråga som kan ha olika svar beroende på vem man frågar och hur man definierar rikedom. Jag har hittat några webbsidor som diskuterar detta ämne och ger olika synsätt och perspektiv. Här är en kort sammanfattning av några av dem:

• På RikaTillsammans Forumet¹ finns det en tråd där olika personer delar sina åsikter om när man är rik. Vissa menar att det handlar om att ha kontroll över sin ekonomi, andra att det handlar om att kunna leva på sina tillgångar utan annan inkomst, och andra att det handlar om att kunna göra vad man vill utan att oroa sig för pengar. Det finns också olika sätt att mäta rikedom, till exempel genom nettoförmögenhet, inkomst, konsumtion eller livskvalitet.
  • På ELLE² rapporteras det om en undersökning som har frågat 1000 svenskar vid vilken summa pengar de anser att man är rik. Resultatet visar att var tredje svensk menar att man klassas som ekonomisk rik vid 1,5 miljoner kronor. De allra flesta anser dock att det krävs ett kapital på 5 miljoner kronor för att ha uppnått ekonomisk rikedom.
  • På Tid och Pengar³ presenteras sex olika synsätt på när man är rik i Sverige. Dessa är:
    • Rik enligt Försäkringskassan: Man har mer än 100 000 kronor i tillgångar.
    • Rik enligt Skatteverket: Man har en inkomst över 703 000 kronor per år.
    • Rik enligt SCB: Man har en disponibel inkomst över 50 000 kronor per månad.
    • Rik enligt Swedbank: Man har ett kapital över 10 miljoner kronor.
    • Rik enligt Credit Suisse: Man har ett kapital över 11,7 miljoner kronor.
    • Rik enligt sig själv: Det beror på ens egna mål, värderingar och drömmar.

Som du ser finns det ingen entydig definition av när man är rik, utan det kan variera beroende på olika faktorer. Jag hoppas att du har fått lite mer insikt i detta spännande ämne. :blush:

Källa: Konversation med Bing, 2023-09-16
(1) När är/blir man rik egentligen? - Vardags- och privatekonomi … När är/blir man rik egentligen?.
(2) Undersökning: När är man rik? | ELLE. Undersökning: När är man rik? | ELLE.
(3) När är man rik i Sverige? 6 olika synsätt! - Tid och Pengar. När är man rik i Sverige? 6 olika synsätt!.

4 gillningar

I Sverige är man rik om man har minst 1 050 000kr på ett konto och/eller tjänar mer än 598 500 år 2023

Kanske inte ett bidrag till diskussionen när man är rik men kan vara kul data att veta då jag sitter på sökdata från Google.

Jag har på min sida för några år sedan skrivit ett blogginlägg om hur man blir rik. Lite humor, lite seriositet varvat med mycket sökoptimering.

Bild 1 visar sidans resultat på Google de senaste 3 månaderna. Vi ser en tydlig ökning av frågor kring hur man blir rik direkt efter semestern. Jag ser detta även efter julledighet.

Bild 2 visar vilka olika frågor som ställs. Kolumnen exponeringar är antal sökningar.

Slutsats.
Ungefär 12000 personer i månaden googlar efter hur man kan bli rik alternativt bli miljonär snabbt. Många söker en quickfix.

Så denna fråga är en ständigt aktuell tanke som många söker ett svar på.
Som vi ser ovan i diskussionen är det inte en lätt fråga att svara på.

2 gillningar

Är inte rik bara ett ord för att beskriva dem som har det bättre ekonomiskt ställt än mig?

Tycker aldrig det är nån som säger jag är rik utan man pekar nästan alltid på nån som har det bättre ställt och säger att dem är rika.

4 gillningar

10 miljoner är svaret! :point_left:t2:

Känslan av att vara rik inombords var när jag kom till insikten att oavsett vad som skulle kunna hända, även om hela det socialaskyddsnätet fullkomligt skulle försvinna och jag aldrig skulle få en krona i lön igen så skulle jag och mina närmaste alltid kunna ha råd att betala för det vi behövde så länge vi lever.

Jag skulle vilja hävda att det är en falsk känsla. Om saker börjar kollapsa kommer finansiella tillgångar vara värdelösa (inkl guld mm). Det som gäller då är mat helst att kunna producera mat själv och tak över huvudet. Blir man sjuk spelar det ingen roll vad du har om vård inte finns.

Även om det inte blir en total kollaps, handlar det i slutändan om tillgång och efterfrågan. Saker kan bli värdelösa över en natt, företag KK:ar, inflation över 1000% (har hänt historiskt). Vi har till och med i Sverige haft en ränta över 500% under några dagar.

MEN med stora man kan vara ganska säker. :wink:

1 gillning

Jag brukar säga att jag och det mesta av min generation är rik i jämförelse med hur det var när jag växte upp. Men hela diskussionen är väl som att debattera när ett snöre blir långt :person_shrugging:

2 gillningar

Vill nog sätta ribban lite lägre och säga att man är rik redan när man har råd att bo som man vill och göra de aktiviteter man vill, äta den maten man vill osv.

3 gillningar

Om man har skulder på 100 mkr som kostar 1% per år men samtidigt har man en netto inkomst på 5 mkr och övriga tillgångar på 2 mkr - är man rik då? Skuldbördan till trots :slight_smile:

Och vad räknar du då in i dessa?

Nej, höginkomsttagare och rik är olika saker. Ligger du back 98 miljoner är du helt körd om du blir av med ditt högbetalda jobb.

2 gillningar

Om man inte blir av med jobbet då :slight_smile:

Behöver man aldrig betala tillbaka lånet och inkomsten är garanterad så har man en nettoinkomst på SEK 4M/år, vilket kan värderas som en förmögenhet på SEK 100M med 4%-regeln.

Skulle världen kollapsa på det sättet har vi/jag större problem än att ingen är monitärt rik längre. Men så länge hela hela världen inte kollapsar så har jag tillgångar för att kunna flytta på mig och familjen och går världen under så har vi större problem. Ser mig skapligt väl förberedd för även ett sådant scenarario, jag är vältränad, pratar flera språk, jag har ett stort våldskapital efter många år av kampsports tränande och tävlande , skaplig på att hantera vapen, trivs i naturen och vandrar/lever ute i perioder om veckor skapligt ofta , håller just nu på och tar PPL så kommer kunna operera små och mellanstora flygplan. Jag besitter helt enkelt färdigheter/kapital för att även i sådant scenario kunna ta hand om mig själv och mina närmaste skapligt bra. I 15 år rill iallfall innan tiden kommer börja springa ifrån mig :joy:.

Det bli ju dock svårt att ha en rimlig diskussion om något om man slänger in argumentet "att det kommer inte fungera om världen går under ". Värsta tänkbara scenarion går alltid att slänga in men det är blir ju lite tramsigt. Ska du verkligen köra till jobbet? Tänk om du blir ögonblickligen blind?

2 gillningar

När man är frisk och har hälsan?

4 gillningar

Det var väl du som slängde in kollaps i ämnet

“även om hela det socialaskyddsnätet fullkomligt skulle försvinna”

Jag påpekade bara att om något sådant händer är troligen det mesta sparade och tillgångar värdelösa.

Fair enough dåligt formulerat och otydligt från min sida.
Min tanke var mer om vårt politiska system förändrades över tid och går i riktning mot tex USA eller om Sverige som land hamnar i sådana svårigheter att vi i framtiden inte längre klarar att finansiera det sociala snarare än att hela världen kollapsar.