För vår del är det billigare att äga än att hyra. Våra grannar hyr sina hus av ett fastighetsbolag och vi äger vårt så det är lätt att jämföra då husen är i princip identiska. Grannarna betalar 22 000 kr/mån och så mycket kostar det inte oss ens om vi skulle maxbelåna.
Dock så slipper ju grannarna klippa sina gräsmattor själva och behöver inte betala om vitvarorna går sönder eller om taket behöver bytas så det kanske jämnar ut sig trots allt.
När vi köpte huset så var det helt nyrenoverat medan grannars hus var minimalt underhållet invändigt. Så det är nog största skillnaden mellan hyrd och ägd bostad som jag ser det - att kunna välja boendestandard.
Huset var i fint skick även utvändigt när vi köpte. Vi gör mindre, punktvisa insatser löpande som att byta nån takpanna som spruckit eller fixa till putsen på sina stället osv. (Eller inte “vi”. Min man gör 100% av det utvändiga jobbet).
Jag vet inte hur skicket är på grannhusen men grannarna har beklagat sig över att de fick tjata jättelänge på att hyresvärden skulle fixa till balkongräcket som höll på att ruttna bort helt. Det har under de år vi bott här aldrig gjorts något utvändigt underhållsarbete. Hyresvärden verkar inte vara så intresserad av att hålla huset i toppskick och det verkar vara rätt typiskt för hyresrätter generellt.
Det är väl tyvärr ofta en konsekvens av hyresregleringen i Sverige. Intäkterna för en hyresvärd är helt frikopplade från hur nöjda hyresgästerna är med sitt boende. Hyresnivån styrs av bruksvärdet, men inte av skicket. Det straffar sig bara att hålla hyresrätter i toppskick, det gäller bara att hålla tillräckligt bra skick så man inte hamnar i hyresnämnden. I teorin kan man ju straffas med vakanser om man har sunkiga lägenheter, men i och med att det är brist på hyresrätter på de flesta ställen är det ett mindre problem.
Ja, det är mycket underhåll med ett hus. Gör man mindre insatser löpande kan man förlänga livslängden betydligt, som att byta takpannor och se till att tvätta taket regelbundet från mossa, måla om, byta ut brädor som börjat ruttna i skarvarna etc.
Det är förvånande att hyresvärden inte lägger större kraft på att underhålla sina hus.
Hyresvärdar är väldigt duktiga på att genomföra renoveringar som innebär en standardhöjning inom bruksvärdesmodellen - - vilken ger rätt till rejäla hyreshöjningar!
Det är naturligtvis ett sätt att räkna hem renoveringen men den hyresgäst som trott sig betala till någon slags “underhållsfond” i alla år lär känna sig lurad.
Vid maxbelåning + drift blir det ändå 5000 kr billigare att äga än att hyra i mitt exempel. De 5000 kr kan ju gå till underhåll så då blir det ett nollsummespel. Mer än 600.000 kr på en 10-årsperiod tror jag inte vi kommer lägga på underhåll…
Är det vad du kallar livskvalitet? Man kanske trivs i området, med grannarna, nära till jobbet, ungarnas kompisar, etc. Allt är inte pengar här i livet…
Underhållskostnader är kanske också lite knepigt att jämföra mellan ägt och hyrt. En person som äger ett hus kommer nog i pengar ofta billigare undan med underhållet än en hyresvärd, men det beror isf på att ägaren lägger ganska mkt egen tid och energi på att göra reparationer och löpande underhåll själv samt projektering, planering osv. Många trivs nog med det, men det är ju en arbetsinsats som en hyresgäst inte behöver göra alls.