Du får ingen mer lön om du inte aktivt fortsätter att arbeta.
Delar av pensionen är redan intjänad och du kommer att få den utbetald oavsett om du inte lyfter ett finger resten av livet.
I synnerhet fonderad tjänstepension.
Den pension som inte redan tjänats in bör precis som framtida lön inte räknas in.
Med det sagt är det inget fel att ignorera pensionen helt om man vill.
60 inlägg in i tråden och fortfarande ingen som tagit upp HNWI-definitionen?
HNWI = High Net Worth Individual
Den som har 1MSUD i nettotillgångar exklusive värdet i den primära bostaden kan titulera sig miljonär - internationellt.
Resonemanget att man exkluderar den primära bostaden kommer av att den är svår att omsätta. Allt annat kan inom rimlig tid omsättas till kontanter, väldigt förenklat och inte helt sant heller - men ungefär.
Det är en poäng i att inte ta med primärbostad, men det går ju faktiskt att hyra sin bostad. Ska man räkna bort ett genomsnittligt bostadsvärde för de som hyr då för att kunna jämföra? Eller kanske vad bostaden de hyr skulle kosta att köpa?
Kan man få en miljon i blancolån så är man nog ganska långt förbi gränsen “miljonär”. Har man 1 miljon kredit limit på sitt amex men inga kontanter så skulle jag fortfarande kalla den person miljonär.
Wow, du verkar ha följt din förmögenhet konsekvent över tid. Imponerande! Hur länge har du haft koll på din förmögenhet?
Jag håller med om att huruvida man är miljonär eller inte baseras på nettoförmögenhet dvs tillgångar - skulder. Ska själv försöka följa utvecklingen av min förmögenhet. Har t.o.m. skapat en webapp för det, där jag också beräknar nyckeltal samt kan simulera utvecklingen av min nettoförmögenhet beroende på hur mycket jag sparar, amorterar och förväntad avkastning på tillgångar. Du kanske inte behöver den, men den som är sugen på att hänga på den resan och följa sin egen nettoförmögenhet får gärna använda min app gratis Vore kul att ha några att jämföra med
Jag förstår inte poängen med att inte räkna med den primära bostaden. Men rimligheten i det bottnar kanske i vad man ska med beräkningen till. Om man vill veta hur mycket pengar man “kan köpa något för” typ inom någon vecka så visst. Men om syftet är att räkna ut ens nettoförmögenhet måste bostaden rimligtvis ingå?!
Om jag flyttar till billigare eller dyrare bostad så påverkar det ju inte min förmögenhet i det korta perspektivet, bara mitt kassaflöde.
Förstår själv inte logiken bakom att inte räkna “bundet” kapital i boende. Betänk 2 familjer; ena i 20M villa med 50% belåning och en i 5M villa med 50% belåning. Respektive har 100k i buffert på sparkonto och ett par hundra K på börsen. Vem är rikare? Är de lika förmögna? Exakt samma livssituation, boendes i en 20M vs 5M villa? Exakt samma levnadsstandard? Kom igen. Familj 1 kan sälja och köpa 5M villa och vara skuldfria OCH ha råd för ett till lika dyrt boende om de känner för det, utan en lånad bankkrona.
Räknar själv inte med fast egendom, enligt mig så är det endast tagbart kapital som är det viktiga. Någonstans måste man ju bo?
Det finns många ”fattiga” som knappt har råd med mat men som ändå äger mark och boende för miljoner. Att exempelvis sälja sin familjegård är inget man bara gör.
För mig är frågan om man är miljonär inte viktig ö h t. Det år möjligen ett sätt att jämföra sig med andra eller att boosta/trösta sitt ego med ”jag är miljonääär så därför duger jag”.
Frågan är snarare ”hur och när lever jag mitt drömliv med de resurser jag har”.
För att förekomma om jag säger detta pga ”surt sa räven”, nej jag kan sluta lönearbeta om ett par år (inte pensionär).
Men, för att svara på frågan räknar jag enbart kapital i värdepapper och kontanter minus skulder. Bor i villa och har bil.
Om jag tvunget ska jämföras med andra så behöver jag anpassa kriterierna till det naturligtvis, t ex så som i USA.
Tillgångar - skulder - skatteeffekter vid realisering. (Dvs försäljning av hus efter vinsten skattats fram, försäljning av lösöre av högre värde, tjänstepension efter uttaget beskattats osv.)
Sen den allmänna pensionen är lite mer tveksam hur man ska tänka eftersom den t ex inte går vidare vid arv. Så den likställer jag i så fall mer med framtida intjäningsförmåga via lön.
Jag fokuserar just nu på det som ligger i portföljen samt pensionsinnehavet som är placerat på börsen (tjänste- & premiepension).
Jag bryr mig inte om min gamla bil, lösöre och studielån
Hade jag haft en bostad hade jag nog räknat in det egna kapitalet bara (insats plus amorteringar) och inte bostadens eventuella ökning i marknadsvärde.
Ett av skälen till att man i HNWI-definitionen exkluderar det primära boendet beror HNWI används av olika företag för att bedöma människor konsumtions- och/eller investeringspotential.
Primära boendet är sällan något som de flesta är beredda att förändra på grund av detta.
Att sträva efter att bli just “miljonär” känns ganska meningslöst. Miljonär är man när man har 1 miljon stycken av något. Har man 1st hus värt 100 miljarder är man alltså inte miljonär, även om jag skulle föredra att göra det framför att ha 1 000 000 tallkottar i en säck. Sen hur man väljer att räkna beror väl på vad man vill få ut av siffrorna. Att ha tillgångar värda 1 miljon är inte samma som att vara miljonär om man ska hårddra det.