När är man miljonär?

Fast i 99,9% av alla sammanhang är det underförstått att man då avser i den valuta som gäller i landet där frågan ställs… menar åtminstone jag.

2 gillningar

Verkligen! Om man avser att vara miljonär i annan valuta eller tallkottar är det bäst att förtydliga det genom att säga tex “dollarmiljonär” eller “tallkottsmiljonär”…

1 gillning

Absolut! Men det är många som blandar ihop den ordagranna betydelsen med andra ord såsom rik, ekonomiskt oberoende osv. I sverige är man miljonär när man har 1 miljon SEK. inte om man har ett hus värderat till 1 miljard kronor. Även om dom flesta inkl jag själv använder sunt förnuft och inser att man med ett hus värt 1 miljard väldigt lätt kan se till att få in 1 miljon på ett konto och kalla sig miljonär. Men som sagt, just ordet miljonär är ganska meningslöst för att beskriva en persons ekonomi

1 gillning

Hur har du kommit fram till att det ska vara just ”pengar på banken” (det vill säga en viss typ av fordringar mot en viss typ av företag) som räknas i sammanhanget?
Själv ser jag mig som yenmiljonär trots att jag inte har några japanska pengar.

1 gillning

Jag undrade samma sak men tror att Mumintroll menar att en del svenskar tänker så trots att det är fel.

Det är lite oklart, menar Mumintroll att man behöver en miljon i cash för att vara miljonär så är det helt enkelt fel på alla sätt. Alla tillgångar räknas oavsett vad det är för något, bara det har ett värde som kan uttryckas i pengar.

Edit: glöm vad jag skrev först, baserat på nedan senare svar.

1 gillning

Fast själva definitionen är ju att man ska ha just 1 miljon saker av något för att vara miljonär. Vanligtvis svenska enkronor när det gäller sverige. Att 1st hus som man äger är värderat till mer än så spelar ingen roll. Sen att det i praktiken går att räkna om många stabila tillgångar till enkronor är ju en annan sak

Behöver inte vara pengar på banken. Kan vara tallkottar också som jag skrev tidigare. Det enda som spelar roll är att det är just 1 miljon stycken av samma sak. Det är ingenting jag kommit på utan det är det ordet “miljonär” betyder. Går liksom inte att diskutera. Men som jag också har skrivit tidigare kan man ju självklart välja och vraka själv vilka tillgångar man vill räkna in. Beroende på vad syftet med sammanställningen är

Det har du hittat på själv i så fall.

Om något kan värderas skapligt korrekt kan det uttryckas i en annan värdeenhet, t.ex. valutan SEK.

Det finns många miljonärer och miljardärer som inte har en miljon eller miljard ligger i cash eller motsvarande för att det helt enkelt inte är det bästa stället det kan placeras på.

De är fortfarande miljonärer och miljardärer då deras tillgångar - skulder = nettoförmögenhet uppgår till de värdena.

Du kan ju inte mena att typ Elon Musk inte är dollarmiljardär bara för att han i teorin kanske inte har en som ligger i cash när han däremot har aktier m.m. värderade till hundratals miljarder dollar.

Se även Jans tråd.

Det är ju det jag har sagt hela tiden… tror vi menar samma sak men jag trycker stenhårt på att definitionen av miljonär är glasklar och knivskarp. Sen att man i praktiken självklart kan räkna med vettiga tillgångar som aktier och fastigheter är ju en annan femma. Det är skillnad på miljonär och att vara god för tillgångar värda miljoner. Om man ska vara petig

Jag fattar inte.

Om jag har 0kr i cash, 0kr i skulder men ett hus som går att sälja för mer än en miljon kvar efter kostnader - är jag då miljonär?

Nej. Men du har tillgångar värda mer än en miljon

Ok, då har du fel och vi kommer inte vidare då du inte går med på en etablerad definition som alla använder.

Det är nettoförmögenhet som används för att mäta rikedom och huruvida man är miljonär eller inte. Det behövs inga pengar i fickan eller på ett konto för att vara det.

Presentera annars gärna en trovärdig källa som visar att det krävs cash specifikt.

“En miljonär är en person som har en förmögenhet (tillgångar minus skulder) på minst en miljon valutaenheter.”

“A millionaire is an individual whose net worth or wealth is equal to or exceeds one million units of currency”

4 gillningar

Fr o m nu ska jag räkna allt i vietnamesiska dong. Jag gillar klangen av miljardär. :face_with_monocle: :moneybag:

2 gillningar

Hela den här tråden är ju snurrig. Den som tror att det finns någon ”korrekt” definition av ordet miljonär är ute och cyklar. Om det inte handlar om en teknisk term (vilket detta inte är) så betyder ett ord helt enkelt vad folk menar när de säger det. Och eftersom folk menar olika saker så kan ordet betyda lite olika saker. Det faktum att det innehåller ordet ”miljon” är egentligen irrelevant, förutom i det att detta påverkar hur folk tolkar ordet. Ordet ”fruntimmer” innehåller ”timmer”, men det betyder inte att det har med trä att göra. Etymologiskt kommer det från ”Frauenzimmer” och betecknar ett rum (Zimmer) där kvinnorna vistas, men det är ju rakt av galet att säga att ordet betyder detta idag. Var inte den olidliga människan som insisterar på att ”decimera” betyder ”reducera med en tiondel” eller att en hekatomb måste vara precis hundra av något.

Så det är rimligt att prata om vad man själv menar när man säger ”miljonär”, eller prata om vad man tror att majoriteten menar. Men att säga att någon annans förklaring är felaktig är såklart nonsens. Om det är vad de menar när de använder ordet så är det ju deras definition.

Vissa kallar måltiden vid tolvtiden för ”middag” och andra använder detta om måltiden man äter på kvällen. Ingen av dessa användningar är fel (men de kan vara mer eller mindre lämpade i olika sammanhang, om man vill bli förstådd). Att ordet kommer från ”mitt på dagen” är naturligtvis irrelevant i sammanhanget.

4 gillningar

DAFAQ!?

När blev det någonsin ok att kalla en måltid vid 12-snåret för “middag”? Alldeles oavsett om det är vid “lunch” eller “midnatt” så är det väl aldrig “middag” eller va fan händer i vårt land? :wink:

Jag räknar värdet på boende samt investeringar minus lån, samt 70% av pensionkapitalet (30% skatt som inte kommer att nå mina konton).

Sedan är det upp till var och en att bestämma vilken valuta man har i beräkningen.

Den definitionen är lite problematisk, de flesta över 35-40 bör ju vara miljonärer bara på pensionskapitalet.

Varför tycker du detta gör definitionen lite problematisk?

3 gillningar

För att det är en tillgång man har väldigt begränsade möjligheter att styra över.
Tycker du inte det blir lite konstigt att prata om att alla som går i pension som mångmiljonärer?

Nej, inte när de är det. Men det kan i vissa sammanhang absolut vara viktigt att särskilja hur pass likvida olika tillgångar är.