Okej, > miljon, men det kan vara 1,2,3…n miljoner. Ingen specifik summa. Jag skulle inte kalla Elon Musk för miljonär, exempelvis.
Ordet i sig säger fortfarande ingenting om enhet. Jag kan vara miljonär på sek, eller ören eller annat.
Bara att denna diskussion ofta uppkommer på olika typer av forum, är ett bevis på att termen är oklart definierad, och att olika personer och grupper har olika synsätt på ordets exakta betydelse.
Definitionen är en miljon eller mer i X valuta. Som du säger är det inte en enda specifik summa utan det är alla summor som är lika med eller över en viss summa, dvs. 1 000 000 i X valuta eller mer.
Elon Musk är per definition miljonär i i princip alla valutor, utöver att vara dollarmiljardär.
Precis som att om man väger 105kg så väger man både mer än 100kg och 10kg samtidigt.
Du har helt rätt, därför kan det vara lämpligt att specificera vilken enhet det är som menas om det i sammanhanget kan uppfattas som oklart.
Det är snarare ett bevis på att folk aktivt vill tänka fel och vägrar att läsa och förstå den etablerade definitionen.
Det finns nog personer där ute som tycker att ordet meter är oklart definierat och kan vara något annat eller att ordet potatis är oklart definierat och kan vara tomat men det gör det inte rätt, enl. mig.
Pensionen bör absolut inkluderas, dock bara tjänstepension och eventuellt privat pensionsspar. Den allmänna pensionen är kanske mer en framtida inkomst.
Om man inte inkluderar t.ex. det som är “låst” i bostaden blir det genast problematiskt - vad händer om jag lånar upp bostaden? Blir jag rikare då på ett ögonblick? Såklart inte. Tilgångar minus skulder är det som gäller.
Att vara miljonär 2025 är alltså tämligen enkelt och betyder kanske inte att man är “rik”…
Flera av er har varit inne på det självklara vilket är nettoförmögenhet. Hur jag väljer att investera mina pengar påverkar inte eget kapital vilket blir rätt självklart om man läser lite företagsekonomi och gör en balansräkning. Dock svårt för många vilket märks i vardagen då jag av flera nära i min omgivning fått kommentarer att vi eller dem är miljonärer bara för att det är likvida pengar som finns på ett konto oaktat mängden lån tex i samband med köp eller försäljning av bostad. Tycker pension ska vara med oavsett om det är en fordran på staten är det en tillgång. Sen hur den värderas är en annan sak.
För mig är begreppet miljonär lite smått barnsligt, något man reflekterade över som en “rik person” när man var barn.
En miljon SEK är inte speciellt mycket pengar idag, inflationsjusterat från 1970 motsvarar det ca 10 miljoner idag, det är… mer pengar, men fortfarande inte något anmärkningsvärt (givet att pension, fastigheter osv. räknas in).
Jag räknar det som jag själv har investerat på börsen eller har på bankkonto. Sånt som jag snabbt kan omsätta till pengar. Inte pensionspengar eftersom de är låsta. Inte heller hus, bil, osv, eftersom det ju är något som jag använder dagligen och inte vill sälja bort hur som helst…
Vanligtvis brukar undersökningar om X antal miljonärer i kommunen etc. Dra av för skulder som bolån, billån etc. Men inte räkna med tillgångar som fastigheter och fordon.
Handlar mest om enkelheten i att ta fram data.
Går snarare att optimera för genom att hyra bostad och åka kollektivt. Men tveksam till att det ger en bättre livskvalitet.
Tjänstepension skulle jag inte räkna med - står ju inte ens i ditt namn och man kontrollerar inte pengarna. Privat kanske värt att ta med, men skulle inte göra det själv.
Tjänstepensionen är din, även om den inte står direkt i ditt namn är den öronmärkt för dig. Dessutom är den avtalsstyrd snarare än politiskt styrd vilket gör den säkrare än den allmänna pensionen. Du kan också oftast välja återbetalningtid vilket gör den lik “pengar på ditt konto”, till skillnad från den allmänna pensionen, och den ger en given utbetalning givet en viss intjänad summa, återigen till skillnad från den allmänna pensionen som till stor del påverkas av landets demografi och det rådande ekonomiska läget i landet.
Privat pensionssparade är ännu mer givet att inkludera eftersom det verkligen är upp till dig om och när du vill röra pengarna. Att du råkar kalla kontot “pensionsspar” istället för “båtspar” spelar ju ingen roll, pengarna är en del av din förmögenhet.
Jag räknar in allt över 15% av bostadens värde som en tillgång, mest för att jag har svårt att se en situation där jag inte äger en bostad i framtiden och då kommer jag ha 15% låst i en bostad vare sig jag vill eller inte. Skulle jag hitta en hyresrätt i rätt läge till rätt kostnad kan jag alltid räkna annorlunda.
Jag är för närvarande belånad till 70% av bostadens värde och har därför 15% som jag kan snabbt förvandla till kontanter genom att höja bolånen. Dessa räknar jag mentalt som en tillgång, även om jag förstår rent logiskt att hela min egna insats är en tillgång.
Jag räknar inte in pension/tjänstepension som en tillgång. Det är en framtida inkomst. Jag räknar heller inte nästa löneinsättning som en tillgång.
Som sagt - vi alla gör olika. Inkluderar ingenting som jag inte kan komma åt inom en rimlig period, och pension är inte tillgänglig ännu. Kanske värt att inkludera när jag kan ta ut den (som tjänstepension som jag kan ta ut från 55 slog det mig just).
Tror det helt beror på vad man vill använda siffran till.