När blir du ekonomiskt fri? | Ekonomisk frihet ("FI")-kalkylator på RikaTillsammans

Den funkar väldigt bra om man leker lite och drar sidledes i uttags procenten per år över 4.0% tex :face_with_monocle:

I “Startkapital” bör man kunna räkna med Total pension (Allmän pension & tjänstepension) - 30% skatt & eget sparade på ISK.

Tänker jag rätt?

Eventuellt får man kanske minska den förväntade avkastningen i kalkytorn från 5% till något lägre? Å andra sidan, har man 100% aktiefonder i ISK & PPM så borde man ändå kunna räkna med 5% trots att inkomstpensionen “bara” följer löneutvecklingen i samhället?

Hittade @Lysa FIRE kalkylator när jag googlade runt idag:

Under “Startbelopp” står det “Tänk på att du kan räkna in din intjänade pension.”
Förmodar att de menar Total pension - 30% skatt + eget sparande i tex ISK?

En bra grej med @Lysa FIRE kalkylatorn är att man kan skriva in sin “Månadsbudget under pensionen”. Saknar det i Rika tillsammans nya FIRE kalkylator, nu antas det att min nuvarande månadslön - sparande blir mina framtida utgifter.

Har byggt min egen prognosfil med i princip samma parametrar som lysa och räknar upp pensionen med löneökningar (inkomstpension) med avdrag för 30 % skatt så tycker helt klart att pensionen ska tas med. Med förväntad avlastning och löneutvwckling och ökning av avsättningar blir det för många relativt många miljoner som inte tas med annars. Kan påverka flera år i prognosen om FIRE-datum. Särskilt för höginkomsttagare med bra tjänstepension.

1 gillning

Det man får ha i åtanke om man räknar med “allt” i FIRE kalkylatorerna är dock att man har tillräckligt mycket eget sparat kapital så man klarar sig tills man kan börja ta ut allmän pension.
Eventuellt kan man ju plocka ut tjänstepensionen tidigare beroende på avtal.

Om vi tar mig som exempel:
40 år idag.
Vill senast gå i FIRE vid 55 års ålder.
Kan tidigast ta ut allmän pension from 66 års ålder.
Tjänstepensionen kan jag börja ta ut from 55 års ålder om jag vill (dock inget jag räknar med att göra, tänker börja ta ut samtidigt som allmän pension).
Så jag behöver kunna ta av eget sparat kapital mellan 55-66 års ålder i alla fall.

2 gillningar

Räknar du med 7% avkastning som Lysas kalkylator är inställd på eller med 5% som Rika tillsammans är förinställd på?
Har läst att 5% kan vara bra att räkna med då man har tagit hänsyn till 2% inflation, så brukar själv räkna på 5%.

Ska tilläggas också att man bör kunna lägga till arb givarens tjänstepensionsinbetalningar per månad - 30% skatt i “sparande per månad” i FIRE kalkylatorerna också.
Och ska man vara riktigt noga så borde man ju även lägga till pensionsrätterna som sätts in en gång om året.

“Den sammanlagda pensionsrätten är 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst”

Bra fråga. Det är ju ett val man får göra att antingen göra prognosen nominellt dvs inte ta med inflation i avkastningen och då räkna med att ens kostnader ökar med inflation till en viss nivå ett visst år. Jag har byggt min modell utifrån att jag fyller i datum då jag vill sluta jobba, avkastning i %, utveckling av inkomstpension i %, månadssparande och våra löner som ligger till grund för pensionsavsättningar. Detta används sedan för att räkna ränta på ränta utifrån vårt nuvarande sparande privat och pension efter 30 % skatt. Utifrån det går det enkelt att räkna fram möjligt uttag vid tex 3 eller 4% uttag och jämföra med kostnader. Efter läst din fråga kommer jag nog testa att räkna realt också dvs efter inflation för att jämföra uttaget i kronor 2045 med utgifterna idag. Kommer uppdatera saldo för pensioner en gång per år och privat sparade lite oftare för att hålla koll framöver. Sen blir det ju en bedömning om möjligt uttag är tillräckligt för att finansiera fet liv vi vill leva. När jag gjorde modellen märkte jag att månadssparande faktiskt gör mindre skillnad än jag trodde och pension påverkar mer än jag tänkte mig.

1 gillning

Okej. Många år kvar tills målet är nått?

Jag räknar på ett gäng olika sätt:

1:
Går in på minpension.se i “Simulatorn”. Ställer in att “Sluta jobba - 55 år” och "Uttag av pensioner - alla pensioner - 66 år.
Jag ser då vad jag får ut totalt innan skatt i allmän pension (inkomstpension + ppm) & tjänstepension & ev privat pension (om man har gammalt IPS konto mm).

Säg att man har 19 000 kr efter skatt i utgifter/vill leva på/lön som pensionär:
Det jag gör är att räkna ut vad jag behöver från tex 55-66 år: 19 000 x 12 x 11 =
2 508 000 kr

Säg sedan att man enligt minpension.se får ut 20 000 kr/mån from 66-livet ut. Då får man ta 20 000 x 0,7 = 14 000 kr efter skatt.
19 000 - 14 000 = 5 000 kr behöver jag varje månad ta från eget kapital. Jag antar att jag lever i 25 år till (4% regeln), 5 000 x 12 x 25 = 1 500 000 kr

2 508 000 + 1 500 000 = 4 008 000 kr behöver jag i detta exemplet spara ihop i eget kapital.

Rika tillsammans Fire kalkylator.
Jag brukar som “Startkapital” räkna med: eget sparat kapital på ISK
&
totalt sparat kapital i tjänstepensioner & PPM - 30% skatt.
Det som saknas i kalkylen är då inkomstpension, den ser jag som en “bonus” ifall kalkylen visar sig spricka i slutänden :wink:.

Monte Carlo uträkningen:

SEBs kalkylator. Denna är dock endast en väldigt grov uppskattning då en gör antaganden vad man har sparat ihop i allmän pension baserat på ens ålder osv. Men en fingervisning ändå.

5.Lysas kalkylator jag hittade precis då :smiling_face:

Frågan är om jag “vågar” räkna in inkomstpensionen i FIRE kalkylatorerna i fortsättningen? Hmm.

3 gillningar

Tack för input på varianter att använda!
Just nu vet jag inte vilket datum vi siktar på. Fokus är på att hitta en någorlunda balans i att tex jobba och spara lagom för att nå våra mål. Därför har jag tänkt att använda modellen för att göra olika simuleringar som tex halvtidsjobb och slopat månadssparande under en dyr tid med barn och titta på vilken effekt det får på uttagssummorna. Vi kommer troligen vilja äta lite av kakan nu kommande år för att förhoppningsvis ha tillräckligt ändå och kunna få bra avkastning och tjänstepension för att finansiera våra liv utan speciellt mycket arbete runt 50 års ålder vilket är cirka 15 år kvar. Tar du med kapital i boende i beräkningarna? Jag har valt att inte göra det även om det kan komma att realiseras så hoppas vi på att vilja och kunna bo kvar länge.

1 gillning

Aha okej. Vi har också pratat om möjligheten börja med att gå ner i arbetstid, om 8-10 år för vår del, när majoriteten av kapitalet/pensionen är intjänad som behövs. Så kan man ta det stegvis mot en hel FIRE tillvaro.

Jag/vi räknar inte med bundet kapital i boendet i beräkningarna. Det ser jag också som en säkerhet ifall det går åt skogen.
Ska dock tilläggas att vi inte har någon mångmiljonvilla… Vi bor i betald bostadsrättslägenhet värd ca 1,2-1,3 miljoner, månadsavgift 4 000 kr.
Alternativet hade varit en hyresrätt men då hade månadskostnaderna sprungit iväg betydligt jämfört med idag.

1 gillning

Jag har räknat som “roadToFire” gjort men jag kommer ta tjänstepensionen mellan 55-65år då jag vill ha en “inkomst” att kvitta ränteavdragen mot…
Ser hyresrätt som ett alt. från 66år o då ta ut bundet kapital i BRF om det skulle behövas.
Har börjat gå ner i tid…det va väldigt skönt. . så skönt att FIRE inte kändes lika “panik” . .
Men siktar ändå på en LeanFIRE . . har hellre tid än pengar.

1 gillning

Har du inget kapital som genererar kapitalinkomst?

ISK då. . så visst men blir inte nog.
Men ser 0 (eller noll är det väl inte) nackdel i mitt fall att ta tjänstepensionen tidigare

Hej och tack för kalkylatorn! Jag är 41 år, siktar på lean-FIRE har tagit med pension (minus skatt) och lägenheten i startkapitalet i kalkylatorn och får då ut att jag redan är klar. Om jag skulle göra fire nu (med 5,5-6 milj) skulle (enligt 5 + 25 regeln) bufferthinken på sparkontot skulle ligga på 1 milj och Bevara-värdet hinken 4,5-5 milj (här inkluderar jag alltså pension minus skatt och lägenhet). Lite under 2 milj är i pensionen och 1,5-2 i bostaden. Nu har jag två kopplade frågor: Hur ska jag se på pension/bostad utifrån 50 aktier/50 räntefonder principen av bevara värdet hinken? Vilken andel av de återstående medlen ska jag placera i aktiefonder? Om jag förstår rätt bör det vara mer än 50%, för att inte få för låg risk, eftersom det är låg risk på pension/bostad. Men jag har svårt att uppskatta vad den verkliga siffran bör bli.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Personligen skulle jag tänka bort boende (om du inte planerar att sälja och investera pengarna) utan primärt se det som just bostad. Pensionen bör man vara lite försiktig med också, eftersom pengarna ligger låsta och inte kan balansera dåliga uttagsår förrän du får lov att nyttja dem.

Hinkarna tycker jag blir irrelevanta när man väl nått målet och tänker sig börja plocka ut. 25+5 räcker väldigt bra som modell. Hinktänket är mer nyttigt i byggfasen, anser jag.

Kör du 25+5 så bör de 25 ligga tungt och brett investerade. Det är lite poängen med +5, att de “räddar dig” vid dåliga år.

Jag, men det är bara min åsikt, tycker du isf kan fokusera på en tid fram till t ex 55 (om det är då du kan nå tjänstepensionen), en tid vidare fram till allmänna pensionen nås och göra en realistisk budget för respektive period. Då får du med dessa poster också, men inte förrän de verkligen bidrar.

Så har jag själv valt att tänka. Det kan vara lite hängslen och livrem, men när man väl slutat är det annorlunda än när lönen tickade in varje månad. :smiley:

2 gillningar

Det ser ut som att kalkylatorn räknar med 0 i skatt efter FIRE. Men de flesta här tänker väl bo i Sverige, där runt 1 % av kapitalet försvinner i skatt varje år och man man därmed har runt 3 % kvar att leva av om man tror på fyraprocentsregeln.

1 gillning

Det är ett av skälen till att se ISK-skatten som en del av utgifterna.

Sedan är ju FI-kalkylatorn inte en leva-FIRE-kalkylator. Då nyttjar man bättre Portfolio Visualizer el dyl.

2 gillningar

Hej och välkommen,

håller med det @angaudlinn redan poängterat. Just lägenheten måste du tänka lite annorlunda med. Om du tänker bo kvar kommer du kanske inte få någon värdeutveckling samt att du inte kan ta ut pengar att leva för. Skulle du utöka lånet för detta ökar dina ränteutgifter. Skulle du sälja och investera får du kanske räkna om dina utgifter för du har med en hyreslägenhet.

Vet att folk räknar med att en bostad går upp i värde, men i snitt under långa perioder så följer värdeökningen inflationen, samt att du sen måste betala skatt på vinsten. Det är alltså inte självklart att du kan se det som en investering. Visst, har du tur och har boendet i ett område som går upp i pris mer än andra områden så kan du gå med vinst, men inget jag skulle räkna med om jag kör LeanFire

1 gillning

Tack för synpunkterna - speciellt värdefullt att få erfarenhet från någon som själv lever FIRE. Här skriver jag utifrån mitt rationella jag, men jag förstår att jag vid faktisk FIRE skulle kunna börja tänka på andra sätt eller må dåligt vid börsnedgång. Det är intressant perspektiv som jag måste lära mig mer om, att fokusera på perioden fram till 55.

Ni har definitivt en poäng i att man måste bedöma sannolikheten att lägenheten ska gå upp i värde och bra för mig att tänka mer på detta. Så som jag tänkt är väl snarare att en lägenhet i Stockholm i alla fall kan bedömas bevara värdet på sikt. Utifrån det har jag resonerat att det känns fel att helt räkna bort den - att det skulle göra mig för riskavert och att jag jobbar för länge.

Såsom jag förstått att Jan resonerar kring 5 + 25 är att det är 5:an som man tar av vid en börsnedgång? Alltså behöver man inte ta av lägenheten vid en börsnedgång. Skulle börsnedgången bli så djup att den här 5:an inte räcker, då kan jag tänka mig att flytta till en mindre lägenhet.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det jag ser, är att perspektiven som Jan har med hinkarna och 5 + 25, att generellt räkna med pension för att inte bli för riskavert etc., är potentiellt ganska annorlunda jämfört med Andaudlinn/FIRE på svenska.

1 gillning

@janbolmeson är det något fel på sidan? Jag kommer hit och inte längre, klickar jag på knapparna nedan händer inget.

Klickar jag på Gör din egen FIRE-kalkyl så kommer jag till en sida där jag ser en tabell på portfolio success och inget mer?

1 gillning

Jo, fast om man matar in sina utgifter i början av sin sparkarriär så är ju ISK-skatten typ 0 (och dito med AF), och då får man lite väl optimistiska svar av kalkylatorn. Så jag tror att det är enklare att räkna med nettouttag på samma sätt som man räknar med nettolön.

2 gillningar