Något man även brukar tänka på vad gäller vilken typ av bil man åker ut till kunder med etc ![]()
Rolig tråd!
Vill även lyfta varför det blir som det blir.
Människan är fantastiskt bra på att läsa av sin omgivning (människor). För att se behov, möjligheter, hot, i och utanför flocken.
Det är en primitiv men välutvecklad funktion i människan. Som har räddat oss i 1000- tals år.
Vi vill dela in folk i ”fack”. För att det blir lättare och mindre hotfullt då. Det okända och oförutsägbara är läskigt och farligt. Speciellt om en ny kommer in i ”flocken”.
Som säljare borde man ha den självinsikten.
Jag jobbade ett tag som säljare i en exklusivare affär. De som handlade mest och dyrast, var helt vanliga personer.
En duktig och erfaren säljare är fördomsfri och lyhörd. Gärna med en förkärlek till psykologi.
Vi har en fantastisk hjärna. Men den kan vara primitiv i dagens samhälle. Den insikten är viktig.
Trodde du skulle ta när du försökte springa vårruset. ![]()
Jag kan inte räkna antalet gånger folk misstagit mig på jobbet för att vara sjuksköterska, undersköterska, den nya studenten mm. Jag stör mig inte så mycket på det. De flesta kvinnor i vården i dag är inte läkare så statistiskt är det ett rimligt antagande. Jag var även ung när jag började jobba.
Däremot stör jag mig på bemötandet. Det har inte varit så dumt att se reaktionerna från vissa patienter som liksom ursäktar sitt beteende när jag presenterar mig och de inser att jag är läkare och inte undersköterska. Varför i hela friden ska de behandla en undersköterska sämre?! Blir sjukt provocerad!!
Även blivit duktigt ignorerad i rummet när jag haft äldre manliga kollegor med mig som egentligen har en lägre kompetensgrad. Kan vara stört omöjligt att få ögonkontakt ens, när en Y-kromosombärare som är 20 cm längre och 10 år äldre står bredvid. ![]()
Med åren har det dock blivit bättre.
Annars är det nog incidenten i köksbutiken där jag och min sambo ställde en inte så ny bil på parkeringen och klev ur. Jag med nyfärgat knall-lila hår och han i träningskläder. Säljaren försökte så vänt han kunde förklara för oss vad det kostar att renovera kök och visade oss hela tiden de billigare alternativen. Vi hade ganska kul. ![]()
Väntar fortfarande på att en klockhandlare ska höra av sig angående min intresseanmälan jag lämnade in 2019. Klockan sitter på armen sedan 2019, så oseriös eller mindre bemedlade var jag kanske inte. Antar jag kanske framstod som ointressant kund för jag var rätt ung, men det finns ju å andra sidan de som är mycket yngre och mycket rikare. Blir ibland sugen på att kliva in där och fråga om de fått in modellen än. Jag håller mig till konkurrenten två gator bort numera.
Även om jag typ aldrig köpt något dyrt i en butik är det lite märkligt att man alltid går in och känner sig som smuts, att personalen tittar snett på en osv, men man troligen har högre lön än personalen i butiken. Märkligt det där.
Vi äger ingen bil och klarar oss normalt sett med att göra mindre matinköp samt handla med hemleverans. Under pandemin var dock företagen som erbjöd hemleverans helt uppbokade, så för att slippa besöka matbutiken allt för ofta så cyklade jag till närmsta stormarknad en gång i veckan och handlade så mycket jag kunde.
En kväll missbedömde jag min förmåga lite och lastade min ryggsäck full samtidigt som jag krokade på tre fulla plastpåsar på den med hjälp av karbinhakar. Jag lyckades knappt komma upp på cyken och jag fick cykla extremt sakta för att inte ramla.
Plötsligt hör jag någon ropa efter mig en bit bort i mörkret. Jag överväger att strunta i det och cykla vidare då jag vet hur jobbigt det kommer vara att starta igen, men jag tänker samtidigt att det finns en möjlighet att jag tappat något så jag stannar och vänder mig om. Mannen som ropat efter mig kommer gåendes mot mig och när han är några meter ifrån mig så utbrister han: “Men…! Du är ju inte hemlös!”
Det visar sig vara en hemlös man som sett mig cykla förbi och antagligen tolkat det som att jag varit en annan hemlös som släpat runt på hela sitt bohag och som han kunde nätverka med. När han får se mig och min dyra cykel på nära håll så inser han dock sitt misstag. Mannen tycker ändå synd om mig som släpar på så mycket och erbjuder att hjälpa mig (han verkade genuin i detta erbjudande), men jag avböjer artigt hans hjälp.
Såhär retrospektivt kanske jag skulle accepterat hans erbjudande; när jag nästan är hemma känner jag att jag kanske kommer pajja någonting i kroppen om jag fortsätter så jag stannar till i en skog och dumpar hälften av mina inköp där för att komma tillbaka och hämta det senare. Jag vet inte om den tjejen som var ute på prommenad och såg mig göra detta uppfattade mig som mindre bemedlad, men jag erhöll säkert åtminstone titeln skum i hennes ögon.
Det är inte bara när man ska omförhandla lån som man får veta sin plats i hierarkin.
Fick besök av en näringsminister ute på en stor arbetsplats en gång och han tog inte ens av sig sina handskar innan han sträckte fram sin hand för att hälsa och det var inte av risk för baciller.
Säljaren har det som en medveten taktik. Syftet är att du ska bli så arg att du köper upp hela butiken bara för att bevisa för dem att du har råd.
När jag pluggade i Ryssland (för rätt länge sedan nu) hängde jag normalt med lokala ungdomar. Vid några tillfällen träffade vi ”på stan” på personer som aldrig hade träffat en utlänning tidigare. Det här är vanligt om man reser i Ryssland. Vid något tillfälle blev det så att ”gubben” började prata med min kompis om ”utlännningen”, ungefär så om jag varit hens hund. Om jag kunde prata ryska själv eller inte kom det ingen fråga om.
Alltså… cykelkärra är en svinbra grej! ![]()
Det kanske inte har så mycket med kön att göra utan hur svenska läkare går klädda? Jag var på besök på en vårdavdelning under covid-tiden och det stod med stora bokstäver “sprita händerna noga innan du går in”, sagt och gjort, efter att ha testat 3 st sprit-automater som alla var tomma kom det en snubbe i 30-års åldern lufsandes i gånge, med grön-blå bussarong och jag antog direkt habn var typ undersköterska eller vårdbiträde och sa till på ett lite bossigt sätt “du där, det är helt slut på handsprit här, det måste ni fixa!” Han tittade på mej, mumlade nåt och gick vidare. Tänkte “vilken jävla latmask”.
Hittade en flaska handsprit på toan och spritade mig där och gick sen in till mötet. Berättade för min fru som jobbade där om den där lata undersköterskan, och hon skrattade och sa “det där är ju vår överläkare” och ja, han var tydligen väldigt lat. Där hade jag rätt.
Läkare ska ju ha vita rockar och ett stetoskop över halsen ju!!! Annars är de inga riktiga läkare, så är det alltid på tv ju ![]()
/
Japp. Tillverkad exklusivitet.
Det finns ett väldigt tydligt mönster i att unga kvinnor tenderar att misstas för att vara sköterskor/undersköterskor. De manliga kollegorna jag pratat med har oftast inga sådana erfarenheter och ett tag var det nästan dagligen för mig. (Oavsett hur övertydligt jag presenterade mig). Då jobbar jag turligen i en region där de fjantiga läkarrockarna inte längre existerar.
Motsatsen förekommer dessutom: Att män i vården misstas för att vara läkare. Min sambo råkar jobba i vården (utan läkarrock) och är inte läkare. Däremot tror ofta patienterna det.
Jag har som sagt full förståelse för det. Dessutom kommer det rimligen ändra sig med tiden, då de flesta nyexade läkare i dag är kvinnor.
Skulle inte hoppas på för radikala skiften i beteende här eftersom den största anledningen till att folk gissar att du är typ undersköterska är att det helt enkelt att det finns många unga kvinnliga usk, inte att det saknas kvinnliga läkare.om man springer på en kvinnlig medarbetare på ett sjukhus är det ju betydligt större chans att denna är usk el ssk än läkare. Från läkartidningen 2021:
” I dag består den yrkesverksamma läkarkåren av ungefär lika många kvinnor som män. 2019 gick 53 procent av de utfärdade läkarlegitimationerna till en kvinnlig läkare , och 48 procent av de sysselsatta läkarna i Sverige var kvinnor 2018. Samtidigt är könsfördelningen inom många läkarspecialiteter fortfarande ojämn.”
Å andra sidan, vem bryr sig om vad folk tror, tänker eller tycker. Du är läkare och blev det troligen inte för att imponera på en bunt okända. Var glad istället så länge folk medvetet eller omedvetet placerar dig i ”ung och fräsch”-kategorin istället för ”gammal och erfaren”-kategorin. ![]()
Nu handlar väl inte tråden om den gången du behandlade någon som mindre bemedlad…?
Du skulle sagt.
“Då tar jag två fåtöljer. I en annan butik.
”
Jag kodar dock på fritiden i ett försök att hålla mig up-to-date, för jag kan inte riktigt släppa det och är i ärlighetens namn osäker på om jag faktiskt ska gå tillbaka till att syssla med kodandet på heltid. Men absolut, hög igenkänningsfaktor. Flera av mina chefskollegor slutade programmera på Internet Explorer fems tid. Det var liksom på den tiden det knappt införts generiska typer i Java och molnet var knappt uppfunnet.
Varje gång jag kontaktar SEB
En gång som tonåring när jag skulle köpa jeans i en “märkesjeans-butik”. Personalen var allt annat än hjälpsam och berättade bara att jeansen var dyra.
Jag köpte inget då och har inte besökt den butiken igen (vet inte ens om den finns kvar).
SEB är klassiker, jag har försökt två gånger bli kund där men dom var helt enkelt inte intresserade. Det var två olika banker, två olika städer men kundmottagande var extremt mycket sämre än andra banker jag kontaktade. Aldrig mer.
Men om kläder rolig histori. Jag jobbar i sjukhus, och våran avdelningen hade extremt bra och begåvad (kvinnlig) överläkade, helt enkelt guru i skitsofreniforskning. Dåtiden man använde inte arbetskläder på jobbet, och hennes naturliga stilen var att hon klädde sig som bonde (hon hade faktiskt några lamm). Absolut ingen hade kunnat gissa att hon var en av främsta i Sverige, kanske hela Europa.
Saken tillhör att hon gillade hårdrock. En gång hon föreläste i Stockjolm, och samma kväll spelade Iron Maiden där. För henne var klädvalet lät - det var gäng förvånade studenter när hon kom in i föreläsningssal klädd i Iron Maiden -T-shirt…